Er zijn 5 zware “foutpunten” vragen en 45 lichte “foutpunten” vragen. Bij zware fouten worden er 5 punten afgetrokken en bij een lichte fout is dat 1 punt. Onder zware fouten vallen vragen van de derde of vierde graad van de wegcode en snelheidsovertredingen.
De zware fout is de ernstige tekortkoming die een normaal voorzichtig persoon niet zou begaan. Het gaat om een onopzettelijke fout die zo erg is dat zij onvergeeflijk wordt.
In de categorie 'risico's i.v.m. eigenschappen en toestand eigen voertuig' worden de meeste fouten gemaakt. Bijna één op de vier vragen hierover worden fout beantwoord. Bij 'plaats op de weg en voorsorteren' en 'stilstaan en parkeren' wordt bijna één op de vijf vragen fout beantwoord tijdens het theorie-examen.
Hoeveel vragen moet ik minimaal goed hebben om te slagen voor het theorie-examen? Je moet per onderdeel een minimum aantal vragen goed hebben om te slagen voor je theorie-examen: Kennis: Je moet 10 van de 12 vragen goed hebben. Inzicht: Je moet 25 van de 28 vragen goed hebben.
Dit gaat vaak fout:
Te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet of onvoldoende voorsorteren. Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen). Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.
De slechtste tijd is 08:00 uur 's morgens. Dan slaagt slechts 45,6 procent van de kandidaten. De beste tijd is vlak daarna om 08:55 uur en 09:50 uur, het slagingspercentage is dan hoger dan 52 procent.
Hoe lang is auto theorie geldig en hoe vaak mag je zakken voor je theorie? Er bestaat geen limiet, dus iedereen zal ooit slagen. Alleen als je vaak CBR-examens moet afleggen is het prijzig, houd hier dus zeker rekening mee.
Nee, maar je moet je wel goed voorbereiden. Als je net je autorijbewijs hebt gehaald, heb je het niet gemakkelijk in het verkeer. Een goede basis is dus belangrijk.
Het eerste struikelblok is het theorie examen auto. Want al jaren blijkt dat het examen moeilijker is dan van tevoren gedacht. Daardoor is het slagingspercentage ook maar onder de 50 procent. Sterker nog: het percentage ligt al jaren rond de 40 procent.
Steeds meer cursisten hebben moeite met het theorie-examen. In 2002 lag het slagingspercentage op 56 procent, nu is het al jaren net iets boven de 40 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Ongeveer 6 procent doet een eerste poging en haakt dan definitief af.
Hoeveel fouten mag je hebben? Het onderdeel gevaarherkenning bestaat uit 25 vragen, hiervan moet je 13 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen, hiervan moet je 10 of meer vragen goed beantwoorden.
Theorieles in de rijschool is 12 uur en kost al snel 140 euro. Voor praktijklessen kun je kiezen hoeveel uur je wil, bijvoorbeeld 2, 6 of 20 uur. Eén uur kost gemiddeld 70 euro.
Op bijzondere verrichtingen kun je niet zakken, zolang je maar kijkt bij wat je doet, dus beter een slechte uitvoering en goed kijkgedrag dan goeie uitvoering en slecht kijkgedrag. Uiteindelijk kom je terug, het examen zit erop, je loopt samen met de examinator terug naar het examencentrum.
Het examen kost 16 euro. Deze kosten dien je zelf te betalen aan het examencentrum. Indien je toch niet zou slagen voor het examen betaal je slechts 25 euro (administratiekosten) om nog een keer deel te nemen aan de workshop. LET OP: Enkel als je binnen 4 weken terugkomt betaal je 25,- voor de workshop.
Na het theorie-examen moet je nog een oogtest afleggen. Indien deze positief is krijg je een attest waarmee je een voorlopig rijbewijs kan aanvragen. Nu kan het echte werk beginnen! Opgelet: Na het slagen voor je theorie-examen moet je ook binnen de 3 jaar slagen voor het praktijkexamen!
De vragen bestaan vooral uit weetjes of details die je net niet kunt zien. Door het blijven oefenen van deze veel gemaakte fouten van andere zorg je er voor dat je goed voorbereid naar je theorie-examen gaat. Doordat je veel oefent leer je de instinkers van het CBR herkennen en zul je meer vragen goed beantwoorden.
Inzichtvragen maken een groot en belangrijk deel uit van een theorie examen van het CBR. De inzichtvragen zijn heel divers. Ze gaan over het gebruik van de weg, voorrang en voor laten gaan, bijzondere wegen, weggedeelten, weggebruikers en manoeuvres.
Het CBR gaat vanaf de zomer kandidaten extra stimuleren om goed voorbereid op het rijexamen te verschijnen. Want twee keer zakken, betekent dat kandidaten op een 'zwarte lijst' komen en maanden moeten wachten op een nieuwe kans om het felbegeerde roze kaartje te bemachtigen.
Vervelend dat je gezakt bent voor je theorie-examen voor de auto, motor of bromfiets. Je kan een herexamen reserveren nadat de uitslag van het vorige examen is verwerkt. Dat gebeurt binnen 24 uur na je examen. Zodra je het uitslagformulier per e-mail hebt ontvangen, kan je reserveren via Mijn CBR of via je opleider.
Ben je voor de eerste keer gezakt voor je examen voor de auto? Dan mag je op zijn vroegst na 4 weken herexamen doen. Zo kan je werken aan je verbeterpunten.
Hoor je wel eens dat er een maximum aantal kandidaten mag slagen op een dag? Dat is gelukkig niet zo. Het CBR bepaalt niet hoeveel mensen er wel of niet mogen slagen. Als je veilig aan het verkeer kunt deelnemen, laat de examinator je slagen.
Je bent niet geslaagd? Jammer! Je kan het theorie-examen een tweede keer afleggen, maar niet op dezelfde dag. Ben je 2 keer niet geslaagd, dan moet je verplicht een eenmalige lessenreeks van 12 uur theorieles volgen bij een erkende rijschool.
Indien je 2 keer niet slaagt voor het praktijkexamen, moet je minstens 6 uur praktijkles volgen bij een erkende rijschool voor je opnieuw het praktijkexamen kan afleggen. Slaag je daarna opnieuw 2 keer niet, dan moet je nogmaals minimaal 6 uur praktijkles volgen.