Maar wat na 5 jaar? Is de termijn van 5 jaar verstreken, gaat vanaf dat moment het dan geldende bijtellingspercentage voor de auto in kwestie gelden. Heb jij bijvoorbeeld een plugin hybrid die op 1 november 2015 op kenteken is gezet, dan krijg jij vanaf 1 december 2020 te maken met een bijtelling van 22%!
Het bijtellingspercentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.
De hoogte van deze bijtelling ligt aan het jaar waarin de auto gebouwd is. De bijtelling wordt altijd voor 60 maanden vastgezet. Dit betekent dat een je een occasion uit 2019 of ouder nog 5 jaar lang voor een bijtelling van 4% kunt rijden (tot een maximale cataloguswaarde van € 50.000).
Na 60 maanden vervalt dit voordeel, maar je krijgt nog wel 6% korting op het toen geldende standaardtarief uit 2018 over de eerste €30.000. Oftewel, in 2023 heb je 22% - 6% is 16% bijtelling over de eerste € 30.000 en 22% over de rest van de fiscale waarde van de auto.
Bijtelling per jaar
Het wel of niet hebben van bijtelling gaat altijd over een geheel kalenderjaar. Per 1 januari leg je namelijk vast in een 'verklaring geen privégebruik auto' dat je privé geen gebruik maakt van de lease-auto (en dus geen bijtelling wil betalen).
De bijtelling in 2023 is 22%. Dat geldt voor alle auto's die CO2 uitstoten, inclusief (plug-in) hybride auto's. Voor een volledig elektrische auto is de bijtelling 16% in 2023. Dat geldt tot een drempelbedrag van € 30.000 (de aanschafprijs van de auto).
Schaft u in 2020 een elektrische auto aan met een maximale catalogusprijs (hierna: cap) van € 45.000 en rijdt u per kalenderjaar meer dan 500 privékilometers, dan betaalt 8% bijtelling.
Dan geldt over de meerprijs het bijtellingspercentage van 22 procent. Het bijtellingspercentage voor EV's is dus niet veranderd voor 2024. Dat blijft gewoon 16%. Ook de maximale catalogusprijs waarover 16% bijtelling mag worden gerekend blijft gelijk.
Hoe dat precies zit? Zoals je net al hebt kunnen lezen, betrof de verlaagde bijtelling in 2018 maar 4%. Alle elektrische auto's met een eerste inschrijving in 2018 vallen in deze 4%-regeling. Hetzelfde geldt voor 2019, maar dan tot een maximale cataloguswaarde van €45.000,-.
Ondernemers die in een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen ook in 2023 nog gebruik maken van een gunstige bijtellingsregeling. De bijtelling over een Youngtimer wordt namelijk niet vanuit de cataloguswaarde berekend, maar over de huidige waarde van de auto.
Hoe hoog is de bijtelling van mijn lease auto? Het bijtellingspercentage kan 16% voor een100% elektrische auto met een fiscale waarde van € 30.000,- en voor elk bedrag daarboven is de bijtelling 22%. Voor een auto met een verbrandingsmotor geldt ook een bijtellingspercentage van 22%.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst. Ook tolkosten en bijvoorbeeld kosten voor het gebruik van een veerpont vallen hieronder.
Verzuimboete privé rijden zakelijke auto
Dan krijg je een verzuimboete opgelegd. In 2022 is dat 80% van het wettelijk maximum van € 5.514. Ben je al eens eerder beboet voor privé rijden met een bedrijfsauto? Dan kan de boete voor privé rijden met een zakelijke auto flink oplopen tot het wettelijk maximum van € 5.514.
Bijtelling voor elektrische auto's in 2023
Elektrische auto's krijgen in 2023 een korting op de bijtelling. Voor een nieuwe elektrische auto betaalt u slechts 16% bijtelling tot een bedrag van 30.000 euro. Over het bedrag daarboven geldt 22% bijtelling. In 2022 lag de bijtellingsgrens nog op 35.000 euro.
Net als in voorgaande jaren gold in 2022 een bijtelling van 22 procent voor benzine- en dieselauto's en hybride aangedreven modellen. Voor elektrische auto's bedroeg de bijtelling in 2022 16 procent, tot aan het drempelbedrag van 35.000 euro. Boven die drempelwaarde gold 22 procent bijtelling.
Je gaat dan bijtelling betalen omdat de fiscus de kilometers die je rijdt ziet als een vorm van inkomen. Hierover moet je dus belasting betalen. Dat werkt zo: een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting.
De bijtelling van 12 procent geldt voor auto's met een CO2-uitstootnorm van 0 gram/km en tot een fiscale waarde van €40.000,- In de praktijk zijn dit de elektrische auto's die in de 0% bijtelling categorie vallen.
Het lage 12% bijtellingstarief is geldig t/m 31 december 2021 en geldt enkel voor elektrische auto's met een catalogusprijs tot € 40.000,- van de fiscale waarde, voor het bedrag daarboven geldt het algemene bijtellingspercentage van 22%. In januari zijn de bijtellingsregels gewijzigd.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde.
De netto bijtelling is wat de auto je daadwerkelijk kost en is mede afhankelijk van de hoogte van je inkomen. De bijtelling geldt voor de periode van maximaal 60 maanden vanaf de tenaamstellingsdatum. Is de auto ouder dan 60 maanden, dan is in de meeste gevallen een bijtellingspercentage van 25% van toepassing.