Een vaardigheid als letterherkenning is geautomatiseerd als de letter binnen 5 seconden wordt herkend. Als dit binnen 2 seconden lukt, is de vaardigheid gememoriseerd. Op de basisschool is het belangrijk dat kinderen leren automatiseren.
Bij het toepassen van geautomatiseerde vaardigheden verschuift het inzicht in de werkwijze vaak naar de achtergrond. Automatiseren betreft het vrijwel routinematig uitvoeren van rekenhandelingen. Dit in tegenstel- ling tot memoriseren dat op het 'uit het hoofd kennen' van rekenfeiten slaat.
De leerling die moeite heeft met automatiseren heeft een leerkracht nodig die: Naast het begrijpen dat het heel frustrerend is dat het beklijven niet lukt ook blijft zoeken naar een uitdagende wijze waarop de leerling het wel kan memoriseren.
Tips om te automatiseren en memoriseren
Geef zwakke rekenaars elke dag een verlengde instructie met het gebruik van verschillende getalbeelden zoals rekenrek, kralensnoer of eierdozen. Creëer geen tijdsdruk bij leerlingen die nog moeite hebben met memoriseren. Oefen spelenderwijs.
Veel oefenen helpt bij het leren automatiseren en memoriseren van basisbewerkingen voor rekenen en wiskunde. Zwakke rekenaars zijn gebaat bij programma's met een systematische lesopbouw, één strategie, directe instructie en herhalingsoefeningen.
Het heeft een groter werkgeheugen waardoor er meer informatie snel en juist beschikbaar is. Dit kan overigens ook leiden tot een trager werktempo: een hoogbegaafd kind denkt over het algemeen langer na over zijn antwoord omdat hij zoveel informatie in zijn werkgeheugen kan stoppen (en dus alle mogelijkheden overweegt).
Leerling 4 t/m 10 scoort "voldoende" ; binnen 2 minuten zijn minimaal 24 van de 30 sommen van deze rekendrempel goed gemaakt.
Automatiseren heet ook wel inoefenen. Bij automatiseren oefent een kind om kennis of vaardigheden op te halen zonder lang nadenken. Een voorbeeld hiervan zijn het inoefenen van de tafels van vermenigvuldiging. Of het veelvuldig toepassen van een rekenstrategie, zoals onder elkaar optellen.
Denk bijvoorbeeld aan telebankieren, verkeerslichtenregeling of het regelen van het binnenklimaat in een gebouw. Omgekeerd zijn er taken die een mens beter kan uitvoeren dan een computer. De taken die een mens beter kan uitvoeren, zijn taken waarbij patroonherkenning en/of complexe communicatie een rol speelt.
Automatiseren van een bedrijfsproces houdt in dat, door middel van een software (en/of hardware) -pakket, één of meerdere handelingen niet meer uitgevoerd hoeven te worden en automatisch gebeuren. Met als resultaat dat uw medewerkers efficiënter gaan werken met hetzelfde of juist met een verhoogde kwaliteit.
Tafels leren door spelletjes
Op YouTube zijn verschillende tafelliedjes en tafelraps te vinden. Gewoon opzetten in de auto, of tijdens het spelen. Je gaat vanzelf meezingen en ongemerkt de goede antwoorden geven. Dat is automatiseren ten top.
Letters schrijven versterkt het automatiseren van de klank-tekenkoppeling. Je kunt dit doen met grote letterbewegingen maken in de lucht, stoplichtletters of in zand of scheerschuim schrijven. Correct lezen gaat vooraf aan vlot lezen.
1 minuut is 60 seconden. Dus 93 seconden is 1 minuut en 33 seconden.
Drie tafels binnen een minuut, zo is het. Ik toets dat soms ook schriftelijk, met drie maal dezelfde tafel naast elkaar geprint en een maaktijd van een minuut. Voor kinderen die wat langzaam uit hun woorden komen is dat wel zo prettig.
En de tafels door elkaar? Twee seconden maximaal per som is het minimum. Maar sneller is bij veel kinderen op den duur ook mogelijk. Ik heb verschillende leerlingen gehad die alle 100 keersommen door elkaar maakten binnen de 2 minuten; in minder dan 120 seconden dus.
De tafels oefenen vormen het begin van het leren vermenigvuldigen. De tafels worden komen vanaf groep 4 dagelijks aan de orde. Meestal wordt in groep 5 het tafeldiploma behaald en kennen de kinderen de tafels van 1 tot en met 10 en vaak ook die van 11 en 12.
Wat is makkelijk en wat is moeilijk voor hoogbegaafde kinderen? Hoogbegaafden zijn doorgaans sterk in communicatie, mondeling vaak beter dan schriftelijk. Ze houden van woordgrapjes en woordspelletjes. Als baby kunnen ze of eerder praten of juist later, maar dan wel meteen in zinnen.
Hoogbegaafde kinderen - Een praktische leidraad voor ouders, leerkrachten en andere betrokkenen. Problemen zoals eenzaamheid, onderpresteren, gepest worden op school en een zwakke sociaal emotionele ontwikkeling vormen vaak de keerzijde van hoogbegaafdheid.
Creativiteit van hoogbegaafden
Je kunt goed zijn in kunst of muziek maken. Het kan ook zijn dat jouw creativiteit tot uiting komt in de vorm van een ongewoon gevoel voor humor. Veel hoogbegaafden kunnen bijvoorbeeld plezier beleven aan woordgrapjes en aan de inconsistenties in het dagelijks leven die anderen ontgaan.
Kinderen met dyscalculie hebben moeite met automatiseren en moeten dus 'bewust' leren hoe ze moeten rekenen. Door veel oefenen en door in kleine stapjes aan te leren hoe ze een som moeten aanpakken, kunnen ze voor zichzelf het rekenen wat gemakkelijker maken.
Het is dus mogelijk om beter te worden in rekenen door sommen te oefenen, bijvoorbeeld met brain training in de vorm van rekenspelletjes. Op deze manier kan je bijvoorbeeld dagelijks tien minuten op een leuke manier oefenen. Dit kan bijvoorbeeld met onze brain games Buble en Operator, of met een van onze tests.