Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken.
Alle nieuwe auto's kunnen met E10-benzine overweg, maar dat is niet voor alle oudere auto's het geval. Bij deze auto's kan de hogere concentratie ethanol na verloop van tijd voor schade aan onder andere leidingen en pakkingen zorgen.
Staat uw merk er niet tussen en wordt nabij de tankklep of in het instructieboekje niets gezegd over E10? Dan adviseren wij u, uw leverancier te vragen of uw voertuig geschikt is voor E10. Indien u niet weet of uw voertuig geschikt is voor E10, adviseren wij u een benzine E5 met zelfde of hogere octaangetal te tanken.
Welke brandstof kan ik tanken met mijn motorfiets? De meeste moderne (injectie) motorfietsen zijn geschikt voor het gebruik van E10. Echter adviseren wij persoonlijk nog altijd een E5 brandstof te tanken waar mogelijk.
De meeste benzineauto's rijden probleemloos op Euro 95 E10. Of je voertuig kan rijden op Euro 95 E10 kan je online controleren. Doe de check voor je auto op e10check.nl. Daarnaast kun je ook de handleiding van je auto inkijken of navraag doen bij je autodealer.
Bio-ethanol verbrandt anders dan benzine en het laat een ander residu achter. Langer gebruik van E10 zou de motor anders op kunnen reageren, met name door de aantasting van Bio-ethanol op rubbers, keerringen en andere slijtage onderdelen. Maar dat gebeurt dus niet na een keer verkeerd tanken.
Kan ik E5 en E10 door elkaar tanken? Ja, dit is mogelijk. Bij de meeste auto's is dit geen probleem. Heb je een oudere auto van zo'n twintig jaar of ouder, check dan eerst of deze bestand is tegen E10.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
Voor veel oldtimers is gewone Euro 95 een prima brandstof. Let wel op dat er niet teveel ethanol is toegevoegd. Zo is E10 benzine (met 10% ethanol) absoluut uit den boze.
Veel auto's zijn geschikt voor het rijden op E10 benzine. Ongeveer 90% van alle auto's die in ons land rijden zijn geschikt voor het rijden op de nieuwe E10 brandstof. Uitzonderingen hierop zijn vooral oudere auto's en de eerder genoemde sportauto's. Deze auto's zijn nog afhankelijk van de euro98 met de code E5.
E10 benzine is een motorbrandstof waar 10% bio-ethanol aan toegevoegd is. Bio-ethanol is een duurzame variant van de 'gewone' ethanol. Hierdoor is E10 beter voor het milieu. De E10 benzine is de nieuwe “groene” variant van Euro95.
Het verschil tussen euro 95 en E10: waar euro 95 (E5) maximaal 5 procent duurzame bio-ethanol bevat, wordt bij E10 het dubbele bijgemengd. De komst van E10 vloeit mede voort uit Europese regelgeving en zat al enkele jaren in de pijplijn bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Is E10 wel zo duurzaam? Ethanol verbranden levert minder energie op dan benzine verstoken. Daarom verbruikt een auto marginaal meer brandstof als er E10 wordt getankt. Toch wordt E10 als de duurzamere optie gezien.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
E10 wordt Super E10 of Super 95 E10 genoemd. Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd. Daarnaast is er ook SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan), dit is een reguliere premium-brandstof (geen E10-variant).
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
De brandstofkwaliteit kan per tankstation verschillen
Het is niet hard te maken dat bijvoorbeeld alle tankstations van Shell dezelfde kwaliteit brandstof verkopen. Het kan namelijk afwijken. De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie.
U kunt niet alleen in het instructieboekje van uw auto vinden welke brandstof er in uw auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
E10 is goedkoper en milieuvriendelijker dan E5, maar wegens de grotere hoeveelheid bio-ethanol niet voor alle auto's geschikt.
Qua verbruik ligt de E10 op gemiddeld 6,0 L/100 km terwijl de E5 op 5,75 L/100 km ligt. Bij dit verbruik zijn de verschillen in benzinekosten bijna verwaarloosbaar, alleen is de E5 minder schadelijk dan de E10 voor veel auto's.
De houdbaarheid van E10 is ongeveer twee tot drie maanden, daarna wordt de brandstof een lobbige substantie. Als je regelmatig onderweg bent met de auto is dit geen probleem. Maar voor bijvoorbeeld grasmaaiers of buitenboordmotoren die niet regelmatig gebruikt worden kan dit voor problemen zorgen.
Als je één keer E10 benzine tankt zal dit niet direct gevolgen hebben. Maar als je vaker E10 tankt kan dit wel schadelijk zijn voor je auto. E10 benzine verbrand namelijk anders dan Euro95. Als je E10 benzine erin gooit kunnen de rubberen slangen, essentiële onderdelen en pakkingen van je auto beschadigen.
Naast voor oudere motoren heeft E10 ofwel bio-ethanol over tijd ook effecten op moderne motoren. Zo kan het effect hebben op rubbers, je brandstofleidingen en zorgen voor roestvorming van metalen benzinetanks.
Maar waarom is Euro 98 ineens zoveel duurder? Euro 98 heet zo omdat het octaangetal (dus niet het octaangehalte) 98 is. Oldtimers lopen hier fijner op omdat je minder snel last hebt van pingelen, maar ook sportieve motoren kunnen vermogenswinst hebben.