Albert Heijn voert de ranglijst aan, gevolgd door Poiesz en Jan Linders.
Assortiment staat voor de producten of diensten die een leverancier klanten aanbiedt voor verkoop. Er is onderscheid te maken tussen bedrijven die een ruim assortiment aanbieden of juist een beperkt aantal artikelen selecteren. Daarnaast zijn er fysieke producten, digitale producten en diensten die verleend worden.
Albert Heijn voert de ranglijst aan, gevolgd door Poiesz en Jan Linders.
De breedte van het productassortiment is het aantal verschillende categorieën of productgroepen die in het assortiment voorkomen. Wanneer gesproken wordt over een breed productassortiment betekent dit dus dat het veel verschillende productgroepen heeft.
Breed assortiment
De eerste dimensie binnen is een breed assortiment en het makkelijkste voorbeeld hiervan zijn warenhuizen en grote webshops zoals Bol.com. Een winkel met een breed aanbod zou kleding, autobanden en babyvoeding kunnen verkopen. Ze bieden allerlei verschillende soorten producten aan.
Jumbo stelt de laagsteprijsgarantie en het meeste brede en diepe assortiment te hebben.
Een breed assortiment is verdeeld over verschillende productgroepen zoals in een warenhuis. Een winkel met een smal assortiment specialiseert zich doorgaans in één of enkele productgroepen, zoals een levensmiddelenspeciaalzaak of een juwelier.
Albert Heijn was al met afstand de grootste supermarktketen van het land en heeft die positie vorig jaar verder verstevigd. Concurrent Jumbo, die een roerig jaar kende, verloor juist wat terrein, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau NielsenIQ.
Zo'n 85% van alle Duitsers kopen regelmatig bij ALDI. De producten gelden als goed en goedkoop. Experts schatten de omzet op zo'n 83 miljard Euro, 7 miljard meer dan de grootste concurrent LIDL. Bijna 40% van alle levensmiddelen wordt in Duitsland bij discounters als ALDI en LIDL gekocht.
Wij bieden klanten een duidelijk assortiment en tijdens de themaweken wisselende en verrassende producten. Het assortiment wordt jaarlijks uitgebreid en inmiddels kunnen klanten bij Lidl terecht voor circa 2300 basisproducten. Daarnaast is er een ruime keuze aan non-food producten in onze filialen en onze webshop.
Naast warme en koude dranken vinden hierin ook zaken als rijst, deegwaren, suiker, reformartikelen en zoutjes een plaats. Andere belangrijke assortimentsgroepen zijn aardappelen, groenten en fruit (agf), vlees, wild en gevogelte, tabakswaren en zuivel. Bij nonfoodartikelen gaat het meeste geld op aan drogmetica.
De gevoerde assortimentsgroep is levensmiddelen. De gevoerde artikelgroep is etenswaren. De 3 belangenrijkste artikelen binnen deze artikelgroep zijn brood vleeswaren en eieren. Albert Heijn is een breed assortiment omdat ze verschillende artikelen verkopen van verschillende artikelgroepen.
Het beheer van het assortiment is in de basis een verantwoordelijkheid van de commerciële functies in een organisatie. Zij bepalen welke artikelen ze willen toevoegen en welke ze willen saneren. Er zijn echter in de voorbereiding en uitvoering van het proces veel raakvlakken met de Supply Chain en inkoopfuncties.
Een diep assortiment betekent dat er van één product veel varianten leverbaar zijn. Dit is een kenmerk van winkels naast breed, lang en consistent. Met name grote winkels of gespecialiseerde winkels scoren hoog op diepte wat als onderscheidend kenmerk kan worden gebruikt in marketing.
Definitie diep assortiment
Als er sprake is van een diep assortiment dan is er niet alleen een brede selectie van producten maar ook diverse merken die dezelfde producten aanbieden. Bij cola kun je denken aan Coke, Pepsi, Raak, Highway, First Choice en dan nog het huismerk en/of een budget variant van het huismerk.
Het assortiment van de supermarkt bestaat uit zo'n 11.000 huismerkproducten en meer dan 46.000 producten in totaal. Producten die vaak in Nederland, maar ook op veel verschillende plekken op de wereld worden geproduceerd waarbij het principe is: zo dichtbij mogelijk en zo ver als nodig.
1. Saffraan: €33.800 per kilo. Het ziet er onschuldig uit: 1,69 euro of 1,39 euro voor een paar takjes saffraan. Toch is saffraan het prijzigste supermarktproduct uit onze selectie met een prijs per kilo van 33.800 euro bij Albert Heijn en 16.900 euro bij Jumbo.
AMSTERDAM – Kruiden in de supermarkt zijn de duurste producten per kilo. Saffraan gaat bij Albert Heijn langs de kassa voor ruim €33.000. Dat kruiden duur zijn blijkt uit een ludieke steekproef naar de prijs van Business Insider.
- Het kernassortiment bestaat uit producten waarvoor een klant naar jouw winkel komt. De consument weet dat jij die producten verkoopt en komt hiervoor specifiek naar jou.
De hoogte van een assortiment geeft aan wat de gemiddelde prijs is van alle producten binnen een bepaalde productcategorie. Wat is bijvoorbeeld de gemiddelde prijs van alle verschillende soorten brood in een supermarkt. Dat geeft aan wat de hoogte is van een assortiment.
Een breed assortiment verslaat een beperkt aanbod
Als bedrijf probeer je je altijd te onderscheiden van de (lokale) concurrentie. Door een breder productassortiment aan te bieden, neemt je bedrijf een betere concurrentiepositie in en bied je een groter aanbod aan voor (potentiële) klanten.
Discountsupermarkt niet altijd het goedkoopst Lidl is 3 procent goedkoper dan gemiddeld en Aldi zit, samen met Albert Heijn, op 1 procent onder het gemiddelde. De prijzen bij Jumbo en Plus zijn gemiddeld.
Supermarktketen Dirk is de goedkoopste. Consumenten betalen hier gemiddeld 11 procent minder dan het gemiddelde van alle supermarkten.