In dit geval zeggen wij: “Verlaat datgene waar je over twijfelt voor datgene waar je niet over twijfelt.” De twijfel hier heeft te maken met de vraag of het gebed geldig is. Deze twijfel wegwerken betekent dat je de Woedoe' moet verrichten en bidden.
Wanneer hij er (zonder twijfel) zeker van is dat er iets is vrijgekomen, dan dient hij Istindjaa' te verrichten en vervolgens de Woedoe'. Is er daarentegen sprake van enige twijfel, dan moet hij hier niet naar omkijken. Hij moet zich berusten op zijn reinheid en weerstand bieden tegen de Shaytaan.”
De traditie leert: iedere moslim is slaaf van God (ibaad Allah). Hij heeft zich aan Hem overgegeven en is daarmee Zijn bezit geworden. Wie het islamitische geloof vaarwel zegt, onttrekt zich aan Gods bezit en begaat een zware zonde. Tevens brengt hij schade toe aan de eenheid en samenhang binnen de moslimgemeenschap.
In het graf ligt de overledene, met kist of lijkbaar, op de rechterzij met het aangezicht richting de Ka'aba in Mekka. Om het mogelijk te maken dat hij of zij op de dag van de wederopstanding overeind kan komen moet er een ruimte boven het lichaam open blijven. De lijkwade wordt bij hoofd en voeten losgemaakt.
Daarin stelt de profeet dat degene die 'zijn godsdienst én de gemeenschap verlaat' met de dood gestraft moet worden. Dat zijn dan ook de enige bronnen waarop de fuqaha, de in de wet gespecialiseerde geestelijken, hun omvangrijke uitwerking voor afvalligheid en de sancties erop baseren.
Hij antwoordde: “De afstand waarbij een reiziger zijn gebeden mag inkorten, is door sommige geleerden gedefinieerd op ongeveer 83 kilometer. Sommige anderen hebben het gedefinieerd als wat als een gewoonte wordt beschouwd als reizen, ook al is de afstand niet 80 kilometer.
Het negeren en verlaten van de moslim is niet toegestaan, omdat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: "Het is niet toegestaan voor een man om zijn moslimbroeder meer dan drie dagen te negeren, zij komen elkaar tegen en wendden zich van elkaar af.
De twee engelen zullen vragen: 'Wie is jouw Heer?' , 'Wie is jouw profeet?' en 'Wat is jouw godsdienst?' Indien de vragen juist beantwoord worden, zal de tijd tot de Dag des oordeels aangenaam zijn.
Tijdens de slaap maken de ziel en de geest zich los van het lichaam. De ziel vormt de drager van ons innerlijk leven en zijn bewustzijnsmogelijkheden. De ziel is de verbinding tussen geest en lichaam. Middels de ziel kan de geestelijke kern zich uitdrukken en zich laten zien in deze wereld en in dit leven.
Een God die er bijvoorbeeld uitziet als een oude vaderlijke man met een grote witte baard die zich gevestigd heeft op een wolk in de lucht en daar vandaan neerkijkt op zijn schepping. De visie van God in de Islam is niet identiek aan het beeld wat vele niet-moslims hebben van God.
Wij vragen Allah om ons veilig en goed te houden. Omdat Zinaa zo'n afschuwelijke en grote zonde is, heeft Allah de bestraffing voor de getrouwde persoon die Zinaa pleegt, het stenigen1 tot de dood bepaald. Wij vragen Allah om ons veilig te houden en ons, jou en alle moslims te beschermen van deze zonden.
Geen man-vrouw relaties buiten het huwelijk
De islam ontwikkelt de eigenschappen van geduld, opoffering en trouw in de gelovige. De algemene regel voor de moslims is dat de man en zijn vrouw samenleven tot het einde van hun leven. Altijd durende trouw is de algemene regel.
De meeste moslims geloven dat de koran als het directe woord van Allah geen tegenstrijdigheden kent, wat betekent dat naast jihad uit zelfverdediging (22:39/40) wel degelijk ook een aanvalsoorlog ter verspreiding van islam toegestaan en zelfs verplicht is.
In het geval van een acceptabele Ghoesl is het voldoende om slechts de verplichte onderdelen van de Ghoesl te verrichten. Zonder hierbij de aanbevolen of Soennah daden te verrichten. Hierbij dient men de intentie te hebben zichzelf te reinigen en daarna het water met het gehele lichaam in aanraking te laten komen.
De zaken die de Woedoe' verbreken
Alles wat uit de afscheidingskanalen van de mens komt. Ongeacht of het een kleine of grote hoeveelheid betreft. Voorbeelden hiervan zijn urine, ontlasting, voorvocht en het laten van een wind.
Wanneer men de Ghoesl verricht om hiermee zijn staat van Djanaabah op te heffen, dan volstaat deze wassing als Woedoe'. Verkeert men dus in staat van Djanaabah en verricht hij vervolgens de grote wassing, dan volstaat dit voor het verrichten van de Woedoe'.
Appen terwijl je 'slaapt' is niet hetzelfde als slaapwandelen. “Dat vindt plaats in de non-remslaap; een wat diepere slaap. WhatsAppen kan gebeuren op een ander moment in de nacht, als je tussendoor wakker bent.”
Diep in de hersenen, ver achter je ogen, gaat een soort schakelaar om als je wakker wordt. De hypothalamus, het coördinatiecentrum in je brein dat ook is betrokken bij het regelen van hartslag en lichaamstemperatuur, stuurt een seintje naar de hersenstam en allerlei andere hersengebieden: wakker worden!
Wat zegt de islam over slaapverlamming? Al-Kaboes is een kwaal die een persoon voelt wanneer hij in slaap valt en hij zich inbeeldt dat iets zwaars tegen hem aandrukt, hem knijpt en zijn ademhaling beklemt. Vandaar dat hij niet kan praten of bewegen, en hij bijna verstikt omdat zijn luchtwegen worden geblokkeerd.
We antwoorden meestal met "Alhamdulillah" ("Geprezen zij God") gevolgd door "Subhanallah wa bihamdihi" ("Glorie zij God"). Maar als we onze condoleances aanbieden in het Arabisch: "Allah y rahma", reageren we met "Amin" .
Iedere persoon heeft twee Engelen die zijn daden opschrijven, zowel de goede en slechte daden, als de kleine en grote daden. Allah, de Verhevene, zegt (interpretatie van de betekenis): “En waarlijk, er zijn zeker wakers (d.w.z. Engelen) over jullie (aangesteld).
Nikaah en verloving, hand vragen Islam
Bij de islam gaat er een verloving aan de bruiloft vooraf. De man kan persoonlijk een aanzoek aan het meisje zelf doen of via de ouders kenbaar maken dat hij wil trouwen. De vrouw moet vervolgens het accepteren. Dit kan ze ook via haar ouders kenbaar maken.
Het valt hem op dat patiënten djinns vaak waarnemen met meerdere zintuigen. Ze horen niet alleen stemmen, maar ze zien ook een donkere gestalte voor zich, ze ruiken een vieze geur en ze hebben het gevoel dat er iemand achter hen staat en een hand op hun schouder legt.
“De Profeet trad binnen terwijl ik boos was. Vervolgens wreef hij over de punt van mijn neus en zei: 'Mijn kleine 'Aisha. Zeg, 'O Allah, vergeef mij mijn zonde, verwijder de woede in mijn hart, en bescherm mij van de shaytan.
Moslims vinden het ongepast uiting te geven aan groot leed. Volgens hen past ontroostbaar verdriet eigenlijk niet bij het geloof. Het zou een teken zijn van gebrek aan geloofsovergave en godsvertrouwen.