De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Het opladen is helmaal gratis.
Hierdoor – en uiteraard door de stijgende energieprijzen – is het aanbieden van gratis laden voor de supermarkt niet meer te doen. Wat dat concreet voor jou betekent? Dat je vanaf 2023 je elektrische auto alleen nog oplaadt met de Lidl Plus-app, een eigen laadpas of creditcard. Niet meer gratis, wel met korting.
Door heel Nederland staan (semi-)publieke oplaadpunten. Aan de openbare weg, maar ook bij bedrijven en parkeergarages. Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heb je een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kun je zelf een publieke laadpaal aanvragen.
Daar moet €0,35 - €0,50/kWh betaald worden, gelukkig accepteren ze bijna alle laadpassen. Het laden gaat net zo snel als bij Fastned en Allego, máár is een stuk voordeliger.
McDonald's hand in hand met Vattenfall
Bij al die snelladers laad je 100 procent fossielvrije stroom, opgewekt met Nederlandse windmolens. Tot en met 31 december 2022 betaal je hier € 0,5014 per kWh voor. De nieuwe tarieven zijn nog niet bekend.
U kunt uw elektrische auto ook gratis opladen bij bepaalde oplaadpunten die door de lokale autoriteiten zijn geïnstalleerd, deze zijn vaak te vinden op de parkeerplaatsen van gemeentehuizen of op openbare parkeerterreinen in de stad.
Websites. Er zijn verschillende websites die een overzicht van alle (semi-)publieke laadpunten in Nederland geven op een online kaart. Door op de kaart in te zoomen, zie je de exacte plek van de laadpaal.
Het was nog nooit zo eenvoudig om je elektrische auto op te laden. Met de Shell Recharge laadpas heb je toegang tot meer dan 500.000 laadpunten in Europa. Bovendien kun je hem gratis aanvragen en gebruiken. Nooit meer dat gedoe met verschillende laadpassen en apps.
Elektrisch rijden is goed voor het milieu en is belastingtechnisch ook nog eens voordeliger. Zo hoef je bij de aanschaf van een volledig elektrische auto geen aankoopbelasting (BPM) af te dragen en is er geen wegenbelasting verschuldigd. Verder geldt er sinds 1 juli 2020 een subsidieregeling voor elektrische auto's.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
De komende weken en maanden krijgen volgende Lidl-filialen er een laadpunt bij: Maldegem, Roeselare, Koekelare, Harelbeke, Putte, Braine-Le-Château, Montegnée, Comines, Charleroi. De andere locaties worden nu nog bepaald zodat er een mooie spreiding is over het hele land.
Een laadbeurt duurt gemiddeld een half uur. Maar Lidl gaat nu een stap verder en streeft ernaar tegen eind dit jaar in 100 van z'n winkels ten minste één laadpaal met twee stekkers te installeren. Dit komt dus neer op meer dan 200 laadpunten tegen eind 2020.
De Shell Recharge laadpas is de meest geaccepteerde laadpas in Europa. Met 275.000 openbare laadpunten in de EU in ruim 33 landen heeft Shell Recharge een heel groot netwerk. Hierbij kun je gebruik maken van de eigen laadpunten op het Shell Recharge netwerk – dit is het goedkoopst -, of één van de overige netwerken.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer. Dat zorgt ervoor dat het weinig zin heeft om wanneer de accu boven de 80% aan een snellader op te laden.
Ditmaal gingen we op zoek naar de goedkoopste Tesla en vonden dit exemplaar met levenslang gratis opladen. Tesla-baas Elon Musk bedacht dat kopers van een Tesla Model S en X hun auto levenslang gratis mogen opladen.
Maar nu de stroomprijzen maar blijven stijgen zien we een eigenaardig fenomeen: soms is openbaar laden goedkoper dan thuisladen! Hoe zit dat precies? Openbare laadtarieven liggen tussen de € 0,30 en € 0,40 per kWh en snelladen kost ongeveer € 0,60 tot € 0,80 per kWh.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.
Kosten elektrisch laden in 2023
Afhankelijk van je laadpas betaal je bij een publieke laadpaal over het algemeen tussen de €0,30 en de €0,60 per kWh. Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh. Vergeet niet dat je bij publiek laden ook nog jouw abonnementskosten van je laadpas moet betalen.
Thuis laden vaak goedkoopste
Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt. En daarmee kom je meestal weer een paar honderd kilometer verder.