Het antwoord is in feite heel eenvoudig: de winkelier is verantwoordelijk en is verplicht om jou de aankoopprijs terug te betalen. Ook als de fout bij het bezorgbedrijf ligt of je buren het pakketje achterhouden.
De verkoper is verplicht om uw bestelling in goede staat te leveren. Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf.
Als de koper zegt dat hij zijn bestelling niet heeft ontvangen en je als verkoper geen ondertekend bewijs kunt overhandigen dat het pakket wel is ontvangen, moet je het pakket dus wettelijk gezien nogmaals versturen.
De webshop is jouw eerste aanspreekpunt en moet zorgen voor een oplossing. De verzender kan na jouw melding in conclaaf met het postbedrijf, zodat zij een onderzoek naar jouw verdwenen pakketje kunnen opstarten. In het beste geval weten zij jouw pakket te lokaliseren en ontvang je het alsnog.
Het is de verantwoordelijkheid van de afzender dat een pakketje in goede orde op de plaats van bestemming aankomt. Zolang er geen handtekening van de ontvanger – of zijn of haar buren – staat, is dit het geval. Ook als er onderweg iets misgaat, is de afzender verantwoordelijk.
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Controleer de status van je pakket of post met track & trace
Of open de PostNL-app op je telefoon. Meestal krijg je de track & trace-code van de afzender, bijvoorbeeld via een bevestigingse-mail. Ben jij de afzender? Dan vind je de track & trace-code op het verzendbewijs dat je krijgt van het PostNL-punt.
Koninklijke PostNL is op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade en/of kosten van de Afzender als gevolg van de (tijdelijke) niet beschikbaarheid van de track & trace functionaliteit.
Als het niet aankomt is de verantwoordelijkheid voor de koper want die had moeten verzoeken om per pakketpost te versturen, want dan is het standaard verzekerd tot 500 euro. Als het niet aankomt, is het de verantwoordelijkheid van de verkoper en niet van de koper.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.
Een bedrijf mag u geen producten toesturen waar u niet om heeft gevraagd. Doet een bedrijf dit toch in de hoop dat u het product koopt, dan mag u het product houden. U hoeft hier dan niet voor te betalen.
De hoofdregel is dat het risico voor de koper is 'van de aflevering af' (art. 7:10 BW). Dit betekent doorgaans dat de verkoper het risico draagt tot aan het moment van bezorging, ofwel het moment dat de koper de zaak feitelijk in zijn bezit krijgt.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
Wanneer kan ik mijn geld wel terugkrijgen? Informeer bij het Meldpunt Internetoplichting of er andere mogelijkheden zijn om je geld terug te krijgen. Heb je gebruik gemaakt van Betaalverzoeken met iDEAL via Marktplaats? Dan is het aan te raden om Online Payment Platform in te lichten.
De inhoud is verzekerd tot maximaal € 5.500 bij verlies of beschadiging. Dit is afhankelijk van de waarde van de goederen in het pakket. Je pakket verzekerd versturen kan alleen via een PostNL-locatie.
U kunt geen aangifte doen tegen PostNL. Het is namelijk niet aan u om te bepalen wie uw telefoontoestel heeft ontvreemd. PostNL als bedrijf kan uw telefoon niet ontvreemd hebben, hoogstens zou een medewerker van PostNL daarvan verdacht kunnen worden.
Wil je kostbare goederen extra veilig versturen? Met de verzekerservice krijg je tot € 5.500 vergoed bij verlies of beschadiging.
U kan uw pakje online volgen via Track & Trace of de My bpost app. Als u een account bij bpost hebt, volgt u uw pakje ook in de verzendtool van bpost. U hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van uw pakje nodig.
57 procent van de respondenten zegt post te krijgen die niet voor hen bestemd is. Anderen zeggen dat PostNL de post te laat bezorgt (51 procent), op een verkeerd adres (35 procent) of dat hun post kwijtraakt (36 procent).
Kwaliteit in de praktijk
Van die 8 miljoen poststukken per dag bezorgen we er 7.632.000 op tijd. De rest (ca. 368.000 stuks) wordt met een lichte vertraging bezorgd.
Bij verkoop van bedrijf aan consument is het simpel: de verkoper is aansprakelijk, dat staat letterlijk in de wet (art. 7:11 BW). Maar bij verkoop tussen consumenten onderling (art. 7:9 BW) staat er niet meer dan dat de verkoper moet zorgen dat de gekochte zaak wordt afgeleverd bij de koper.
Wie is er verantwoordelijk voor de retourzending? Wanneer het product u niet bevalt en u stuurt het terug, dan is dat op uw kosten en voor uw risico. Ook wanneer u een antwoordnummer van de verkoper gebruikt. Komt het product beschadigd aan bij de verkoper, dan kan de verkoper een schadevergoeding vragen.
Hoofdregel is inderdaad dat de consument op zhaar risico de retourzending bij de webwinkel moet krijgen. Je kunt dus maar beter verzekerd verzenden als er iets waardevols retour moet. Of met de winkel een afspraak maken dat het op hun risico retour gaat, wat op zich mogelijk is.