Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen.
Als je een ondernemer bent vraag jij je af wat een goede winstmarge is. Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst. Natuurlijk is het prachtig als je winstgevendheid hoog is en iedere geïnvesteerde euro zoveel mogelijk oplevert.
Als een winkel een product inkoopt voor 10 euro en weer verkoopt voor 20 euro is er eenvoudig gesteld een winstmarge van 10 euro. Maar op beide bedragen wordt een BTW tarief van 21 procent berekend.
We hebben eerder gesproken over hoe hoger de marge, hoe meer uw bedrijf op elke euro in de verkoop houdt om andere kosten te bepalen die u heeft. Als u een grote korting krijgt als u een product van een fabrikant of groothandelaar koopt, zal uw brutomarge hoger zijn omdat uw kosten lager zullen zijn.
De 20 producten met de grootste winstmarges: Popcorn Popcorn in de bioscoop heeft een winstmarge van 1.275% Medicijnen die voorgeschreven worden in de VS. Winstmarges van 200 tot 3.000% Diamanten 'The girls best friends'.
Wanneer je een marge van 25% hanteert, dan betekent dit dat 25% van je verkoopprijs uit marge bestaat. Om van je inkoopprijs tot je verkoopprijs te komen, gebruik je de volgende berekening: 100,00 / (1 – 25%) = 100,00 / 0,75 = €133,33. Anders gezegd: de €33,33 euro is 25% van de verkoopprijs van €133.33.
Hierbij zijn de volgende vuistregels van kracht, gefocust op de nettowinstmarge: 5% wordt beschouwd als laag. 10% marge wordt beschouwd als gemiddeld. 20%> wordt beschouwd als hoog.
"Supermarkten hadden de afgelopen decennia een winstmarge tussen 3 en 5 procent", legt Van Galen uit. "Veel lager dan 3 procent kan een bedrijf ook niet gaan, dan word je een soort non-profit organisatie. Nu zit Albert Heijn in Europa op 3,7 procent.
De nettowinstmarge geeft het percentage aan dat van de omzet overblijft nadat alle kosten, inclusief belastingen, rentelasten en dividend voor preferente aandelen, zijn afgetrokken.
U koopt bijvoorbeeld in voor € 1.000, uw verkoopprijs is in dit geval € 1.000 + 30% = € 1.300. Geeft u daar 25% korting op, dan wordt de verkoopprijs: € 1.300 – 25% (€ 325) = € 975. Verlies dus, ondanks dat 30% – 25% winst doet vermoeden.
Het bedrijf onderzocht 500 aangesloten middelgrote webshops met gemiddeld 500 tot 10.000 maandelijkse bestellingen. Onder die onderzochte shops lag de gemiddelde (bruto) winstmarge per product, na aftrek van alle kosten, in 2021 nog op 21,7 procent. Inmiddels is dat gedaald naar 19,2 procent.
De marge voor een distributeur kan variëren van 3% tot 30% van de verkoopprijs, de marge voor de retailer kan variëren van zeer weinig tot 60%. Dit alles hangt af van het soort product en wie voor de marketingactiviteiten betaalt.
Het voordeel van rekenen met een winstmarge in de verkoopprijs (en dus niet over de inkoopprijs) is dat dit veel veiliger is in het dagelijks gebruik. Een korting wordt namelijk ook altijd gegeven over de verkoopprijs. 10% korting bij een winstmarge van 30% geeft dan, eenvoudig te berekenen: 30% - 10% = 20% winst.
Percentage winst over de inkoopprijs
Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een percentage winst van 30% hanteren. Wanneer je dit percentage over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.
"De marge is bij het Europese deel van Albert Heijn flink gedaald en zakte van 4,4% in het Covid-jaar 2021 tot 3,6% in 2022 toen het publiek weer buiten de deur kon gaan eten en daar ook massaal gebruik van ging maken", zegt Sloot.
De winstmarge, waarmee de supermarkt meet hoeveel het zelf kan verdienen aan verkochte producten, daalde in Europa van 4,3 procent in 2021 naar 3,6 procent vorig jaar.
Terwijl de gemiddelde brutowinstmarge in alle bedrijfstakken in het eerste kwartaal van 2022 45,81% bedroeg, was dat slechts 18,98% in de levensmiddelen- en drankensector. Evenzo bedroeg de gemiddelde EBITDA-marge 19,69% in hetzelfde tijdsbestek, maar slechts 11,13% in de sector voeding en dranken.
Een belangrijk kengetal voor (obligatie)beleggers is dan ook de netto schuld/EBITDA -ratio. Over het algemeen is deze ratio onder de 2 goed, maar boven de 3 is hoog, boven de 4 is te hoog.
(Netto Verkoopprijs minus de Vaste verrekenprijs, gedeeld door de Vaste verrekenprijs) * 100 = de opslag (Marge %). Bijvoorbeeld: Artikel XXX heeft een Vaste verrekenprijs van € 35,00. De Verkoopprijs is € 49,95.
De commerciële marge is het percentage op de verkoopprijs van een product dat een onderneming verdient. Het wordt verkregen door de kosten van het product af te trekken van de uiteindelijke prijs. Het is een goede indicator van hoe je onderneming er commercieel voorstaat.
Wat is de gemiddelde marge van een kledingwinkel? Gemiddeld is je marge in de mode 2.5, waarbij deze lager is bij NOOS en hoger bij zeer modische items. Waarbij de 2.5 inclusief btw is.
In 2019 bedroeg het gemiddelde bedrijfsresultaat in de horeca 14,7 procent. Dit betekent dat op elke euro omzet gemiddeld bijna 15 cent winst wordt gemaakt. De kosten zijn gemiddeld 85,3 procent van de omzet.