De officiële reden luidt: 'Als gevolg van de aangepaste wetgeving is er besloten om met ingang van 1 oktober 2019 te stoppen met de productie van Competition 102. Met ingang van 1 oktober 2019 zijn alle tankstations in Nederland wettelijk verplicht om E10-brandstoffen aan te bieden.
Benzine met een octaangehalte van 102 was vroeger bij heel veel tankstations verkrijgbaar. Helaas behoort dit door de verplichte levering van E10 biobrandstof tot de verleden tijd. Deze benzine met een octaangetal van 102 is nu vaak vervangen door de wettelijk verplichte E10 brandstoffen.
Uw auto kan evengoed op octaan 102 rijden als op octaan 95 of octaan 98. Een hoger octaangetal dan de 95 die voor uw auto waarschijnlijk vereist is, heeft geen enkel positief effect. Aangezien gewone straatauto's nooit meer dan 98 nodig hebben, is 102 tanken onzin.
Euro 100+ Racing Power is een brandstof met een hoog octaangetal wat leidt tot een efficiëntere verbranding en hierdoor tot meer vermogen. Deze brandstof die geen ethanol bevat, kan door iedere benzine auto getankt worden maar is met name geliefd bij eigenaren van oldtimers en sportieve auto`s.
In Nederland is dat leverbaar als Competition 102 bij meer dan 60 tankstations. In Duitsland komen we het tegen bij Aral onder de naam ''Ultimate 102''.
Kan ik E5 en E10 door elkaar tanken? Ja, dit is mogelijk. Bij de meeste auto's is dit geen probleem. Heb je een oudere auto van zo'n twintig jaar of ouder, check dan eerst of deze bestand is tegen E10.
Tegenwoordig zijn vrijwel alle benzineauto's voorzien van een motormanagementsysteem die tijdens de verbranding controleert of er benzine 95 of 98 is getankt. De motor maakt zo optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal. Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken.
Tanken zonder betalen levert ofwel diefstal op (voor of tijdens het tanken besluiten niet af te rekenen), ofwel verduistering (na het tanken besluiten niet af te rekenen). In de praktijk krijg je hier een taakstraf voor en daarnaast dus een aantekening op je strafblad.
Op e10check.nl kan je controleren of je voertuig geschikt is voor Euro 95 E10. In het geval je auto niet geschikt is, kan je Shell V-Power Benzine gebruiken. Deze bevat geen bio-ethanol. Is je auto geschikt voor Euro 95 dan kan je ook altijd Shell V-Power Benzine tanken.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor. Benzine met extra additieven wordt ook wel premium-benzine genoemd.
Op alle pompen met E10 is een groene sticker aangebracht met de vermeldingen Benzine 95 E10. Gewone Euro 95 is niet meer verkrijgbaar. Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98).
De actuele prijs van E10 in Duitsland is € 1.78. De actuele prijs van B7 in Duitsland is € 1.60. De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1.78. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 1.85.
Teveel tanken heeft ook gevolgen voor de auto zelf. Zo kan de benzine op plekken terechtkomen waar het niet hoort, zoals het ontluchtingssysteem. Dat zorgt voor (in sommige gevallen flinke) schade die weer gerepareerd moet worden. De kosten hiervan verschillen per auto, maar kunnen dus makkelijk voorkomen worden.
Steek voor je gaat tanken je betaalpas in de betaalautomaat of houd je deze tegen het logo voor contactloos betalen. Volg de verdere aanwijzingen op het display. Er wordt een bedrag op je betaalrekening gereserveerd, zodat de pomphouder zeker weet dat de tankbeurt wordt afgerekend.
Tot dusver was het uitsluitend mogelijk om tijdens het tanken te betalen. Automobilisten kozen van tevoren het bedrag waarvoor ze wilden tanken en betaalden dit via iDeal. Vanaf 1 oktober hoeft dit niet meer. Gebruikers van de app kunnen vanaf dat moment ook kiezen voor achteraf betalen.
'Alle politievoertuigen zijn voorzien van een tankpas. Hiermee kan in heel Nederland bij elk tankstation worden getankt. ' De politie heeft ook een klein aantal elektrische auto's, hiervoor hebben ze een druppel die dient als laadpas.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
De meeste auto's zijn geschikt voor E10; het gaat om vrijwel alle auto's vanaf bouwjaar 2001. Voor ongeveer 10 procent geldt echter dat E10 onderdelen van je auto kan aantasten. Op e10check.nl kun je nagaan of jouw auto op E10 kan rijden. Als dat niet het geval is, dan kies je voor het – iets duurdere – E5.
De Shell V-Power brandstoffen zijn de allerbeste brandstoffen van Shell. Deze hebben een nog hogere kwaliteit dan de reguliere brandstoffen van Shell en hebben extra additieven die betere motorprestaties opleveren. Hierdoor is de kostprijs, en dus de pompprijs hoger.
Als je één keer E10 benzine tankt zal dit niet direct gevolgen hebben. Maar als je vaker E10 tankt kan dit wel schadelijk zijn voor je auto. E10 benzine verbrand namelijk anders dan Euro95. Als je E10 benzine erin gooit kunnen de rubberen slangen, essentiële onderdelen en pakkingen van je auto beschadigen.
E10 is weliswaar de vervanger van Euro 95, echter is deze brandstof niet hetzelfde. De brandstof Euro 95 is per oktober 2019 vervangen door E10, misschien heb je het daarom al gezien of zelf getankt.
Het verschil tussen euro 95 en E10: waar euro 95 (E5) maximaal 5 procent duurzame bio-ethanol bevat, wordt bij E10 het dubbele bijgemengd. De komst van E10 vloeit mede voort uit Europese regelgeving en zat al enkele jaren in de pijplijn bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.