Ga je jouw EV thuis opladen, dan ben je momenteel zo'n 0,40 euro kwijt per kWh. Een volle accu kost je dan 30 euro. Dat is dus meer dan de helft goedkoper! Daarentegen moet je thuis langer wachten voordat je accu is opgeladen.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Als je thuis of op een privéterrein kunt laden en dat uitsluitend doet, kom je uit op € 655,50 aan laadkosten per jaar, ofwel € 0,044 per kilometer. Een stuk voordeliger dan bij een openbare laadpaal.
De laadpaal of wandlader thuis
Gemiddeld betaalt u tussen de € 500,- en € 1.200,-. voor een eigen laadpaal of wandlader. Dat zijn de kosten van de laadpaal of wandlader, exclusief installatie en het aanpassen van de meterkast. Laadpalen met een hoog vermogen (meer dan 11 kW) laden sneller, maar zijn soms ook duurder.
Heb je thuis alle tijd om te laden en wil of kun je geen eigen laadpaal (laten) installeren, dan is opladen via een normaal stopcontact ook een optie. Houd dan wel rekening met lange laadtijden: vaak een halve dag of zelfs meer.
Een laadpaal thuis levert een vermogen tussen de 3,7 en 11 kW, terwijl een laadpaal op straat goed is voor vermogens tussen de 11 en 22 kW. Via het stopcontact laad je met een vermogen van 2,3 kW.
Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig. Pas als je een openbare laadpaal wilt hebben, komt er papierwerk bij kijken. Maar wil je gewoon dat je met je eigen auto elke ochtend met een volle accu op pad kunt, dan is het enige regelwerk de installatie van de laadpaal thuis.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.
In het kort. Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact. Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Private lease van een elektrische auto kost je zo'n 670 euro per maand, een nieuwe elektrische auto kopen zo'n 700 euro. Een nieuw gekochte benzineauto kost per maand rond de 730 euro. Er is gerekend met een gebruik van 15.000 kilometer rijden per jaar.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Hoe werkt het thuisladen verrekenen? De laadkosten van je laadpaal thuis verrekenen is iets dat je zelf met jouw werkgever kunt afspreken. Wellicht wil hij de laadpaal voor je aanschaffen. Of hij dat nu doet of niet, het verrekenen van de laadsessies is hoe dan ook mooi meegenomen.
Voor de stroom om je elektrische auto op te laden betaal je een prijs per kilowattuur (kWh). Omdat de energietarieven momenteel sterk verschillen, lopen de laadtarieven ook uiteen. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,80 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,60 tot € 1,- per kWh bij een snellader.
Als je thuis graag snel je elektrische auto wilt opladen, is een 3 fase laadpaal heel geschikt. Het is dan wel van belang om te bepalen of jouw auto 11 kW of 22 kW vermogen aankan.
Een zuinige elektrische auto verbruikt gemiddeld zo'n 15 kWh per 100km, daardoor komt de prijs uit op € 0,05 per kilometer. De prijs van 1 liter benzine (Euro 95) is gemiddeld € 1,98 (Januari 2022).
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Prijs publieke laadpaal
Meestal zul je rond de 0,40 en 0,60 euro per kWh uitkomen. Dus als we hier uitgaan van 50 kWh laden tegen 0,50 euro, kost een laadsessie je 25 euro. Afhankelijk van de laadpas-aanbieder heb je soms ook startkosten die kunnen variëren.
Heb je zonnepanelen én de mogelijkheid om je elektrische auto op eigen terrein op te laden? Dan wordt elektrisch rijden – afhankelijk van het aantal panelen en de juiste laadpaal – wel heel erg duurzaam. En vanzelfsprekend laad je dan ook een stuk goedkoper. Niet iedereen kan een privélaadpaal installeren.
Tips voor de accu van elektrische auto's
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
Wanneer je de auto met je eigen elektriciteit oplaadt, kost dit ongeveer € 1.020,- per jaar (met een energieprijs van € 0,40 per kWh). Stel dat je dezelfde kilometers in een benzine auto rijdt met een gemiddeld verbruik van 1 op 15, dan kost dit zo'n € 2.000,- per jaar (met een benzineprijs van € 2,- per liter).
De eerste is 'Vehicle-to-Grid' of V2G, ontworpen om energie naar het elektriciteitsnet te exporteren wanneer de vraag hoog is. Het tweede is 'Vehicle-to-Home' of V2H, ontworpen om de elektrische wagen te gebruiken zoals een thuisbatterij om overtollige zonne-energie op te slaan en uw woning van stroom te voorzien.
E-auto's kunnen niet terugleveren
Geen enkele elektrische Tesla, Volkswagen of Audi kan dit.
Een abonnement bij een slimme laadpaal helpt bij storingen op afstand en verrekent jouw stroomkosten.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.