Een voorwielmotor trekt je als het ware naar voren, en levert constant dezelfde ondersteuning. Waarom een middenmotor? Een middenmotor is de beste keuze wanneer je gaat voor comfort en balans. De ingebouwde trapkracht- en rotatiesensoren meten constant de druk die je op de pedalen uitoefent.
Als je de e-bike gebruikt voor de dagelijkse ritjes in de stad of door de polder dan is een voorwielmotor gewoon prima. Maar het gebrek aan kracht maakt een elektrische fiets met voorwielmotor ongeschikt voor de hellingen. Als je de fiets daarvoor wilt gebruiken, kun je beter een middenmotor kiezen.
Een voorwielmotor wordt met een rotatiesensor aangestuurd. Deze sensor checkt of je trapt en laat de motor z'n werk doen zodra dat het geval is. De ondersteuning is daardoor constant, ook als je zelf minder kracht kunt zetten omdat je bijvoorbeeld moe bent. Het maakt de motor wel minder efficiënt.
De voordelen van een middenmotor:
Middenmotoren zijn vaak krachtiger dan de voorwielmotoren. Je ervaart meer stabiliteit tijdens het fietsen. En middenmotoren hebben een efficiënte aandrijving.
Voordelen middenmotor
Een groot verschil tussen de middenmotor en de andere motorvarianten is dat de middenmotor niet het wiel aandrijft maar de pedalen. Hoewel de ondersteuning minder natuurgetrouw voelt dan van een achterwielmotor, zijn de nieuwste motoren zo goed afgesteld dat het erg dichtbij komt!
Een middenmotor is de beste keuze wanneer je gaat voor comfort en balans. De ingebouwde trapkracht- en rotatiesensoren meten constant de druk die je op de pedalen uitoefent. Hierdoor ontvang je altijd een passende ondersteuning.
Daarnaast slijt de aandrijflijn vaak sneller door de extra zware belasting van de motor. Er zijn nog niet veel duidelijke cijfers beschikbaar over hoe lang een middenmotor als die van Bosch gemiddeld mee gaat. De kilometrages variëren van 17.000 tot ruim 40.000 km.
De Panasonic GX Ultimate is de krachtigste middenmotor die er te krijgen is: de motor heeft namelijk een koppel van 90 Nm. Deze middenmotor wordt alleen gebruikt door het Zwitserse topmerk Flyer.
De Gazelle Ultimate C8+ HMB is op dit moment de beste e-bike met middenmotor. Deze elektrische fiets heeft niet alleen een krachtige middenmotor, maar ook 8 versnellingen (niet te verwarren met classified versnellingen) en wordt vooral aangeraden voor woon-werkverkeer.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
De Stella Livorno Premium MDB SI is de testwinnaar van de ANWB E-biketest 2023. Volgens het lovende juryrapport is de afwerking zeer goed en krijgt de powerbike een dikke 7,9 als cijfer.
De motorpositie is de plaats waar de elektromotor van de elektrische fiets gevestigd is. Dat kan op drie plekken zijn, namelijk op het voorwiel, het achterwiel of bij de trapas. Je hebt daarom een e-bike met een voorwielmotor, een achterwielmotor of een middenmotor.
De prijs is afhankelijk van verschillende factoren. Zoals: de plaats van de accu, het merk en de aandrijving van de e-bike. Een elektrische fiets met middenmotor is te koop vanaf ca. 2000 euro.
Een nieuw voorwiel met motor kost vaak tussen de 300 en 500 euro. Zorg dat je altijd naar de dealer toe gaat waar je je fiets gekocht hebt. Zelfs buiten de garantie kan deze vaak wel een motor leveren tegen inkoopsprijs om je uit de brand te helpen. Echter moet je nog steeds rekening houden met minimaal 300 euro.
In april 2022 was onze Siena E7F Plus de best verkochte fiets van Nederland. Ook in verschillende fietstesten van onder andere de Consumentenbond en ANWB wordt de Siena hoog gewaardeerd.
'Wat Stella goed doet, is het goedkope segment: fietsen met een voorwielmotor. Bekende merken als Gazelle en Sparta lijken dat segment te verlaten. En je ziet dat Stella nog een ruim aanbod heeft en voor een elektrische fiets met een voorwielmotor kom je dan al snel bij Stella uit.
Krachtigste motor elektrische fiets
De krachtigste of sterkste motor is de Bafang M615. Deze heeft 160 Nm koppelvermogen en is bedoeld voor speed pedelec cargofietsen.
Kracht van de motor
Hoe meer vermogen (Newtonmeter Nm), hoe krachtiger de motor is. Indien u regelmatig in een heuvelachtig gebied fiets, is het verstandig om een elektrische fiets te kiezen met een krachtige motor van 40 of zelfs 60 Nm. Kies dan voor een motor die in het midden of in het achterwiel geplaatst is.
Ook maakt de Active Line Plus middenmotor het minst geluid van de drie. De fiets het een koppel van 50Nm die zorgt voor een grote mate van acceleratie tijdens het fietsen.
Hoe meer kilometers ermee gereden is, hoe groter de kans op slijtage van de tandwielen, ketting en assen. Een fiets die tussen de 3000 en 7000 kilometer heeft gereden, is op zich nog redelijk goed.
Dat de nieuwste accu's tot wel 1000 maal opgeladen kunnen worden is helemaal waar, wat de heren fabrikanten er alleen niet bij vertellen is dat je dit wel binnen een jaar of 5 moet doen. Dat komt dus neer op 12.000km fietsen per jaar….. dat is best veel.
De kosten voor het vervangen van een Bosch middenmotor kunnen variëren afhankelijk van het model van de motor en de fiets. Gemiddeld kost het vervangen van een Bosch middenmotor tussen de € 500 en € 1.500 inclusief installatie.
Het topmodel in de reeks is de extra krachtige Bosch Performance CX motor met een koppel van 85 Nm. Speciaal voor de high-end elektrische trekkingfietsen en elektrische mountainbikes. De motor ondersteunt tot wel 340% van de eigen krachtsinspanning.