Neem contact op met de bank van de overledene voor de regels in jouw situatie. Banken hebben vaak een nabestaandenservice of -loket om te helpen met het afwikkelen van bankzaken van een overleden klant.
Het is slim iemand een volmacht te geven om de lopende zaken te regelen. Dat kan een erfgenaam zijn, maar ook iemand die onafhankelijk is, bijvoorbeeld de notaris. De notaris legt in een verklaring van erfrecht vast wie de gevol machtigde is. Meld zo snel mogelijk het overlijden bij de bank van de overledene.
Wat als u overlijden niet meldt bij de bank? U bent verplicht het overlijden te melden bij een bank. Als u dat niet doet, dan is dat strafbaar, net als geld opnemen van die rekening.
Het saldo van een bankrekening van een erflater behoort tot zijn of haar vermogen en kan dus worden nagelaten aan erfgenamen. Om daarop aanspraak te kunnen maken en toegang tot te krijgen, moet de erfgenaam wel eerst weten bij welke bank de bankrekening liep.
Denk aan het uitzoeken en mogelijk opzeggen van verzekeringen, het regelen van de verklaring van erfrecht en het aanvragen van eventuele uitkeringen. Maar vergeet ook de kleinere dingen niet, zoals abonnementen opzeggen, het paspoort inleveren en eventuele zorg aanvragen.
Bij een overlijden worden de (gemeenschappelijke) rekeningen van een overledene geblokkeerd. Het kan maanden duren vooraleer banken die rekeningen weer vrijgeven. Dat blijkt uit verschillende getuigenissen die De Inspecteur ontvangt.
Alleen degene die optreedt namens de erfgenamen, kan online een nabestaandenmachtiging krijgen. Dit kan een erfgenaam of executeur zijn. Aanvragen kan vanaf een week na het overlijden.
De erfgenamen – partner of kinderen - zijn verplicht om de bank te informeren over het overlijden. Bij een overlijden zal de bank alle bankrekeningen en bankkaarten van de overledene én de langstlevende partner immers blokkeren en de kluizen verzegelen.
En/of rekening na overlijden en de belasting
Het saldo op een en/of rekening blijft altijd van degene die het geld op de rekening heeft gezet. Dus heeft de ene rekeninghouder 40.000 euro op de rekening gezet en de ander 10.000, dan blijft precies dit saldo het eigendom van elke rekeninghouder.
Een en/of rekening (gezamenlijke betaalrekening of gezamenlijke spaarrekening) loopt na het overlijden gewoon door. Wij blokkeren de betaalrekening of spaarrekening niet. De overgebleven rekeninghouder kan deze gewoon blijven gebruiken.
Kortom: een verklaring van erfrecht is niet altijd nodig. In situaties waarbij de partner erft is deze verklaring niet altijd noodzakelijk. Meestal wordt het initiatief om een verklaring van erfrecht op te stellen pas genomen als dit door een instantie wordt gevraagd. Dit is altijd pas ná het overlijden.
Als een naaste van u is overleden, en u toegang wilt tot de rekening(en) van de overleden persoon. Met een verklaring van erfrecht bewijst u wie recht heeft op die toegang. Toch zijn er situaties waarin de bank zo'n verklaring niet nodig vindt.
Wanneer iemand komt te overlijden dan worden de bankrekeningen van deze persoon meestal (tijdelijk) geblokkeerd. Een bancaire volmacht eindigt ook bij overlijden. De bank doet dit om te voorkomen dat mensen die geen erfgenaam zijn toegang kunnen krijgen tot het geld.
Bij de wettelijke verdeling in het erfrecht krijgt de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner de erfenis. De wettelijke verdeling geldt als er geen testament is gemaakt. Sinds 2018 gelden er regels die bepalen dat erfenissen en schenkingen niet meer automatisch in de gemeenschap van goederen vallen.
De verklaring van erfrecht inschrijven in het Kadaster € 78,- incl. btw; Beoordeling Juridisch Document zoals testamenten, huwelijkse voorwaarden, samenlevingscontract per document € 39,- incl.
Als er geen testament is, bepaalt de wet wie de erfgenamen zijn. Dat gebeurt in deze volgorde: echtgenoot of geregistreerd partner en de kinderen. ouders, broers en zussen.
Heeft u de erfenis aanvaard, dan moet de erfenis vervolgens worden afgewikkeld en verdeeld. U kunt dan als erfgenaam te maken krijgen met een notaris, een executeur of een bewindvoerder. Als er geen erfgenamen (bekend) zijn, kan de overheid de afwikkeling op zich nemen.
Er is geen testament
Als er geen testament is, regelen de erfgenamen samen de erfenis. Zij kunnen dit ook door 1 of meer personen laten doen met een boedelvolmacht.
Na een overlijden wordt het Livret A van de overledene afgesloten en geblokkeerd door de bank; het wordt onderdeel van de nalatenschap (het erfdeel van de overledene).
De uiteindelijke rekening voor het afwikkelen van de erfenis kan een paar honderd euro zijn als er een duidelijk testament is of wanneer alle erfgenamen het snel eens worden. Maar het kan ook duizenden euro's of zelfs nog meer kosten. Doorgaans worden de notariskosten betaald uit de erfenis.
Meestal zijn dat de kosten van de ziekenhuisopname. In principe moeten de erfgenamen die kosten betalen. De schuld behoort tot het passief van de erfenis en wordt betaald met het geld dat in de erfenis zit.
Als u aangifte inkomstenbelasting moet doen voor het jaar waarin de persoon is overleden, sturen wij een brief en een aangifteformulier over het jaar van overlijden: het papieren aangifteformulier F. We sturen dit samen naar het correspondentieadres dat we gebruiken voor contact met de nabestaanden.
Bij DigiD is het overlijden van een persoon wel bekend. Daardoor is het na een overlijden niet mogelijk om een nieuwe DigiD-activeringscode aan te vragen. De bestaande code blijft echter wel actief en bruikbaar. Een nabestaande die de DigiD-code kent, kan deze dus blijven gebruiken om in te loggen in MijnOverheid.
Hoeveel belasting je over een erfenis betaalt, hangt dus af van je relatie met de overledene en de waarde van de erfenis. Over een erfenis tot € 130.425 betaal je 10, 18 of 30%. En over alles daarboven 20, 36 of 40%.