Alle handelen is communicatief: het laat iets zien aan een ander en 'communiceert dus iets'. Zorg daarom altijd voor consistentie tussen wat je doet en wat je zegt. Luister altijd eerst naar wat de ander of anderen bezig houdt voordat je iets (terug)zegt. Als je niet aansluit, leidt je boodschap al snel tot blindgang.
Vier aspecten van goede communicatie
Samenwerken - het besef dat zorgverlening een zaak van samenwerken is. En dat luisteren, vragen en inleven dus niet alleen geldt in het werken met cliënten en hun netwerk, maar ook in het samenwerken met collega's, leidinggevenden en medewerkers.
Als je problemen ervaart in het communiceren met andere mensen, dan kun je last hebben van communicatieproblemen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan: Je vindt het moeilijk om aan te geven wat je wilt. Je hebt een neiging tot ruzie maken of ruzie te vermijden.
Een goed en efficiënt gesprek heeft het welbekende LSD nodig: luisteren, samenvatten en doorvragen. Mensen vatten tussendoor weinig samen, terwijl het ontzettend functioneel is. Met een samenvatting - in je eigen woorden - van een deel van het gesprek kun je veel bereiken.
Vijf pijlers van communicatie
Ik benoem altijd vijf pijlers voor communicatie: het verbale (wat je zegt), wat je voelt (gevoelens), het non-verbale, luisteren en veiligheid en vertrouwen.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Duidelijk: Zorg ervoor dat je boodschap duidelijk en begrijpelijk is. Zo kunnen anderen gemakkelijk begrijpen wat je zegt. Respect: Wees respectvol tijdens het communiceren, zowel naar anderen als naar jezelf. Dit betekent dat je op een professionele manier met anderen omgaat en hun gevoelens en meningen respecteert.
Maak oprecht contact met je gesprekspartner en wees benaderbaar. Ontspan, glimlach, maak oogcontact, zorg voor een open houding en verdiep je in je gesprekspartner. Een goed contact levert meer onderling begrip, respect en waardering op, waardoor de communicatie soepeler en sneller zal verlopen.
- verbale communicatie (afgesproken betekenis van woorden); - non-vocale communicatie (er wordt geen stemgeluid gebruikt).
Mensen communiceren met elkaar om informatie te delen. Er zijn verschillende manieren om met elkaar te communiceren. Mensen kunnen bijvoorbeeld met elkaar praten, naar elkaar schrijven, elkaar aanwijzingen geven door middel van gebaren, enzovoorts. Onder communiceren verstaan wij dus niet alleen praten.
Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen
Ga er niet zomaar van uit dat de ander jou wel snapt of dat jij zomaar snapt wat een ander bedoelt. Navragen, niet aannemen.
In het kort: Een Drie- gesprek, is een gesprek tussen werkgever, werknemer en psycholoog, met als doel helderheid te verschaffen in de wederzijdse behoeftes van werkgever en werknemer, waarbij samen wordt gezocht naar de best passende oplossing voor een succesvolle arbeidsre-integratie.
Een communicatiemodel is een model waarin de relaties tussen zender, boodschap en ontvanger schematisch worden voorgesteld. Het model beschrijft wie iets zegt, wat wordt gezegd, via welk kanaal de boodschap wordt overgebracht, voor wie de boodschap is bedoeld en welk effect de boodschap heeft.
Verschillende soorten gesprekstechnieken
Wel zijn er enkele attitudes of ingesteldheden die je kunnen helpen om betere gesprekken te voeren: Luister met het doel om de ander beter te begrijpen. Herhaal wat de coachee zegt in jouw eigen woorden. Stel open vragen die aanzetten tot denken.
Communicatie betekent gedachten of boodschappen uitwisselen met andere mensen. Dat kun je in werkcontext in essentie op twee manieren doen: Mondeling communiceren of verbale communicatie: met elkaar praten en naar elkaar luisteren. Schriftelijk communiceren: het schrijven, uitwisselen en lezen van geschreven tekst.
De betekenis van non-verbale communicatie is alle communicatie die gaat over hoe je iets zegt in plaats van wat je zegt. Dus niet de woorden die je uitspreekt, maar wel onder andere je intonatie, gezichtsuitdrukking, lichaamshouding en eventuele gebaren.