Steaming kan beschouwd worden als het fenomeen waarbij een leerling wordt afgeperst door medeleerlingen. Het kan beginnen bv. als een vorm van pesten, maar vaak escaleert het. De daders gaan steeds meer eisen van het slachtoffer.
Indirect pesten daarentegen vindt plaats wanneer iemand op een subtiele manier iemand anders kwetst zonder rechtstreeks contact te maken. Bijvoorbeeld: roddelen over iemand achter zijn rug, iemand negeren, geruchten verspreiden over iemand of iemand belachelijk maken via social media.
Direct en indirect pesten
Direct pestgedrag is gericht tegen de persoon (zoals steeds kleinerende en vernederende opmerkingen maken, voortdurend kritiek geven, fysiek aanvallen of bedreigen met geweld). Terwijl indirect pestgedrag juist achter de rug plaatsvind.
Vormen van pesten
Fysiek lichamelijk pesten, waarbij er geweld aan te pas komt. Denk aan schoppen, slaan, duwen, enz. Fysiek materieel pesten: spullen van de gepeste afpakken, verstoppen of beschadigen.
Over iedereen wordt wel eens geroddeld, dat is niet per se schadelijk. Wel als het steeds over dezelfde persoon gaat en telkens alleen de negatieve kanten van die persoon aan de orde komen. Dan wordt roddelen schadelijk voor iemands reputatie. Dan is er ook sprake van pestgedrag.
Ook kunnen zeer emotioneel ingrijpende gebeurtenissen zoals verwaarlozing, pesten of afwijzing tot een trauma leiden. Dit kan de basis vormen voor een negatief zelfbeeld en persoonlijkheidsproblematiek. In beide gevallen kan er sprake zijn van een posttraumatische stressstoornis, ofwel PTSS.
Pesters beschouwen pesten als een vorm en leiderschap, een manier om situaties naar eigen hand te zetten en collega's in het gareel te houden. De resultaten lieten zien dat het merendeel van deze personen zich bevindt in een leidinggevende positie (72%) en het voornamelijk mannen zijn (60%).
Als je aangifte doet
Wanneer het pesten blijft doorgaan en steeds verdergaat, kan het strafbaar worden. Bijvoorbeeld als je wordt bedreigd of als je wordt geslagen of geschopt. Ook smaad en laster, bijvoorbeeld online, zijn strafbaar.
Uitsluiting is erger dan pesten!
Pesterijen kunnen zowel zichtbaar als onzichtbaar zijn
Pesten met woorden: roddelen, uitlachen, schelden, dreigen, leugens vertellen, kwetsende woorden gebruiken, voortdurend kritiek leveren… Pesten door de andere lichamelijk pijn te doen: duwen, slaan, schoppen…
` 1) Iemand die graag plaagt 2) Judas 3) Kweller 4) Onaangename kerel 5) Plaaggeest 6) Sar 7) Sargeest 8) Scheldnaam voor iemand die een ander treitert 9) Scheldnaam voor t...
Materieel pesten: spullen stukmaken, afpakken of verstoppen; Relationeel pesten: iemand buitensluiten, over iemand roddelen of geruchten verspreiden; Digitaal pesten / cyberpesten: belastend materiaal (foto's, filmpjes, roddels) via het internet/social media verspreiden; iemand via social media lastig vallen.
De effecten van pesten kunnen enorm zijn: laag zelfbeeld, angsten, woede en eenzaamheid en het gevoel dat je niet de moeite waard bent. Pesters hebben vaak dezelfde achtergrond: ze handelen uit onzekerheid en hebben het gevoel dat ze iets moeten bewijzen.
In vergelijking met 2018 is pesten in 2021 stabiel gebleven. Bij de leerlingen die (zeer) vaak gepest worden komt met 37 procent mondeling pesten het vaakste voor. De gepeste leerling wordt dan uitgescholden, uitgelachen, beledigd of er wordt over hem/haar geroddeld.
Dat kan als het (online) pesten bedreigend of discriminerend wordt. Ook smaad en laster zijn strafbaar. De politie neemt aangiften zeer serieus, omdat je iemand levenslang kunt beschadigen.
Een PTSS kenmerkt zich door vier groepen verschijnselen die ontstaan als u een psychotrauma heeft doorgemaakt. Dit soort gevoelens uiten zich via woede-uitbarstingen, agressie of prikkelbaarheid, slecht slapen, concentratieproblemen, heel wakker en alert zijn en heftig schrikken van onverwachte dingen.
In een aantal gevallen kan het zelfs zo zijn dat ook na behandeling van de PTSS, bijvoorbeeld door middel van EMDR, er klachten en beperkingen blijven bestaan. Er ontstaat dan een chronische ptss met vaak arbeidsongeschiktheid tot gevolg.
Voor de meeste kinderen is pesten vooral een manier om meer (sociale) status en aanzien in een groep te verkrijgen. Ook kan pesten kan een manier zijn voor kinderen om te experimenteren met sociale vaardigheden en te testen welke gedrag wel en niet acceptabel is.
De meeste kinderen die gepest worden hebben een negatief zelfbeeld. Ze zijn vaak angstiger, onzekerder, gevoeliger en stiller. Hierdoor trekken ze zich terug of reageren ze soms wat aanvallend op anderen. Ze kunnen vaak minder makkelijk met andere kinderen omgaan en zijn minder weerbaar.