Je handelen is systematisch Je handelt methodisch als je in staat bent om ook systematisch te handelen. Dat wil zeggen dat nadat je een doel hebt bepaald, je ook volgorde kunt aan- brengen binnen de verschillende stappen die je gaat zetten op weg naar dat doel. Je kunt prioriteiten stellen aan je wijze van handelen.
Methodisch werken bevat een aantal stappen: verzamelen van informatie, vaststellen van behoeften en problemen, vaststellen van doelen, vaststellen van en plannen van activiteiten, uitvoeren van de activiteiten volgens planning, evalueren en zo nodig bijstellen van de zorg en ondersteuning.
Methodisch handelen = het handelen volgens een vaste, weldoordachte manier om daarbij op een zo effectief en efficiënt mogelijke manier het doel te bereiken dat men voor ogen heeft. Methodisch handelen is een proces, dat zowel doen als denken omvat.
Persoonsgerichte zorg geven, kwaliteit van zorg en samenwerking verbeteren, kwaliteit en verbeteringen borgen; je doet dit als het goed is weloverwogen en samen met anderen in jouw organisatie. Bij ieder kwaliteitsthema ben je methodisch aan het werk.
Stap 6: evalueren en bijstellen van de zorg
Methodisch werken is het planmatig werken naar een einddoel. Wanneer er een doel wordt bereikt, moet er geëvalueerd worden. Je gaat samenzitten met de cliënt en bespreekt de voortgang.
Een methodiek is een geheel van methoden, procedures, richtlijnen, hulpmiddelen en technieken dat kan worden gebruikt voor hulp aan of behandeling van kinderen, jongeren en/of ouders. Voorbeelden van methodieken zijn oplossingsgericht werken, systeemgericht werken en competentiegericht werken.
Wat zijn de 3 fases van methodisch werken? Wat doe je bij de voorbereiding (fase 1)? Wat doe je bij de uitvoering (fase 2)? Wat doe je bij de afronding (fase 3)?
Als sociaal werker of hulpverlener in een wijkteam is het belangrijk dat je methodisch handelt en gestructureerd werkt. Dat betekent dat je stelselmatig, geordend en voor de cliënt navolgbaar werkt, met een concreet resultaat voor ogen. Dit hulpmiddel helpt je daarbij.
Je doorloopt immers volgens een vast patroon de stappen van die methodiek. Methodisch handelen gaat echter een stapje verder: binnen het doorlo- pen van de stappen van de methodiek pas je de principes van doelgericht en procesmatig werken toe.
Een hulpverlener en cliënt ervaren beiden spanning in het contact. De hulpverlener oefent druk uit op het werken aan doelen en acties, terwijl de cliënt andere dingen be- langrijker vindt. De cliënt wil misschien alleen zijn 'ei' kwijt.
Welk begingedrag bezitten de deelnemers gelet op de leerdoelen? Hoe differentieer ik? Welke werkvormen en groeperingsvormen gebruik ik? Welke leermiddelen zet ik in?
volgens plan, planmatig.
methodiek: samenhangende set methoden, of een overkoepelende methode die diverse submethoden omvat. methodologie: hulpwetenschap die de manieren bestudeert waarop problemen moeten worden opgelost; leer van de te volgen methoden; de theorie en principes achter de methode of methodiek.
Beperkt aantal plaatsen beschikbaar. In de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking wordt het methodisch werken gezien als een heel belangrijk aspect van professionaliteit en vakmanschap. Daarnaast staan zeggenschap en betrokkenheid van de cliënt hoog in het vaandel binnen de zorg.
Systematisch, volledig en op professionele manier manier uitvoeren van onderzoeken. Techniek is gericht op het verkrijgen van de volledige en juiste informatie. Omgevingsfactoren worden op juiste manier meegenomen in het onderzoek.
De zeven karakteristieken van methodisch werken in het sociaal werk die wij onderscheiden zijn: doelgericht, systematisch, situationeel, relationeel, versterkend, moreel en tastend.
Interventies zijn de werkwijzen die je als professional inzet om cliënten te helpen hun doelen te bereiken op het gebied van functioneren, participatie en welzijn. De interventiedatabank bevat beschrijvingen van interventies.
De 6 stappen van het klinisch redeneren (oriëntatie op de situatie, klinische probleemstelling, aanvullend onderzoek, beleid, verloop en evaluatie) vormen samen een leidraad die ervoor zorgt dat je niets over het hoofd kunt zien en bij elke casus op een gestructureerde manier te werk kunt gaan.