De prijzen lopen, omdat er inmiddels zoveel verschillende modellen zijn, uiteen van pakweg € 1500 voor een fiets uit de budgetklasse tot € 4000 of meer voor een topmodel. Het leeuwendeel van de e-bikes kost zo rond de € 3000.
De Stella Livorno Premium MDB SI is de testwinnaar van de ANWB E-biketest 2023. Volgens het lovende juryrapport is de afwerking zeer goed en krijgt de powerbike een dikke 7,9 als cijfer.
Het grootste verschil zou moeten zijn dat je de e-bike ook vooruit gaat zonder dat jij iets doet. Op een elektrische fiets moet je wel zelf meetrappen om ergens te komen, al kun je de trapondersteuning op zo'n manier instellen dat dit een minimale inspanning vereist.
De kosten van het opladen zijn haast te verwaarlozen
De elektrische fiets gebruikt iets meer dan 600 Wh. De rekensom wordt dan: €0,25 : 1000 x 600 = €0,15 per dag, dus €0,75 per week. Op jaarbasis (52 weken) geef je dan €39,- uit aan het opladen van je elektrische fiets.
Kosten opladen
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer.
Wist u bijvoorbeeld dat u bijna 800 euro bespaart als u 5 dagen per week 20 kilometer fietst terwijl u normaal in een middelgrote auto rijdt? Daarnaast verbruikt u ook nog eens ruim 76.000 kilocalorieën en produceert u 1046 kg minder CO2 uitstoot. Cijfers waarmee je thuis kunt komen.
Als vuistregel kun je aanhouden dat je per 100 Wh zo'n 12 tot 14 kilometer kunt rijden bij normaal gebruik (25 km/h, matige wind, zonder al te veel eigen inspanning). Dat betekent dat je met een lichte accu van 200 Wh ongeveer 25 kilometer kunt fietsen met trapondersteuning op gemiddeld niveau.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Fietsunie is dé specialist waar je terecht kan om je eigen fiets elektrisch te maken. Al sinds 2006 houden we ons bezig met het elektrisch maken van fietsen en hebben we vele ombouwsets ontwikkeld.
Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets. Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur.
Ja, met een elektrische fiets kun je ook gewoon trappen. Als je de motor uitschakelt of als de accu leeg is kun je doorfietsen. Let er wel op dat je wat zwaarder fietst. Een e-bike weegt nu eenmaal meer dan een gewone fiets.
Een elektrische fiets combineert jouw eigen kracht met de kracht van een elektromotor. Deze motor ondersteunt je tot ongeveer 25 kilometer per uur of bij een speed pedelec tot 45 kilometer per uur. De elektriciteit voor dat 'duwtje in de rug' komt uit de accu, die zich in de achterdrager, op of in het frame bevindt.
TestKees heeft twee Stella-modellen vergeleken met vergelijkbare fietsen van Gazelle en Dutch ID. De Gazelle is 150 euro duurder. Maar het frame is mooier met een iets ruimere instap. De kabels lijken wat beter weggewerkt en de fiets heeft betere remmen.
Een voorwielmotor trekt je als het ware naar voren, en levert constant dezelfde ondersteuning. Waarom een middenmotor? Een middenmotor is de beste keuze wanneer je gaat voor comfort en balans. De ingebouwde trapkracht- en rotatiesensoren meten constant de druk die je op de pedalen uitoefent.
Een fietsaccu heeft (bij normaal gebruik) gemiddeld een levensduur van ongeveer vijf jaar.
Hoe meer kilometers ermee gereden is, hoe groter de kans op slijtage van de tandwielen, ketting en assen. Een fiets die tussen de 3000 en 7000 kilometer heeft gereden, is op zich nog redelijk goed.
Je kunt je e-bike voor een groot deel zelf onderhouden. Toch is het verstandig om minimaal één keer per jaar bij een specialist langs te gaan voor een servicebeurt. Maar in sommige gevallen kun je beter nét wat eerder langsfietsen.
Om diepteontlading te voorkomen, is het advies om de accu minstens elke twee maanden helemaal op te laden. Sommige accu's kun je aan de lader laten zitten in die periode, een andere fabrikant raadt weer aan dit niet te doen. Lees daarom altijd de handleiding die bij de elektrische fiets hoort.
Vroeger moest je voor voertuigen zoals een elektrische fiets of step een motorrijtuigenverzekering afsluiten. Maar sinds 2 juni 2019 zijn alle voertuigen met een maximale autonome snelheid van 25 kilometer per uur verzekerd via je familiale verzekering. Je hebt dus geen motorrijtuigenverzekering meer nodig.
Komt er een helmplicht? Momenteel geldt er geen helmplicht voor de elektrische fiets in Nederland. Voor Speed Pedelecs (45km p/u) geldt wel al een helmplicht. Per 1 januari 2023 is een helm op de snorfiets verplicht.
De elektrische fiets heeft geen kenteken nodig. Er geldt geen minimumleeftijd. U moet op het verplichte fietspad of het fiets-/bromfietspad rijden. U hoeft geen helm te dragen.
Een nieuwe EU-studie toont aan dat elektrisch trappen even gezond is als fietsen zonder ondersteuning. Dankzij de ondersteuning fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen. Op een elektrisch fiets rijd je dwars door de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. En dat is gezond.
Gemiddelde terugverdientijd elektrische fiets: 2 jaar.
Een e-bike wordt met minstens dezelfde kwalitatief hoogwaardige materialen gemaakt. Het is echter wel zo dat de aanschaf van een e-bike duurder is dan bij een normale fiets. Dit is logisch, want bij een e-bike zit ook een fietsaccu en motoraandrijving. Een fietsaccu is overigens vaak na 5 tot 6 jaar aan vervanging toe.