De consument heeft juist het recht om producten binnen 14 dagen retour te zenden. Dit moet kosteloos kunnen. Behalve dus potentieel de kosten voor het terugsturen zelf. De webwinkel mag dus geen extra kosten in rekening brengen voor het terugsturen van het product.
Wanneer je een beroep doet op je herroepingsrecht binnen de 14 dagen, is de verkopende partij verplicht het aankoopbedrag aan je terug te betalen. Dat betekent: prijs van het product, verzendkosten, administratiekosten, verpakkingskosten of creditcardkosten.
Bij herroeping van de producten zijn de retourkosten voor rekening van de koper met inachtneming van ons milieu. Op deze manier willen we de bezorgroutes bewuster maken en zo het aantal retourzendingen minimaliseren.
De retourzending is gratis. De retourzending is niet gratis. Ofwel moet je een deel van de kosten zelf betalen in het Postkantoor of PostPunt waar je je retourzending afgeeft, ofwel verrekent de oorspronkelijke afzender een kleine retourkost in het bedrag dat hij je terugbetaalt.
Voor een terugbetaling dien je, de bestelling of delen daarvan binnen de 14 dagen na ontvangst teurg te sturen. De kosten voor retourneren bedragen € 6,95.
Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval.
Hebt u de envelop niet opengemaakt? Stuur de brief dan in de gesloten envelop naar ons terug. Op de envelop schrijft u 'geadresseerde woont hier niet – retour afzender'.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.
Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden.
Je kunt ongedragen items gratis retourneren binnen 100 dagen. Als je ook Zalando items met standaardlevering wenst te retourneren, kun je deze in dezelfde verpakking terugsturen. Let op! De kosten voor de langeafstandslevering worden enkel in het geval van een volledige retourzending of annulering vergoed.
Kleren die niet door de 'keuring' komen, worden vaak verbrand of bijvoorbeeld verwerkt tot vulling voor autostoelen. Maar voor verschillende webshops komt het goedkoper uit dit hele proces over te slaan, en alle geretourneerde artikelen gewoon meteen te vernietigen.
Zet met pen een kruis door de adresgegevens. Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'. Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt. PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender.
Rekenvoorbeeld btw verzendkosten
Als je een bestelling kunt verzenden per brievenbuspost voor € 0,87 dien je € 1,05 aan verzendkosten te berekenen. Je moet namelijk 21% btw over de verzendkosten (0,87 x 1,21 = € 1,05) afdragen aan de Belastingdienst. Zo hou je dus € 0,87 (€ 1,05 - € 0,18) over voor de postzegel.
Het is bij het aanmaken van een zending in de pakketten & vracht module mogelijk om ook een retourlabel te genereren. De retourlabel wordt in een pdf-document opgemaakt. Je hebt dan de optie om het label direct te printen of op verzoek van de klant deze te mailen.
De wet geeft aan dat je moet terugbetalen binnen 14 dagen nadat een consument aangegeven heeft te willen retourneren, NIET 14 dagen nadat je het product daadwerkelijk retour hebt ontvangen.
Bij ruilen maakt een consument gebruik van een recht of afspraak buiten de wet om. Aan die regeling kunnen dus andere voorwaarden worden gesteld dan aan het ontbindingsrecht. Daarom zou je kunnen zeggen dat iemand een product wel mag ruilen, en dan geen kosten voor de retourzending hoeft te dragen.
Consumenten hebben meestal bedenktijd als u iets op een bepaalde manier verkoopt, zoals online of per telefoon. Zij mogen tot en met 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract is bevestigd van de koop af. Dat mag zonder reden. U moet dit vóór de koop uitleggen.
Vermelden Nederlands retouradres verplicht
Poststukken naar het buitenland moeten worden voorzien van een afzender- of retouradres. Dit mag uitsluitend een adres in Nederland zijn. Dit adres moet worden vermeld in de linker bovenhoek op de adreszijde. Dit is extra belangrijk bij post voor het buitenland.
En per 2021 zal dit verplicht zijn naar alle landen. Dat kan niet met een envelop die met postzegels is gefrankeerd. Specifiek voor deze zendingen geldt dat deze voortaan als ''pakket zonder track & trace'' kunnen worden aangeboden of als aangetekende of verzekerde brief - ook al zit het in een envelop.
Tarieven briefpost (PostNL) | [2023]
Let wel goed op het formaat van de envelop. Deze is minimaal 14 x 9 cm en maximaal 38 x 26,5 cm. de envelop mag niet dikker dan 3,2 cm zijn. Is deze wel dikker, dan past de brief niet door de brievenbus en is het pakketpost.
Gratis retour = duurdere producten
Wanneer de webwinkelier de retouren gaat betalen dan zullen deze kosten opgenomen moeten worden in de begroting. Het gevolg is dat in de meeste gevallen de producten duurder gemaakt worden om het voortbestaan van de webwinkel niet in gevaar te brengen.
Je klanten geven hun pakketten af
Dat kan eenvoudig bij een PostNL-punt of een pakketautomaat in de buurt. Of ze kunnen het spontaan meegeven wanneer onze pakketbezorger aan de deur komt met een ander pakket.
Bij Zara heb je de optie om de artikelen van je aankoop gratis te ruilen. We vertellen je de voorwaarden en hoe je dit kunt doen.