Het eerste bedrijf dat zich exclusief toelegde op de productie van auto's was het Franse Panhard et Levassor in 1889. Zij werden snel gevolgd door Peugeot 2 jaar later. In de Verenigde Staten was Duryea de eerste in 1892. De Benz Velo en de Duryea Motor Wagon worden gezien als de eerste gestandaardiseerde auto's.
Benz was het merk waaronder Carl Benz auto's bouwde. Benz was de eerste autoproducent ter wereld en bouwde zijn eerste voertuig al in 1885. Hij patenteerde zijn motorwagen in 1886 en deed zijn eerste officiële proefrit door Mannheim in juli van dat jaar.
1. Mercedes-Benz. Het kon haast niet missen, want de Patentwagen uit 1886 is een van de bekendste auto's in de geschiedenis.
Het daaropvolgende jaar besloten Menno en August Eysink, zoons van voertuigfabrikant Eysink, de eerste Nederlandse auto te bouwen. In eerste instantie maakten zij gebruik van Benz-motoren, maar daarna creëerden zij hun eigen motoren. Hiermee was Eysink de eerste Nederlandse autofabrikant.
1: Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut coupé (duurste auto van 2022) De duurste auto die verkocht is in 2022 leverde 129,99 miljoen euro op. Het exemplaar komt uit 1955.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Volkswagen staat als onbetwiste nummer een bovenaan als populairste automerk en is een van de meest verkochte merken in Nederland.
Er zijn nog enkele kleine onafhankelijke producenten van exclusieve modellen. Momenteel geproduceerde Nederlandse automerken zijn onder andere Alphex, producent van de Firefly en Roadster kitcar, ABS, producent van 12 modellen onder de naam Lomax en Burton, modellen op een chassis van Citroën.
Dus wat rijdt de rijkste man ter wereld? Hij rijdt een Honda Accord uit 1996 (foto is ter referentie). En zover wij weten niet eens een Type R. Dus: voor 1.700 euro rij jij hetzelfde als de rijkste man ter wereld.
De duurste auto ter wereld is geen bijzondere Ferrari of exclusieve antieke Bugatti, maar een Mercedes-Benz.
Kia is het meest verkochte automerk van Nederland. Tot en met 31 december verkocht het merk meer dan 30.036 auto's en dat is flink meer dan Volkswagen, dat sinds 2005 het populairste automerk was. Kia brak al in 2020 en 2021 records door hard te groeien, terwijl de meeste automerken moesten inleveren.
Mercedes is opgericht door Gottlieb Daimler en bouwde auto's tussen 1886 en 1903. Na 1903, produceerde Daimler haar auto's onder de naam Mercedes. De naam is geïnspireerd door de dochter van de Hongaars-Oostenrijkse consul Emil Jellinek, Mercedes Jellinek.
1. Peugeot 607. Ooit was hij het luxe, elegante vlaggenschip van het Franse Peugeot, maar inmiddels is de 607 afgegleden naar de uitverkoopbak van het occasionaanbod. Er staan nog enkele tientallen exemplaren te koop in Nederland, maar van de prijzen lopen de rillingen over je rug.
Fiat Multipla
Dit is officieel de lelijkste auto aller tijden. Hij kwam in 1998 op de markt en won een jaar later al de prijs van lelijkste auto op de Top Gear Awards. Twintig jaar later, in een poll van AD.nl waaraan 17.000 lezers meededen, wees driekwart het Italiaanse model nog steeds aan als lelijkste wagen.
Een daarvan is de ChangLi: de goedkoopste auto ter wereld. Deze stadsauto van de Chinese fabrikant Changzhou Xili Car Industry kun je alleen kopen via AliExpress. De uiterst compacte vierzitter is verkrijgbaar voor slechts 930 dollar (855 euro) en 1.200 dollar inclusief accu.
Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen
Ja, je leest het goed; slechts één exemplaar bestaat hiervan in de wereld. Met een prijskaartje van €16,5 miljoen mag je dat ook zeker verwachten. De Bugatti La Voiture Noire beschikt over een W12 motor met maar liefst 1500 PK en een topsnelheid van 420 km/h.
Alex zijn auto is een Peel P50. Het voertuig staat bekend als de kleinste auto ter wereld. De auto is 1,37 meter lang, 1,04 meter breed en 1,20 meter hoog. Alex is zelf 1,80 meter lang.
Dat heeft topman Ola Källenius van de Duitse autofabrikant bevestigd. Dat maakt het verreweg de duurste auto ooit. Het record stond op naam van een Ferrari 250 GTO uit 1962. Die wisselde in 2018 voor zo'n 46 miljoen euro van eigenaar op een veiling.