Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
De huidige generatie lithium-ion batterijen in elektrische auto's gaat 15 tot 25 jaar mee. Meer kilometers per jaar en dus intensiever laden zijn van invloed op de levensduur.
De korte versie: de restwaarde van EV's is stabieler dan die van modellen met verbrandingsmotoren. Terwijl die laatste na twee jaar nog gemiddeld 69 procent van de nieuwprijs waard zijn, komen elektrische auto's gemiddeld uit op 79 procent, in sommige gevallen zelfs 83.
Een elektrische auto is in de showroom vaak nog prijzig in vergelijking met een brandstofauto. Maar doorgerekend naar maandelijkse kosten, bespaar je met een elektrische auto juist geld. Dit komt omdat een elektrische auto zuiniger rijdt, minder onderhoudskosten heeft en je tot 2025 geen wegenbelasting betaalt.
Elektrische voertuigen zijn duurder dan voertuigen met een benzinemotor. De keuze is beperkt. Het opladen van een elektrisch voertuig kost tijd. Er zijn niet genoeg oplaadpunten.
In de praktijk sta je meestal minder vaak langs de weg te laden dan je met een benzineauto moet tanken. Je laadt je auto namelijk vooral 's avonds en 's nachts thuis of overdag op kantoor. Alleen op ritten die langer zijn dan de actieradius van je auto (bijvoorbeeld meer dan 250 kilometer), moet je onderweg laden.
Softwareproblemen komen het meest voor bij elektrische auto's, vóór problemen met accu's en motoren. De ANWB Wegenwacht komt bij elektrische auto's bovendien verrassend vaak lekke banden tegen: 37 procent van de pechgevallen in 2021 had daarmee te maken. Batterijproblemen zijn een relatief kleine zorg.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Bij de productie en verbranding van benzine komt immers CO2 vrij. Bij het opwekken van elektriciteit ook, maar doordat het aandeel groene energie in Nederland steeds groter wordt, daalt de indirecte CO2-uitstoot van elektrische auto's. Zo wordt zelfs een bestaande e-auto elk jaar een beetje schoner.
Per onderhoudsmoment geeft een eigenaar van een EV doorgaans €193 uit, de gemiddelde onderhoudsbeurt voor een auto met verbrandingsmotor zorgt voor een bedrag van €317 op de factuur. Daar staat tegenover dat het aantal gemiddelde onderhoudsmomenten bij een EV net wat hoger ligt dan bij een traditionele auto.
Autoverzekeraars hanteren over het algemeen geen verschil in premie voor een elektrische auto of een benzineauto. Elektrische auto's zijn echter vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzineauto's. Hierdoor kost het verzekeren van een elektrische auto vaak wel iets meer. Al hoeft dit niet altijd het geval te zijn.
De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto. De gemiddelde prijs voor één accupakket is 4400 euro en kan in sommige gevallen zelfs oplopen tot 13.000 euro.
Onderzoek onder Tesla-rijders wijst uit dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit hebben. En nieuwere onderzoeken wijzen uit dat de meeste nieuwe elektrische auto's in de eerste 500.000 kilometer minder dan twintig procent van hun accucapaciteit verliezen.
Het onderhoud van een elektrische auto bestaat alleen nog maar uit een inspectieservice, het vervangen van een interieurfilter en het vervangen van remvloeistof. Daarnaast moeten natuurlijk ook remmen, banden, ruitenwissers en lampen regelmatig gecontroleerd worden.
De Mercedes-Benz EQE heeft gewonnen in het topsegment en is benoemd tot overall winnaar en EV van het jaar 2023.
Gemiddeld betaalt u tussen de € 500,- en € 1.200,-. voor een eigen laadpaal of wandlader. Dat zijn de kosten van de laadpaal of wandlader, exclusief installatie en het aanpassen van de meterkast. Laadpalen met een hoog vermogen (meer dan 11 kW) laden sneller, maar zijn soms ook duurder.
Elektrisch rijden zit stevig in de lift. Ondanks productie- en leveringsproblemen was 2022 geen uitzondering. Bovendien verschenen er dat jaar een aantal interessante nieuwe modellen, zoals de eerste echte station, de MG5, de gestroomlijnde Ioniq 6 en natuurlijk de Lightyear 0.
Elektrische auto's worden steeds goedkoper
Maar daar komt verandering in. Vanaf 2027 zijn de aanschafprijzen van elektrische auto's en bedrijfswagens lager dan benzine en dieselauto's. En daarnaast: kijk je naar wat een auto je kost over de hele gebruiksduur, dan zijn elektrische auto's vaak nú al voordeliger.
Kosten elektrisch laden in 2023
Afhankelijk van je laadpas betaal je bij een publieke laadpaal over het algemeen tussen de €0,30 en de €0,60 per kWh. Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh. Vergeet niet dat je bij publiek laden ook nog jouw abonnementskosten van je laadpas moet betalen.
Elektrische auto's hebben doorgaans maar drie soorten vloeistoffen die bijgevuld moeten worden: koelvloeistof, remvloeistof en ruitenwisservloeistof. Voor sommige elektrische auto's geldt een uitzondering – zo heeft de Tesla Model S op zijn tijd ook nieuwe versnellingsbak olie nodig.
Je moet je EV niet elke keer dat je hem in het stopcontact steekt tot het maximum opladen, want dat verkort de levensduur van je batterij. Denk liever weinig en vaak. Om de levensduur van uw batterij te verlengen, moet u uw EV slechts tot 80% van zijn capaciteit opladen.
Hier is echter voorzichtigheid geboden: met elektrische auto's bereik je snel het gebied waar de prestatieverbetering klein is, maar het stroomverbruik enorm wordt. E-car tuning is eigenlijk alleen voor professionals. Chiptuning kan ook gevolgen hebben voor de fabrieksgarantie. Let dus ook daarop.