Iedere dag rijden er zo'n 5200 treinen door Nederland. Daarvoor zijn per dag 1400 machinisten en 1150 conducteurs nodig.
Per dag maakt de NS, dat is kort voor de Nederlandse Spoorwegen, gemiddeld tussen 4000 en 4500 treinritten om alle passagiers naar hun bestemmingen te brengen. Dit zijn dan alleen de treinen van NS. Er rijden óók nog treinen rond van goederenvervoerders en andere passagiersberijven.
Bekende namen zijn NS, Veolia, Syntus, Connexion en Arriva. Deze spoorwegondernemingen rijden tussen alle ruim 400 Nederlandse stations en brengen reizigers van punt a naar b binnen en buiten Nederland. Er rijden dagelijks zo'n 5000 reizigerstreinen van hot naar her.
In Nederland ligt 2809 km spoorlijn, waarvan 2.061 km geëlektrificeerd is en 931 km enkelsporig. In totaal ligt er in Nederland 6.505 km spoor (dubbelspoor dubbel geteld en inclusief spoorwegemplacementen e.d.).
Breda is de stad waar de meeste goederentreinen doorheen denderen. Op een doorsnee dag passeren er 37 van deze beladen treinen. Op jaarbasis gaat het om bijna 14.000 doorkomsten, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Iedere dag rijden er zo'n 5200 treinen door Nederland.
De drukste trein rijdt niet in de Randstad, maar in Brabant. Op deze rit is het iedere ochtend dringen geblazen. Het gaat om de trein tussen Oss en 's-Hertogenbosch. Om 7.43 uur en 8.13 uur zijn er doordeweeks zo'n veertig procent meer reizigers dan beschikbare zitplekken in de trein.
Utrecht is dus nog steeds het station met de meeste sporen.
ProRail zorgt namens de overheid voor aanleg, onderhoud en beheer van het Nederlandse spoorwegnet. Inclusief alle bijbehorende voorzieningen: tunnels, overwegen, bovenleiding, seinen, wissels en stations. ProRail verdeelt ook de capaciteit op het spoor, en is verantwoordelijk voor de railverkeersleiding.
In Nederland is het hoogst voorkomende spoornummer aan een perron spoor 35 op station Nijmegen.
Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar. Doordat hij op de rails rijdt kan er dus voor gezorgd worden dat de trein daarheen gaat waarheen wij dat willen. De rails wordt daar dan heengelegd.
'Als je dat op de spoorstaven spuit, verandert de wrijving tussen de wielen en de rails. Daardoor demp je het gepiep als een trein van het ene naar het andere spoor wisselt.
Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Het aanleggen van een stuk spoor kost ongeveer 500 tot 600 euro per meter. Afhankelijk van de methode. Als je beton moet storten oid, dan kost het nog veel meer. Een station als Breda heeft 132 miljoen Euro gekost.
Om ruimte te maken voor de verbreding van het perron is spoor 1 verwijderd. Spoor 2 ligt nu langs perron 1. ProRail-projectmanager Arjen ten Napel vertelt over de verbouwing: “We hebben het perron met vier meter verbreed.
Gemiddeld 10 storingen per dag. Deze treinstoringen duurden bij elkaar 14 jaar, 4 maanden, 26 dagen, 11 uur, 39 minuten. Dit betekent een gemiddelde van 1 dag, 3 uur, 36 minuten aan treinstoringen per dag. De gemiddelde storingsduur binnen deze periode is 2 uur, 40 minuten.
Verwijderd spoor
Spoor 6 is zo'n voorbeeld. Jaren geleden is het spoor verwijderd, omdat het spoor onhandig lag. Omdat alle andere sporen al genummerd waren, hebben ze dit aangehouden. Dat is de reden waarom tot de dag van vandaag spoor 6 op Utrecht centraal ontbreekt.
Spoor 5 en 10 bestaan dus wel, maar liggen niet aan een perron. Het zijn van die sporen waarop je wel eens goederentreinen voorbij ziet denderen. Het ontbreken van spoor 1 heeft een andere afkomst. Voor de komst van de Eurostar naar Londen moest perron 1 verbreed worden, dat ging dus ten koste van spoor 1.
Spoor 1 verdween
Het schijnt dat spoor 1 al sinds de Tweede Wereldoorlog gesneuveld is. Bij de wederopbouw van het station en ook bij de recente vernieuwing is Prorail begonnen met nummeren bij spoor 2. In Arnhem bestaat het spoor 1 wel op papier, overigens.
De kleinste stations waar alleen NS rijdt, zijn net als vorig jaar Eijsden met 160 in- en uitstappers en Soest met 218. Hoe berekenen we het aantal reizigers dat in- en uitstapt op de stations? Elk jaar geeft NS een actueel beeld van de aantallen in‐ en uitstappers per station.
Het mooiste station van Nederland staat in het Zuid-Limburgse Klimmen-Ransdaal. Dat blijkt uit recent reizigersonderzoek van NS.
Hoe dan ook, Grand Central Terminal is het grootste treinstation ter wereld en is zeker een bezoekje waard als u in New York bent. Het bestaat uit maar liefst 44 perrons en 67 sporen, van waar Metro-North Railroad vertrekt, daarnaast zijn er ook verschillende restaurants.
De openbaar vervoersterminal Utrecht Centraal Station is tegenwoordig het grootste station van Nederland.
Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
De dinsdag was voor corona ook al de drukste dag bij de NS, maar volgens woordvoerder Oscar van Elferen spreidde het aantal reizigers zich toen veel meer uit over de werkweek. De dinsdagpiek is extra opvallend, omdat er gemiddeld nog steeds minder mensen met de trein reizen dan voor corona.