Samengevat. Dus, tot slot, privéjets zullen overal van 50 liter brandstof per uur tot 626 liter per uur verbranden. Houd er natuurlijk rekening mee dat deze cijfers zijn gebaseerd op het gemiddelde brandstofverbruik.
"Gemiddeld is de prijs voor een privéjet tussen 1000 en 10.000 euro per uur in de lucht, maar daar komen nog allerlei kosten bij. Zo'n vlucht kost dus al makkelijk 20.000 euro." Hoeveel een privéjet verbruikt hangt af van het type toestel. Gemiddeld verbruikt zo'n vliegtuig 850 liter kerosine per uur in de lucht.
De prijs voor het huren van een light jet is ongeveer 1.500 euro per uur. Ook hier hangt de prijs weer af van de afstand die afgelegd dient te worden naar de bestemming en de lengte van het verblijf.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,025 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Brandstofprijzen (per liter)
De door ons gebruikte prijs voor fossiele kerosine is €0.46/ liter.
De prijzen beginnen bij 650 euro per enkele reis. Een retourtje kost minimaal 990 euro.
Privé-jetvluchten zijn nooit goedkoop. De prijs kan variëren van $1.300 tot $13.000 per uur, afhankelijk van de grootte van het vliegtuig, de afstand, of het een binnenlandse of overlandvlucht is, enz. Naast de vliegtuigkosten zijn er ook nog een aantal vergoedingen, belastingen en bemanningskosten die je moet betalen.
Een F-16 verbruikt gemiddeld een 3 000-tal liter per uur.
Dat dat een bruikbare meetlat is, blijkt uit een artikel in het Noorse dagblad Dagsavisen. Dat concludeert dat waar de F16 voor een bepaalde missie 3.500 ltr. per uur gebruikt, de JSF 5.600 ltr. per uur, nodig heeft.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Als iemand 3 uurtjes vliegt in een privéjet dan is zijn uitstoot na die ene vlucht al meteen even hoog als de gemiddelde jaarlijkse uitstoot van een EU-inwoner.
Het “goedkoopste privé vliegtuig”
De Amerikaanse vliegtuigconstructeur Cirrus Aircraft, tevens de bouwer van de Cirrus SR22, biedt tevens een privéjet aan: de “Vision Jet”. Met een aankoopprijs van 1,96 miljoen dollar moet het toestel de goedkoopste privé-jet van de wereld worden.
Speculaties liepen uiteen van 8 tot 12 miljoen euro. Gelukkig liet de in België geboren en in het fiscaal-vriendelijke Monaco wonende Nederlander een bonnetje achter in het Luxemburgse handelsregister.
De snelste blijft een privé jet, straalmotoren kunnen deze vliegtuigen voort stuwen met wel 775 km per uur.
Antwoorden (1) Hangt er van af van waar je wil vertrekken en waar je naar toe wilt vliegen. Een vlieguur 747 kost ongeveer €20.000,-, maar daar komen de belastingen van de luchthavens en zo nog bij.
Tarieven Cessna huren (zonder lidmaatschap):
Cessna 172 - € 175,00 incl. BTW per uur. Cessna 150 - € 120,00 incl. BTW per uur.
Een auto met een dieselmotor hoeft niet te worden aangepast om op kerosine te kunnen rijden. Wel dient aan de vliegtuigbrandstof een speciaal additief te worden toegevoegd, dat als smeermiddel voor de brandstofpomp werkt. Zo'n middel wordt ook bijgemengd bij dieselolie.
Immers: een kilogram kerosine bevat 43,1 megajoule (MJ) energie en 1 kWh is gelijk aan 3,6 MJ. Per kWh betalen de KLM's en Transavia's van deze wereld zo 0,095 euro ofwel nog geen 10 eurocent.
Op kerosine en tickets hoeft KLM namelijk 0 euro btw te betalen. Helemaal niets dus. Op jaarbasis komt dit neer op een voordeel van 2 miljard euro. De bakker op de hoek draagt wel netjes bij aan de samenleving.