Van alle nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof (benzine, diesel of lpg), stoten hybride auto's de minste luchtvervuilende stoffen uit. De beste keuze is een volledig elektrische auto, die zijn het schoonst.
Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien, manifesteert deze brandstof zich bovenaan het klassement. Voorts vinden we enkele hybrides en elektrische auto's in de top 10.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Elektrisch vervoer heeft een gunstig effect op de luchtkwaliteit, geluidsoverlast en het klimaat. Elektrische auto's stoten geen of aanzienlijk minder schadelijke stoffen uit en dragen bij aan de reductie van de uitstoot van CO2.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Hybride auto's hebben zeker klimaatvoordeel ten opzichte van gewone benzineauto's of diesels: ze stoten minder CO2, stikstofoxiden (NOx) en fijnstof uit. Maar ze scoren een stuk slechter dan volledig elektrische auto's.
Er moet nog veel gebeuren om de brandstof in de mobiliteit te veranderen voor 2050, maar als we allemaal veranderen dan is het wellicht haalbaar. Volgens Erik Büthker is zon een belangrijke energieleverancier. We moeten volgens hem uiteindelijk naar: Biodiesel, gas hybrid, Bio LNG, Bio CNG, H2 en EV.
Diesel is intrinsiek vervuilender dan benzine, maar de uitlaatgassen van diesels worden al jaren nabehandeld. De benzinemotor is echter dezelfde weg aan het volgen.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Kijken we naar het meest betrouwbare automodel, dan zien we ook daar een Japanse overwinning. De Lexus RX en de Toyota C-HR delen immers de eerste plek met 111 PP100. Vorig jaar was de Porsche 911 nog nummer 1 in dit klassement.
BMW Group is daarmee het duurzaamste automotive bedrijf ter wereld en de enige autofabrikant die sinds de oprichting van de Dow Jones Sustainability Indices in de lijst staat en steeds tot de leiders behoort. In 2020 heeft S&P Dow Jones Indices in totaal 39 bedrijven uit de automotive industrie beoordeeld.
1. Mercedes A 180. Grote auto's zijn over het algemeen de fijnste auto's voor lange afstanden, maar de 'kleine' A-klasse is ook een prima reisauto. Het compacte formaat komt natuurlijk de zuinigheid weer ten goede.
"De voordelen van blauwe diesel? De besparing op de uitstoot van het schadelijke broeikasgas CO2 is 90 procent ten opzichte gewone diesel. En verder komt er ook veel minder koolstofmonoxide uit de uitlaat", zegt Pieter Zonneveld, verkoopdirecteur van Neste, de producent van de blauwe diesel.
LPG of GAS is het milieuvriendelijkst, gevolgd door benzine. Zwavelarme diesel is dan weer milieuvriendelijker dan gewone diesel.
Biodiesel en andere biobrandstoffen zijn een milieuvriendelijker alternatief voor fossiele brandstoffen zoals olie. Ze zorgen voor minder uitstoot van schadelijke broeikasgassen, waaronder CO2.
Rolls-Royce, Lamborghini en Aston Martin zijn de meest vervuilende automerken van Europa, dat blijkt uit cijfers van het Britse onderzoeksbureau JATO. Rolls-Royce spant de kroon met een uitstoot van 329,8 gram CO2 per kilometer, meer dan drie keer zoveel als Toyota, het minst vervuilende grote automerk.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Voorlopig verandert er voor bezitters van een benzineauto weinig. Daar kun je nog tot 2050 in blijven rijden. Als je een nieuwe auto wilt kopen, verandert er wel wat: die moeten vanaf 2035 hoe dan ook allemaal elektrisch zijn. Het klimaatplan is een idee van de Europese Commissie, de regering van de EU.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Officieel: vanaf 2035 is het gedaan met nieuwe auto's met verbrandingsmotoren en hybrides. Het Europees Parlement heeft officieel gestemd voor het einde van de verkoop van auto's op benzine, diesel en hybrides vanaf 2035.
Moderne diesel net zo schoon als elektrische auto, aldus de Consumentenbond. Een moderne dieselauto kan net zo schoon zijn als een elektrische auto. Dat blijkt uit onderzoek van Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten.