Wat zijn persoonlijke leerdoelen? De juiste persoonlijke leerdoelen vertellen je wat je wil bereiken en hoe je daar richting aan moet geven door het vergaren van kennis en vaardigheden. Vooral dat laatste is van belang.
Persoonlijk leerdoel: Een persoonlijk leerdoel is een doel die jij voor jezelf stelt om bepaalde kennis en vaardigheden persoonlijk te ontwikkelen. Je kunt persoonlijke leerdoelen voor je studie (of werk of stage) opstellen, maar ook voor een hobby of sport die je doet.
Het leerdoel moet duidelijk en specifiek zijn, zodat het voor iedereen begrijpelijk is wat er precies geleerd moet worden. Het leerdoel moet meetbaar zijn, zodat het mogelijk is om te beoordelen of het doel is bereikt. Het leerdoel moet haalbaar zijn binnen de gestelde tijd en met de beschikbare middelen.
Persoonlijke doelstellingen zijn doelstellingen die je voor jezelf stelt. Dit doe je om jezelf verder te ontwikkelen, om de dingen te doen die je graag wilt doen of om te bereiken wat je wilt bereiken. Je kunt persoonlijke doelstellingen stellen op je werk, maar ook privé, en natuurlijk ook voor beide.
Persoonlijk leerdoel
Een algemeen doel is bijvoorbeeld een persoonlijke eigenschap waar je in je werk tegenaan loopt, zoals je assertiviteit of empathie. Je doel kan ook over aan het vak gerelateerde vaardigheden gaan, zoals het opdoen van extra vakkennis of specialistische zorghandelingen aanleren.
SMART-leerdoelen
SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Heel wat om allemaal in één doel te verwerken, maar het kan én het werkt.
Persoonlijke leerdoelen helpen je om gefocust te werken. In plaats van 'in het wilde weg' van alles te leren en tot je te nemen, weet je nu waarom je iets doet en kun je daarbij beter prioriteiten stellen. Ook houden persoonlijke ontwikkelingsdoelen je werk leuk en uitdagend.
Een persoonlijke doelstelling op het werk gaat vaak over persoonlijke groei, prestaties op het werk of professionele ontwikkeling. Je spreekt met jezelf af dat je wilt groeien in een werkgerelateerd aspect, waarbij je van tevoren vastlegt wat je in een bepaalde tijd wilt bereiken.
Voorbeelden van goed geformuleerde persoonlijke ontwikkeldoelen zijn onder andere: Ik wil wat meer structuur brengen in mijn werk. Daarom ga ik voortaan mijn dag starten met het maken van een to-dolijst. Ik ga de komende vier weken drie dagen per week meelopen met de projectmanager, om werkervaring op te doen.
Een leervraag is een vraag die jij als student aan jezelf stelt. Je weet of kan nog iets niet wat je wel wil leren omdat dat hoort bij jouw toekomstige beroep van verzorgende en verpleegkundige. Zo'n leervraag moet een theoretische én een praktische component hebben.
Je kunt jezelf persoonlijk doorontwikkelen door je zelfbewustzijn te vergroten, talenten te ontwikkelen, sociale vaardigheden op te doen, je fysieke en mentale gezondheid te verbeteren, jouw financiële situatie versterken of je discipline vergroten.
Als je geen doelen hebt, maakt het niet zoveel uit wat je doet. Het is belangrijk dat je je leerdoelen SMART ofwel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden kunt maken.
Een leerdoel is datgene wat de leerling geleerd moet hebben als gevolg van het onderwijs dat je hebt ingericht en dat de leerling heeft gevolgd. Een lesdoel is een leerdoel voor 1 les. Een succescriterium is wat de leerling moet laten zien om aan te tonen of hij/zij het leerdoel beheerst.
Voorbeeldzinnen doelstelling
Het onderzoek heeft tot doel inzicht te verkrijgen in … bij … om … Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen waarom … Door middel van dit onderzoek moet duidelijk worden hoe …in verband staat met …
Stel jezelf de vraag waarom je een specifiek doel wil bereiken. Waarom-vragen helpen je focussen op je grotere doel. Hoe-vragen helpen je om de weg naar je doel in kleinere stappen onder te verdelen. Kijk vooruit om in te schatten welke hindernissen je op weg naar je doel zal tegenkomen.
Eén van de beste methoden van doel stellen is het instellen van SMART-doelstellingen. Zorg ervoor dat je doelen specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdsgebonden zijn. Je hebt een grote kans om SMART-doelen te bereiken dan doelen die vaag en breed zijn, of geen specifieke doeldatum voor voltooiing hebben.
Zodra je duidelijk hebt geformuleerd wat jij wel wilt, is het belangrijk om jezelf af te vragen hoe jij je zou voelen zodra jij je doel hebt bereikt. Een voorbeeld daarvan is: 'Stel dat ik me tijdens de volgende vergadering vrij en op mijn gemak voel, ontspannen kan zeggen wat ik wil zeggen en ik kom daarna thuis.
De belangrijkste leerdoelen in een leerjaar betreffen de 'essentiële leerdoelen'. Dit zijn de doelen die per half leerjaar beheerst moeten worden en welke voorwaardelijk zijn voor de doelen die het volgende half leerjaar aan bod komen.
Leerdoelen en succescriteria helpen studenten om de controle over hun leerproces in eigen hand te houden. Met leerdoelen weten ze wat ze moeten leren, waarom ze dat moeten leren én wat ze daarmee kunnen. Ze begrijpen beter waar ze mee bezig zijn en waarom ze bepaalde taken moeten doen.
SMART-leerdoelen formuleren
Begin je doel met “ik”. Gebruik na “ik” een doe- of meet-woord: maak, kan, ken, heb inzicht in, begrijp, pas toe, weet, et cetera. Beschrijf hierna SMART in concrete woorden en in meetbare termen wat je doel is om te leren: je doel of vaardigheid.