Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden. Maar hoe ver je er daadwerkelijk mee komt, hangt af van het automodel en jouw persoonlijke rijstijl.
Het brandstoflampje gaat branden als de auto rijdt op de reservetank. Je hebt dan meestal zo'n vijf liter over, waar je gemiddeld ongeveer vijftig kilometer mee kunt rijden. Maar hoeveel dit precies is hangt af van je auto en je rijstijl.
Bij een middenklasse auto zit er meestal nog 6 liter reserve in de tank. Hoe ver u hiermee kunt rijden, hangt af van het brandstofgebruik van uw auto. De meeste auto's kunnen nog zo'n 50 kilometer rijden met 6 liter brandstof.
De viezigheid zorgt ervoor dat de motorprestaties verslechteren. Zo bestaat er een risico op stotteren of onregelmatig stationair lopen. Als je er regelmatig voor kiest om de brandstoftank volledig leeg te rijden, is dit schadelijk voor je voertuig.
Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 14. Dit betekend dat je 14 kilometer met 1 liter brandstof kunt rijden. Kleine benzineauto's kunnen tegenwoordig 1 op 20 halen volgens de fabrieksspecificaties.
Stel dat je auto een verbruik heeft van 1 liter op 15 km en de Euro 95 kost € 1,83* per liter. Dan ziet de rekensom er als volgt uit: Eerst deel je de afstand door het verbruik per kilometer. Deze uitkomst vermenigvuldig je met de brandstofprijs en dat levert de totale kosten per rit op.
Je benzinekosten berekenen is eigenlijk heel eenvoudig. Je auto loopt bijvoorbeeld 1 op 20, dat betekent dat je auto 20 kilometer kan rijden op 1 liter brandstof. Geeft je auto het verbruik in liters aan dan betekent het dat je auto zoveel liter brandstof nodig heeft om 100 kilometer af te leggen.
Rij je alleen korte stukken dan blijft het vocht in de motor zitten, en heb je kans dat er witte smurrie vormt in de oliedop en op andere nare plekken. Zorg dus altijd dat je regelmatig een goed stuk rijdt, zodat de motor zo nu en dan op temperatuur komt. Een Italiaans beurtje is ook een overweging waard.
Als je je tank steeds volgooit, rij je gemiddeld met een tank die halfvol is. En als je steeds je tank halfvol gooit, rij je gemiddeld met een kwart tank. Het verschil is dus maar een kwart tank. Bij een tankinhoud van 50 liter is dat 12,5 liter, en dat is ruwweg 10 kilo.
Het blijkt dat de pomp een kleine afwijking heeft bij het verstrekken van brandstof, maar deze afwijking is zo minimaal bij de vereiste minimumhoeveelheid (2 liter, 5 liter) dat deze verwaarloosbaar is. Als u minder dan de minimumhoeveelheid afneemt, kan de afwijking van de pomp relatief groter zijn.
Vroeger kon je een boete krijgen van €230 als je met een lege tank op de snelweg kwam te staan. Dat is afgeschaft. In het buitenland, bijvoorbeeld in Duitsland, kun je wel een prent krijgen. Die is €35 voor het stilvallen.
Wanneer de benzine bijna op is, zal de brandstofpomp lucht aanzuigen. Tot slot verzamelen vuil en vettigheid zich op de bodem van de tank. Rijd je de tank leeg, dan gaat de brandstofpomp deze troep opslurpen, met eveneens kans op een haperende motor of schade.
Rijden op diesel
In 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen, een zeer compacte vorm van energie, want een 10 kWh batterij weegt bijna 100 kg. De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50. Met deze liter diesel rijdt een gemiddelde auto 15 km, oftewel 1,50/15 = 10 eurocent per kilometer.
De actuele prijs van Euro 95 in Nederland is € 1.87. De actuele prijs van Euro 98 in Nederland is € 1.94. De actuele prijs van diesel in Nederland is € 1.58.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.
Dat is niet zo. Mensen die altijd al tanken wanneer de tank nog halfvol is, zouden dan een reservetank met zeer oude peut hebben, omdat ze de reserves nooit aanspreken. De meeste productieauto's hebben slechts één brandstoftank.
ANWB heeft een berekening vrijgegeven, welke aangeeft dat een kleine auto gemiddeld €0,31 kost per gereden KM, een kleine middenklasser €0,43 en een normale middenklas auto €0,49. Deze berekening zegt ons niet zoveel. Het zijn gemiddelden.
Belangrijk is dat je de tank vult tot het moment waarop de pomp zelf automatisch stopt. Vermenigvuldig het aantal getankte liters met 100 en deel het resultaat door de gereden kilometers. Het resultaat is je brandstofverbruik in liter per 100 kilometer.
Vaak zit er onder in uw tank prut, slijm en vuil. Het kan dan ook voorkomen, dat met het laatste restje diesel, deze prut is opgezogen en in uw filter terecht is gekomen. Het filter gaat dan verstopt zitten waardoor de toevoer wordt geblokkeerd. Uw motor zal dan alweer snel uitvallen.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Na hoelang mag ik weer rijden? Het duurt ongeveer 1,5 uur voordat een standaardglas alcohol uit je bloed is. Dus drink je tussen 6 en 7 uur 's avonds drie glazen wijn, dan is de alcohol om ongeveer half 11 uit je bloed. Hoelang het precies duurt, verschilt per persoon.
Cocaïne: als je 1 dosis coke neemt, mag je na ongeveer 4 uur weer rijden. Als je regelmatig cocaïne gebruikt, heeft je lichaam meer dan 4 uur nodig om de stof af te breken. Lachgas: het effect van lachgas is gemiddeld na 1 uur uitgewerkt. GHB: na 1 buisje GHB duurt het ongeveer 8 uur voordat je weer mag rijden.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
6 Tips om zuinig te rijden
Schakel zo vroeg mogelijk over naar een hogere versnelling tijdens het rijden. En rij zoveel mogelijk met een constante snelheid. Gebruik de boordcomputer, brandstofmeter, toerenteller en cruisecontrol: al deze dingen helpen je om brandstof te besparen. Rijd liever 100 dan 130.