Het antwoord op de vraag is: ja, als we een van de vijf dagelijks verplichte gebeden missen, dan moeten we die inhalen (en volgens de Hanafi's het gemiste Witr-gebed ook), onafhankelijk van hoeveel er zijn opgestapeld.
Alvorens het inhalen van een gebed dient men eerst de Azaan op te zeggen, vervolgens de ikama. Als men de intentie neemt om meerdere gebeden in te halen bv het middag en namiddaggebed, dan voldoet één keer het opzeggen van de azaan, echter het opzeggen van de ikama voor elk gebed is Soennah.
Dat is als je wakker wordt aan het einde van de tijd waarin het gebed verplicht is. In dat geval dien je, wanneer je wakker wordt, te voldoen aan de voorwaarden van het gebed. Dit is van toepassing als iemand wakker wordt en de tijd voor het gebed verstreken is. En Allah weet beter.
Alle lof zij Allah. Volgens de meerderheid van de geleerden is het verplicht om de gemiste gebeden op de aangegeven volgorde te verrichten. Ibn Qoedaamah zegt: “Het is essentieel de gemiste gebeden in volgorde in te halen.”
Het gebed kan op een later tijdstip alsnog verricht worden, zolang de tijd niet verstreken is. Als uitzondering geldt dat hierdoor het bijwonen van het gezamenlijke gebed of een andere verplichting niet misgelopen wordt. Er is namelijk niets dat een verplichting kan doen vervallen.
Het is toegestaan voor degene met een geldig excuus, zoals ziekte of reizen, het Dohr en cAsr gebed samen te voegen als de tijd van één van deze gebeden is aangebroken. Hetzelfde geldt voor het Maghrib en het cIshaa'-gebed. Dit is overgeleverd in de authentieke Soennah van de Profeet (vrede zij met hem).
Het dodengebed
Het gebed is uitsluitend voor en door moslims en het is vereist dat alle deelnemers in staat van reinheid zijn (wudu). Het dodengebed duurt maar enkele minuten en wordt meestal gedaan door een imam of een zoon van de overledene.
Nadat men berouw heeft getoond dient hij de opzettelijk gemiste, verplichte gebeden in te halen? Antwoord: Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Profeet, diens familie en metgezellen.
Er is geen enkele overlevering die aanduid dat degene die het gebed achterwege laat het gebed moet inhalen. Iemand die dat doet moet berouw tonen en zichzelf beloven om niet terug te keren in deze zonde. Inhalen van het gebed is verplicht voor degene die niet met opzet verslaapt.
Hij las hardop tijdens het ochtendgebed, de eerste twee gebedseenheden van het Maghrib- en het cIshaa'-gebed, het Djoemcah-gebed, het cIed-gebed, het Istisqaa'-gebed (gebed voor regen) en het Koesoef-gebed (gebed tijdens zons- of maansverduistering).
Men wordt en blijft een moslim als hij/zij in de zes geloofspilaren gelooft. Deze staan voor het geloof in Allah, de Profeten, de Engelen, Geopenbaarde Boeken, het Lot, het Hiernamaals. Zolang men één van deze niet verloochent is en blijft hij of zij een moslim.
Men heeft simpelweg het gebed gemist als men ervoor kiest om buiten de vastgestelde tijd te bidden. Voor wat betreft degene die ervoor kiest om buiten de vastgestelde tijd te bidden, de Boodschapper van Allah (saw) heeft hierover gezegd: “Tussen een persoon en Koefr staat zijn negeren van het gebed.” (Moeslim).
Het beste voor het 'Ishaa-gebed is om het tot haar laatste moment uit te stellen. Hoe langer het wordt uitgesteld hoe beter. Dit geldt echter niet voor mannen. Als mannen het uitstellen, dan missen ze het gezamenlijke gebed namelijk.
Ameen: (Amen, Oh heer, beantwoord mijn gebed) Acceptatie, bijvoorbeeld na een smeekbede (du3a). Djazak Allah (ghairan): (Moge Allah je belonen (met het beste)) Dit zeg je wanneer je iemand wil bedanken die iets goeds gedaan heeft voor jou.
“Maar wanneer dit vóór zonsopgang gebeurt, dan levert dit geen probleem voor een vrouw”: Sheych bedoelt: Voor de vrouw is het niet verplicht dat zij in de moskee bidt, waar men het Fadjr gebed in duistere tijd bidt. Daarom kan zij het ochtend gebed ook later bidden. (Maar wel vóór zonsopgang).
Moslims bidden vijf keer per dag en daarom wordt er vijf keer per dag opgeroepen tot gebed. In veel islamitische landen klinkt deze boodschap uit boxen die op de moskee staan of aan een minaret hangen. De oproep is overal in de buurt van de moskee te horen en is nog steeds dezelfde als in de tijd van Mohammed.
Het beste is om eerst de dagen van Ramadan in te halen en daarna shawwaal te vasten. Mocht je dit niet lukken, dan is het toegestaan om eerst de zes dagen van shawwaal te vasten terwijl je nog dagen van Ramadan moet inhalen. Dit is de mening van de meerderheid van de geleerden.
De gebedsrichting is de Ka'ba in Mekka (kibla). Een rakaat is één gebedseenheid. Elk gebed heeft meerdere rakaats: twee bij fadjr, vier bij dhuhr, vier bij asr, drie bij maghrib, en vier bij isha. Elk gebed begint met een intentie waarin genoemd wordt welk gebed wordt verricht.
Als hij weer alcohol drinkt en dronken wordt, dan zal zijn gebed veertig dagen niet geaccepteerd worden en als diegene komt te overlijden zal hij de Hel binnentreden. Als hij echter berouw toont, dan zal Allah zijn berouw accepteren.
Dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Wie een gebed vergeet, dient dit te verrichten op het moment dat hij dit zich herinnert. Dit is de enige boetedoening.” Het is ook toegestaan na het verrichten van de woedoe te bidden ongeacht op welke tijdstip dit gebeurt.
"Het ochtendgebed moet verricht worden vanaf fedjr tot shuruk (zonsopgang)." Indien iemand tussen deze twee tijdstippen het ochtendgebed niet kan verrichten, dient hij dat gebed in te halen. Het inhalen van het gebed wordt in de islamitische literatuur kadha genoemd.
En wie (ook) het Fadjr-gebed in gemeenschap bidt, voor hem is het alsof hij de hele nacht heeft gebeden.” De profeet SAW heeft in een andere overlevering degene die 'snachts naar de moskee gaan om salat el fadjr te verrichten gefeliciteerd en verblijdt met speciale nour (licht) voor hen op de Dag des Oordeels.
In de 40 dagen periode neemt de ziel afscheid van de aarde en verlaat uiteindelijk deze wereld, in sommige geloofstradities wordt dit ook wel de hemelvaart genoemd. Gedurende deze periode moeten de ontslapenen of overledenen gaan beseffen dat ze moeten doorstromen naar hun nieuwe bestaan en herenigd worden met God.
Het best kan men het volgende zeggen (vertaling uit het Arabisch): “O Allah, vergeef onze levenden en onze doden, degenen die met ons aanwezig zijn en degenen die afwezig zijn, onze jongeren en onze ouderen, onze mannen en onze vrouwen.
Putrefactie (decompositie / verrotting / ontbinding)
Het lichaam begint van kleur te veranderen met als opvallendste "het wegschieten van kleuren" langs de slagaders en aders gelegen aan het huidoppervlak (marmer tekening / marmering). Dit komt doordat het bloed begint te ontbinden en bacteriën de overhand krijgen.