Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid. Mocht er namelijk iets gebeuren tijdens het opstijgen of landen – de risicovolle momenten van de vlucht – dan zijn je ogen alvast gewend aan de duisternis of het buitenlicht en kan je sneller reageren. Om dezelfde reden gaan dan ook altijd de lichten in de cabine uit.
Tijdens het opstijgen en het landen gebeuren namelijk de meeste ongelukken. En dan is het belangrijk dat de luikjes open zijn. Zo kunnen de stewardessen namelijk zien aan welke kant van het vliegtuig en via welke nooduitgang de passagiers het vliegtuig zouden kunnen verlaten.
Cabine druk en zuurstof (dat kan alleen in een hermetisch afgesloten ruimte) is nodig vanaf 10000 foot. Kleine vliegtuigen zoals bv een Cessna vliegen veel lager en kunnen in theorie gewoon een raam open doen tijdens het vliegen.
Aanpassen aan het licht of de duisternis
Doordat de luikjes omhoog zijn kunnen je ogen wennen aan het licht buiten. Wennen aan het buitenlicht is ook de reden dat tijdens start en landing de lichten in het vliegtuig gedoofd zijn.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk. Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Het antwoord is kortweg ja, je kunt uit een vliegtuig worden gezogen. In april overkwam het een passagier tijdens een Southwest-vlucht in de VS. Het raampje naast haar brak als gevolg van een explosie van één van de motoren en ze overleed op tragische wijze door de brokstukken die haar kant opvlogen.
Nadat het toestel op een baan is geland dient het vliegtuig tot stilstand gebracht te worden. De belangrijkste manier waarop dit bereikt wordt zijn de remmen op de wielen. Vrijwel alle grote vliegtuigen zijn met (keramische) schijfremmen uitgerust daar deze het makkelijkst te koelen zijn.
Wie op de snelweg een raampje openzet, verbruikt méér brandstof dan met de airco aan en de ramen dicht. De lucht die door de ramen naar binnen stroomt remt de auto namelijk af. Door deze luchtweerstand is de aerodynamica van de auto niet optimaal.
Een juiste gewichtsverdeling is bij het luchttransport van essentieel belang. Ook tijdens het beladen, lossen of bijtanken kan een vliegtuig uit balans raken. Het kantelt dan naar achteren en komt op de staart terecht, zoals op 20 september jl. een Boeing 737-900 van United Airlines overkwam.
"Uit onderzoek blijkt dat de lucht in veel slaapkamers ongezond is door te weinig ventilatie", zegt Van Meegeren. Het raam openen helpt dan uiteraard, maar dat zorgt met deze temperaturen wel voor kou in huis. Ook verspil je veel energie als je de verwarming aanzet met het raam open. Doe dat dus vooral niet.
Het is wel belangrijk dat de lucht in de slaapkamer voldoende verse zuurstof bevat en van goede kwaliteit is – bijvoorbeeld door de afwezigheid van fijn stof. Met open raam slapen aan een grote baan met veel verkeer wordt niet alleen omwille van het lawaai, maar ook omwille van de slechte luchtkwaliteit afgeraden.
De mondkapjesplicht op de Nederlandse luchthavens vervalt al per 20 mei 2022 in plaats van 21 mei 2022. Als u gaat vliegen kan het gebeuren dat u bijvoorbeeld op de luchthaven in het land van vertrek en in het vliegtuig verplicht een mondkapje moet dragen.
De stoelen achterin
Maar in het vliegtuig moet je dit echt niet willen. Nu vraag je jezelf misschien af waarom? Het is namelijk zo dat de stoelen achterin het vliegtuig een ingreep zijn op jouw privacy. In een vliegtuig is er natuurlijk al niet zoveel privacy, maar een klein beetje rust is wenselijk.
Vermijd keuken, toiletten en gangplaats
Vermijd op een groot vliegtuig om vlakbij de toiletten en/of keuken te gaan zitten want daar is er altijd wel wat beweging en rumoer. Bovendien kun je daar gehinderd worden door passagiers die staan te wachten tot het toilet weer vrijkomt.
Werking tijdens de vlucht
Sommige vliegtuigen kunnen ook tijdens de vlucht gebruikmaken van straalomkering. Meestal gaat het hier dan om propellervliegtuigen. Er zijn een paar voordelen: men kan snel afremmen in de lucht en men kan snel hoogte verliezen zonder dat daarbij de snelheid toeneemt.
Slapen in een auto met de ramen opgerold is volkomen veilig. Ondanks populair geloof zijn voertuigen niet luchtdicht en wordt de lucht in een voertuig gemiddeld elke 1 tot 3 uur vervangen, zonder mechanische ventilatie.
Sluit ramen en deuren. Blijf weg van de ramen. Het licht van de bliksem is immers bijzonder fel en een nabije inslag kan je verblinden. Blijf uit de buurt van stromend water in de woning.
Is de buitenlucht koud, dan kunnen uw ramen aan de binnenkant beslaan. Wanneer het koude oppervlak van het glas in contact komt met de warme, vochtige lucht van uw binnenruimtes, ontstaat er waterdamp. Meestal is het binnen namelijk warmer dan buiten. Deze waterdamp zet zich af op de binnenkant van het glas.
Er is maar een beperkte klasse aan vliegtuigen dat kan hoveren, de zogeheten VTOL vliegtuigen. Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is. Hoogte en snelheid moeten dus voortdurend worden gecorrigeerd.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'. De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
Een vliegtuig daalt ongeveer 300 meter (1000 voet) per minuut. Voor een daling vanaf 10 kilometer in een rechte lijn naar zeeniveau heb je dus een half uur nodig. De daling vindt vaak in stappen plaats, dus in werkelijkheid heb je nog meer tijd nodig. Op tijd beginnen met dalen is dus belangrijk.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Commerciële vliegtuigen landen standaard op de automatische piloot, maar dat kan alleen op grote luchthavens. Een nieuwe techniek geeft een vliegtuig echter zulke goede 'ogen' dat ook op kleine vliegvelden de piloot niet meer in actie hoeft te komen.
Vliegtuigen kunnen tijdens het taxiën sturen door het draaien van het neuswiel of staartwiel/roer. Dit wordt meestal gedaan met de voeten; het eerste pedaal (roer) en het derde pedaal (neuswiel). Met het tweede pedaal wordt er geremd; de teenremmen en de hielremmen.