In veel landen, Nederland, Duitsland, België en Frankrijk is alles wit. Tijdelijke markeringen door wegwerkzaamheden zijn althans in Nederland en Duitsland geel. In Oostenrijk en Amerika zijn/waren de strepen langs de randen wit, maar de strepen binnenin zijn geel.
Gele strepen op de rijbaan
Over geel gesproken: bij wegwerkzaamheden gebruiken ze de kleur om een tijdelijke rijbaan aan te geven. En dat is soms verwarrend, omdat de witte lijnen van de 'oude' weg nog te zien zijn. Toch geldt altijd: volg de gele lijnen. Deze strepen geven overigens geen maximumsnelheid aan.
De strepen worden weggehaald door waterstraalwagens. Dit zijn vrachtwagens met een speciale hogedrukreiniger op de oplegger. Deze hogedrukreiniger is veel sterker dan de hogedrukspuit die mensen thuis hebben, ongeveer 20x zo sterk. Door deze hoge druk, wordt de verf van de weg gespoten.
Wegmarkering voor tijdelijk veranderde wegsituatie
Wanneer wegwerkzaamheden een tijdelijk veranderde wegsituatie veroorzaken, wordt gebruik gemaakt van gele markering. U ziet dit voornamelijk bij situaties waarbij een wegstrook is afgesloten, waardoor verkeer over een andere baan moet worden gestuurd.
Op Nederlandse autosnelwegen is, bij de onderbroken streep tussen de rijstroken, de afstand tussen twee strepen 9 meter, en de streep zelf 3 meter lang. In Nederland worden de verkeerstekens op het wegdek geregeld in art.
Het nieuwe bord laat weggebruikers weten dat zij niet harder mogen rijden dan 60 kilometer per uur. Ook de paarse middenstreep benadrukt deze maximumsnelheid gedurende het gehele traject tot vlak voor Wageningen. 60 km/uur.
De groene middenstreep geeft aan dat u op een autoweg rijdt, tenzij verkeersborden een lagere maximumsnelheid aangeven. Dat betekent dat u maximaal 100 km/uur mag rijden. De brede groene middenstreep maakt u extra alert op het gevaar van inhalen.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Als aan de kant van de rijbaan een gele onderbroken streep is aangebracht, dan mag u langs die zijde van de rijbaan niet parkeren. Stilstaan mag wel. U mag wel stilstaan om te laden of te lossen of om een passagier te laten in- of uitstappen.
Om u te waarschuwen voor een gevaarlijk punt worden soms zigzag-strepen op het wegdek aangebracht. Nader het zebrapad met gepaste snelheid.
De nieuwe strepen geven aan wat de maximumsnelheid is die je op die weg mag rijden: dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur (km/uur); Kantstreep is altijd doorgetrokken. dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 km/uur; Kantstreep is altijd onderbroken.
De zwarte strepen zijn detectielussen. Dit is koperdraad dat in het wegdek verwerkt is. Dit draad kan voertuigen detecteren via een elektronisch apparaat, een lusdetector. Het gaat niet om het gewicht wat op de lus komt te staan, maar om het magnetische veld wat ontstaat.
Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute.
Witte strepen op wasgoed
Als er erg veel was in 1 keer gewassen wordt, is er niet voldoende ruimte om het wasmiddel goed op te laten lossen. Dit wordt versterkt doordat het wasgoed veel water opneemt en er niet genoeg van overblijft voor het vormen van zeepsop. Zo ontstaan er witte zeepsporen.
Een 60 km-zone is een verblijfsgebied buiten de bebouwde kom. Er is geen apart voetpad of fietspad. Houd hier rekening mee. De weg is relatief smal.
Een kantstreep is de lengtemarkering die de grens van de rechterkant van de rijbaan aanduid. De streep kan zowel doortrokken als onderbroken zijn.
Als bestuurder mag u uw voertuig niet stil laten staan bij een bushalte ter hoogte van de geblokte markering en als deze ontbreekt binnen 12 meter van het bushalte bord.
Pijlen kunnen op het wegdek worden aangebracht, bijvoorbeeld om een voorsorteerstrook of uitrijstrook aan te geven. Bestuurders zijn verplicht de aangegeven rijrichting te volgen. Boete € 280,-.
Een autoweg is een weg gelegen buiten de bebouwde kom en uitsluitend bestemd voor gemotoriseerd verkeer dat harder kan en mag rijden dan 50 km/h.
Een minimumsnelheid is er niet. Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur.
N-wegen staat voor niet harder dan 80. Dit is niet een autoweg, noch een autosnelweg. Op de beschikking staat dan vaak 'harder rijden op een andere wegen dan auto(snel)weg.
De verboden richting wordt in de meeste Europese landen aangegeven met een rond rood verkeersbord met een horizontale witte streep in het midden, de verplichte richting met een vierkant blauw bord met een witte pijl.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
Geel is een kleur die vaak gebruikt wordt voor borden bij werkzaamheden, er staan dan omleidingen of tijdelijke verkeersregels op.