Boeing heeft de levering van sommige 737 MAX-toestellen stilgelegd nadat er opnieuw problemen zijn geconstateerd met dit type vliegtuig. De Amerikaanse vliegtuigbouwer zegt donderdag dat de vastgestelde gebreken geen invloed hebben op de vliegwaardigheid van de toestellen.
Nadat 115 verbeteringen zijn doorgevoerd en negen luchtvaartautoriteiten (waaronder de Europese) het toestel tegen het licht hebben gehouden en veilig bevonden, is de MAX weer in gebruik. Daarmee is het volgens Melkert misschien wel het veiligste toestel van dit moment.
Bekende grote klanten van de 737 MAX zijn onder andere American Airlines, Southwest Airlines en FlyDubai.
SCHIPHOL - KLM had voor de vervanging van de 737NG-vloot zowel de A321neo als de 737 MAX 10 op het oog, omdat dat de grootste narrowbodytoestellen op de markt zijn en er op Schiphol maar een beperkt aantal slots beschikbaar is.
Met de 737 MAX bracht Boeing een onveilig vliegtuig op de markt. Toen twee gloednieuwe toestellen crashten, probeerde de vliegtuigbouwer eerst de piloten de schuld te geven. Over de diepe duikvlucht die het bedrijf daarna inzette, gaat het mooie boek Flying Blind. Vliegen is hartstikke veilig.
Voor de zogenoemde risico-index werd gekeken naar de grotere bedrijven. Onder meer het aantal ongelukken, het type vliegtuigen waarmee wordt gevlogen en de leeftijd van de toestellen speelden een rol in het onderzoek. Emirates kreeg een score van 95,05 procent van het Jacdec. KLM kreeg 93,31 procent.
Op zich kan een passagierstoestel wel even op de kop vliegen. In 1955 maakte Boeing-testpiloot Alvin 'Tex' Johnson bijvoorbeeld een zogenoemde barrel roll met een Dash 80, het prototype van wat later de Boeing 707 zou worden.
TUI fly vloot
Op dit moment hebben we: 1 Boeing 767-300. 4 Boeing 787-8 Dreamliner toestellen. 5 Boeing 737 MAX 8 toestellen.
Het getal 13 is een ongeluksgetal in Europa, Amerika en sommige landen in Azië. Maar er zijn nog meer pechnummers waar rekening mee wordt gehouden. Andere ongelukgsgetallen zijn 14 (China) en 17 (in Italië en Brazilië). Zo heeft Lufthansa geen rij 13, maar ook geen rij 17.
Het vliegverkeer werd in de hele wereld tijdens de coronacrisis in 2020 vanaf maart volledig stil gelegd. Air France-KLM besloot in de periode die volgde, waarin dus geen enkel passagiersvliegtuig meer vloog, de Airbus A380 bij het hervatten in de toekomst van de vluchten niet meer in te zetten.
Veilig en onbezorgd op reis
Er gelden op dit moment geen coronamaatregelen of beperkingen als je vliegt met TUI fly. We kunnen dus samen veilig en onbezorgd op reis!
Na de prijsverhoging staat het nieuwste Boeing-toestel voor korte tot middellange afstanden, de 737 MAX 8, voor 100,5 miljoen dollar in de catalogus. Een 747-8 kost op papier 351,4 miljoen dollar, en de energiezuinige 787-8 moet 206,8 miljoen dollar opbrengen.
Boeing maakte in 2020 bekend dat de productie van de iconische Jumbojet in 2022 zou eindigen door een gebrek aan nieuwe orders. De laatste nieuwe passagiers-747 werd al in 2017 aan Korean Air geleverd. Sindsdien bouwde Boeing alleen nog op laag tempo de vrachtvariant.
– Een kubieke meter lucht weegt 1 kilogram! – Een Boeing 737 kan 5436 km kilometer vliegen met 162 passagiers. – De Boeing 737 kan ongeveer nog zo'n 15 minuten zweven vanaf 10 kilometer hoogte. – Een onweerswolk van 1 km x 1km x 1km weegt 1,2 miljard kilogram.
De Boeing 747, ook wel de Queen of the Skies of simpelweg Jumbo genoemd, is het grootste vliegtuig dat Boeing bouwt. Het vliegtuig heeft een kenmerkende bult aan de voorkant, waar ook de cockpit zich bevindt. Zo is het mogelijk om via een deur in de neus grote stukken vracht in en uit te laden.
Om de vele internationale passagiers tegemoet te komen heeft de Duitse maatschappij ook geen rij 17. Volgens Lufthansa is nummer 17 een pechnummer in Italië en Brazilië. Vandaar dat Alitalia ook geen rijen 13 en 17 heeft, maar opvallend genoeg maken ze zich bij het Braziliaanse TAM er niet druk om.
De vliegtuigsporen bestaan uit ijskristallen
In droge warme lucht laat een vliegtuig geen sporen achter, in vochtige koude lucht wel. Het spoor ontstaat als hete, vochtige waterdamp uit de uitlaten van het vliegtuig zich mengt met de buitenlucht.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Een Dreamliner is een duurzaam vliegtuig: door het gebruik van composietmaterialen is het vliegtuig lichter, zuiniger en minder milieubelastend. De motoren produceren 20% minder uitstoot en 60% minder geluid.
Het bruisende eiland heeft voor ieder wat wils. En om die reden zijn vliegtickets Curaçao ook zo populair. Bij TUI vlieg je naar Curaçao met de Dreamliner.
Sinds eind 2020 stonden zo'n 120 van de 787 Dreamliners, goed voor zo'n 338 miljoen dollar per stuk (omgerekend zo'n 330 miljoen euro) aan de grond. Luchtvaartmaatschappijen zoals American Airlines hebben de toestellen in bestelling bij Boeing.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren – namelijk dat een vliegtuig neerstort – dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is. Hoogte en snelheid moeten dus voortdurend worden gecorrigeerd. Maar op enige afstand kan het lijken alsof een vliegtuig stil hangt. Een verkeersvliegtuig, dat kan niet.
Een vliegtuig heeft bij het opstijgen een grondsnelheid van ong. 360 km/u., bij het landen ong. 280 km/u. en in de lucht varieert de snelheid tussen de 800 en 1000 km/u.