De Mercedes EQS 450+ is beschikbaar sinds oktober 2021 en staat nog steeds hoog in de top van EV's met de grootste actieradius. Met een actieradius tot wel 640 km baant dit model de weg voor lange afstandsroutes en hoogwaardig elektrisch rijden.
Het bereik van grote auto's is gemiddeld 425 km, van middenklassers 310 km en van kleine auto's 230 km. Bij kleine auto's zijn de verschillen tussen de modellen groter dan bij grotere auto's.
Welke elektrische auto heeft de grootste actieradius 2023? Kia EV6 – In het C/D-segment wint de Kia EV6 de EV van het jaar 2023! Dit populaire model won vorig jaar ook al in dit segment.
Tesla Model 3
Tesla's nieuwste model staat het hoogst in de ranking. De Model 3, de meest betaalbare Tesla uit het gamma, kende nauwelijks problemen. ,,Slechts 5 procent van de Model 3's moest onverwachts langs bij de garage, allemaal door problemen met het interieur.
De koploper is: de Hyundai Kona Electric 64 kWh. Uitgaande van de vanaf-prijs en de praktijk actieradius die de auto gemiddeld haalt betaal je zo'n €96,- per kilometer actieradius die de auto heeft. De Tesla Model 3 zit ook zeker niet verkeerd met zo'n €109 per km actieradius die je krijgt.
De zuinigste elektrische auto's van dit moment scoren in de praktijk net onder de 15 kWh per 100 kilometer, bijvoorbeeld de Mini Electric. Bijzonder is dat de Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric en Dacia Spring ook vallen in deze zuinige categorie.
Kosten: hoe zit het met de kosten van accu's? Elektrische auto's komen met een lange garantie. Logisch, want de accu is een duur onderdeel van het product. Afhankelijk van het formaat en de capaciteit moet je denken aan bedragen tussen 3.000 en 15.000 euro.
In dit geval heb je bij een jaarlijks kilometrage van 15.000 kilometer minimaal tien zonnepanelen nodig. Rijd je 20.000 kilometer, dan moet je ten minste veertien zonnepanelen hebben. Afhankelijk van het aantal laadpalen en zonnepanelen dat je kunt plaatsen, kun je meerdere elektrische auto's van stroom voorzien.
Mercedes-Benz EQE is EV van het jaar 2023
De Mercedes-Benz EQE is de overall winnaar en uitgeroepen tot EV van het jaar 2023.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Een aantal huishoudens maakt al gebruik van deze techniek en kan daarmee dus met de elektrische auto energie terugleveren aan het net, maar dit is alleen bij specifieke accu's mogelijk. Twee bekende automodellen waarbij dit mogelijk is, zijn de Renault ZOE en de Nissan Leaf.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.
Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.
De Tesla Model X heeft de grootste actieradius van alle elektrische SUV's op de markt.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
Dan kun je natuurlijk altijd gebruik maken van de Accu Vervangservice aan Huis van de Wegenwacht. Voor € 35 (plus de kosten van de accu) vervangt de wegenwacht je oude accu voor een spiksplinternieuwe.
Elektrisch rijden is beter voor het milieu en ook nog eens voordeliger. En wanneer een elektrische auto ook nog eens Vehicle-to-Home (V2H) ondersteund, kan je de auto ook als thuisbatterij gebruiken.
Elektrische auto's worden steeds goedkoper
Maar daar komt verandering in. Vanaf 2027 zijn de aanschafprijzen van elektrische auto's en bedrijfswagens lager dan benzine en dieselauto's. En daarnaast: kijk je naar wat een auto je kost over de hele gebruiksduur, dan zijn elektrische auto's vaak nú al voordeliger.
Volgens het rapport liggen de productiekosten voor elektrische gezinsauto's en SUV's al in 2026 lager dan die van benzinewagens. Een jaar later is ook de elektrische stadsauto goedkoper dan de benzinevariant. In 2030 liggen de kosten zelfs al 58 procent lager dan in 2020.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.