Zowel het eigen merk als het A-merk zijn bij Lidl verkrijgbaar, de keuze is aan de consument. Naast de vergelijkingen worden ook diverse productranges van Lidl uitgelicht, met name de ranges die vaak bekroond zijn, zoals W5, Formil en Freeway.
Lidl is een supermarktketen waar je terecht kan voor je dagelijkse boodschappen. Je vindt er een uitgebreid assortiment food en non-food artikelen van kwalitatieve huismerken zoals Silvercrest, Parkside, Florabest, Crivit en Powerfix.
De supermarkt merken van ALDI
Zoals de zuivelproducten van Milsani, de wijnen van Kaapse Pracht, en het wasmiddel van Una. Maar ook de huidverzorgingslijn Biocura en de kattenproducten van Lucky Cat. Er is voor ieder wat wils, én voor elke portemonnee. Toch liever een A-merk?
Het recht om de nieuwe supermarkt Lidl te noemen, kocht Schwarz voor 1.000 mark van Ludwig Lidl, een leraar in het beroepsonderwijs. Zijn eigen naam wilde hij niet gebruiken, dat leek te veel op 'Schwarzmarkt', ofwel de zwarte markt.
De spaarzame Lidl-oprichter Dieter Schwarz is momenteel met 16 miljard euro de rijkste man van Duitsland. Hij is de rijkste Duitser na de dood van oprichter van Aldi Karl Albrecht. In 1973 ging de eerste Lidl open in Ludwigshafen. Na de dood van zijn vader in 1977 kreeg Dieter Schwarz het alleen voor het zeggen.
Geschiedenis. Lidl is in 1930 ontstaan uit een groothandel, opgericht door Joseph Schwarz, onder de naam Schwarz Lebensmittel-Sortimentsgroßhandlung.
Als je bij het boodschappen doen huismerken koopt, dan kun je het best naar Lidl. Daar zijn de prijzen namelijk het laagst. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Daarmee is Lidl goedkoper dan Aldi, de andere bekende Duitse discounter.
Net als veel andere partijen in de branche komt het grootste deel van onze non-food artikelen van onafhankelijke producenten uit Azië, bijvoorbeeld uit Bangladesh en China. Ondanks vooruitgang en economische groei in deze landen, variëren de sociale en ecologische omstandigheden aanzienlijk.
Waar andere supermarkten hun groente en fruit van de veiling of de groothandel halen, heeft Lidl door heel Nederland intensieve samenwerkingen met boeren en telers. Lidl haalt alles dus rechtstreeks van de boerderij, zonder tussenkomst van derden.
Lidl-oprichter Dieter Schwarz blijft de rijkste Duitser. Volgens een nieuwe ranglijst van 'Welt am Sonntag' beschikt de 80-jarige stichter van Lidl en Kaufland over een geschat vermogen van 41,8 miljard euro.
A-merken zijn producten met een grote naamsbekendheid, zoals Calvé pindakaas en Ariel wasmiddel. Een andere mand werd gevuld met dezelfde soort producten van het huismerk. Gemiddeld blijkt het mandje met huismerken 45 procent goedkoper. Het prijsverschil is het grootst bij supermarkten Deen, Deka, Dirk en Vomar.
De Consumentenbond noteerde in april 2022 de prijzen van 175 A-merk producten bij 12 landelijke supermarktketens. Dirk is het goedkoopst voor A-merken. Die zijn daar 7% goedkoper dan gemiddeld. Spar is de duurste supermarkt.
De prijzen liggen 11% onder het gemiddelde. Spar is met 26% boven het gemiddelde het duurst. Opvallend is dat budgetsupers Lidl en Aldi slechts gemiddeld scoren als het gaat om de laagst geprijsde producten. Aldi zit zelfs op hetzelfde niveau als Albert Heijn (1% onder het gemiddelde).
Bij A-merken wordt vaak veel geld gestoken in marketing en reclame. Hierdoor is het merkproduct bekender, maar hier betaal je dus ook (meer) voor. Bij huismerken is dit minder van belang. Bij deze producten wordt er meer ingespeeld op lage prijzen, wat niet altijd ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit.
B-merken zijn wat goedkopere merken, die wat meer uit zicht worden gelegd. Voor deze merken wordt doorgaans ook minder reclame gemaakt. Huismerken, ten slotte, zijn de producten die door de supermarkt zelf geproduceerd worden, met het eigen logo erop.
Een B-merk kan zowel onafhankelijk zijn of eigendom van een concern met meerdere merken. Wanneer een B-merk eigendom is van het winkelbedrijf waar het wordt verkocht spreken we over een huismerk of eigen merk.
Onze vleesproducten komen voornamelijk uit Europa. Samen met leveranciers en boeren werken we toe naar een zo hoog mogelijk dierenwelzijn. Veel van ons vers vlees en onze vleeswaren, maar bijvoorbeeld ook al onze maaltijdsalades, dragen dan ook het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming.
De bond testte kipfilet verkrijgbaar in Nederlandse supermarkten. Zo krijgt prijzenvechter Lidl kipfilet aangeleverd van een Nederlandse en een Duitse slachterij, waarbij in de monsters van de Duitse kipfilet veel minder bacteriën zaten dan in die van de Nederlandse.
Lidl is de eerste supermarkt in Nederland geweest die voor het volledige assortiment verse zuivel is overgestapt naar weidemelk. Weidemelk is afkomstig van boerderijen waar de koeien van het voorjaar tot het najaar ten minste 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag in de wei lopen.
Het gros van de producten (90 procent) is speciaal voor Lidl geproduceerd: Lidl-merken dus. Daardoor heeft het bedrijf meer controle over de productiekosten (en dus de prijzen) én zijn er geen tussenpersonen die voor extra kosten zorgen.
Lidl is onderdeel van de Schwarz-groep, de grootste supermarktketen van Europa.
In 1973 ging de eerste Lidl open, in Ludwigshafen. De formule – een supermarkt met een goedkoop, beperkt maar goed assortiment, was afgekeken van de broers Karl en Theo Albrecht, die een decennium eerder Aldi waren begonnen en hadden uitgebouwd tot een grootmacht onder de voordelige supers.
Discountsupermarkt niet altijd het goedkoopst
Lidl is 3 procent goedkoper dan gemiddeld en Aldi zit, samen met Albert Heijn, op 1 procent onder het gemiddelde. De prijzen bij Jumbo en Plus zijn gemiddeld.
Bij Lidl vindt u heel veel eigen merken, stuk voor stuk voor de laagste prijs en ook nog eens bekroond om hun kwaliteit! Het is dan ook geen toeval dat onze producten regelmatig als beste uit diverse testen komen van bijvoorbeeld De Consumentenbond, BNNVARA's Kassa en de VRIJ (Telegraaf).
Ondanks dat Dirk de goedkoopste van de zes landelijke supermarkten is, zet de consument Lidl op de eerste plaats als het om prijs-kwaliteit gaat. Dirk komt op de vierde plek te staan. Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.