Wat is een groene parkeerplaats? Dat is een parkeerplaats die niet uit 100% verstening bestaat, maar ook uit groene en halfverharde delen. Die zorgen ervoor dat regenwater direct de bodem in kan en niet naar het riool wordt afgevoerd of snel wegstroomt via sloten.
Wat is een groene parkeerplaats? De aanleg van een groene parkeerplaats is een duurzame keuze. Een grasparking staat ver van de traditionele technieken voor waterdichte bestrating en biedt een antwoord op de uitdagingen van ecologisch bouwen.
De aanleg van een parkeerplaats op maaiveld kost circa € 1.500 - € 1.750. De kosten voor ondergronds parkeren bedragen circa € 27.500 tot € 32.500 per parkeerplaats.
Als u dus een parkeerplaats koopt die gelegen is op een stuk grond dat al 30 jaar openbaar is, is het technisch gezien dus openbare weg en mag iedereen er parkeren. Een bordje neerzetten met de tekst 'eigen terrein' verandert hier strikt genomen niets aan.
Er is een nieuw bouwverordening van kracht die verplicht dat er parkeerplaatsen en fietsenstallingen moeten zijn bij nieuwe woningen. Er zijn vrijstellingen voor kleinhandel en kleine percelen.
Per kleur betekent dit: Groen: makkelijk. Lichtgroen: goede kans. Geel: probeer 't.
Je mag maximaal 2 uur parkeren, behalve als een opschrift of onderbord een kortere parkeertijd geeft.
In principe behoren ook de parkeergarage en het parkeerterrein tot de openbare weg: de normale regels uit de Wegenverkeerswet gelden hier dus net zo goed als op een woonerf of een snelweg. Dit betekent onder meer dat u zich moet houden aan de aangegeven maximumsnelheid en dat verkeer van rechts voorrang heeft.
Als het een openbare parkeerplek is, is het iedereen wettelijk toegestaan daar de auto te parkeren. Ook als dat negen weken lang is. Dat het niet vriendelijk is dat hij jullie niet terwille is, is slechts dat wat er aan het begin van deze zin staat: het is niet vriendelijk. Maar het mag dus wel.
Mocht er dus iemand op je privéterrein staan en je hebt niet aangegeven dat het om eigen grond gaat, dan mag zo'n auto blijven staan. De politie bellen of de auto weg laten slepen heeft ook niet veel zin, want de parkeerder is gewoon rechtsgeldig.
Samengevat. Onder parkeren wordt verstaan: "het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen" (Uit: 'Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990' (RVV)).
De bekeuring voor verkeerd parkeren van een voertuig kost € 100. Voor het onterecht parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats is de hoogte van de boete € 400. Officieel heet een bekeuring een aankondiging of kennisgeving van beschikking en wordt ook wel proces verbaal genoemd.
Boetes volgens regels
Volgens de rechtbank is het toegestaan om maximaal één parkeerboete per dag op te leggen. Maar er is geen regel die bepaalt dat aan het aantal dagen ook een maximum zit. De boetes die de man kreeg, zijn daarom volgens de regels.
De parkeerwachter voert je kenteken in de handterminal in of leest 'm automatisch uit via een scanvoertuig. Hij ziet dan meteen of er op je kenteken een parkeeractie is gestart en dus of je hebt betaald.
Ja, in Nederland en België kan dat bij aangesloten parkeergarages.
Wanneer het gaat om een doorgelopen parkeeractie die je bent vergeten of vanwege een hapering in je internetverbinding niet correct is gestopt, kunnen we helaas niets terugbetalen.
Soms komt het voor dat iemand twee boetes krijgt voor hetzelfde feit. Dit is in strijd met het 'ne bis in idem-beginsel' ofwel het “het verbod op dubbele bestraffing''. Iemand mag niet tweemaal bestraft worden voor hetzelfde feit. In geval van het krijgen van een dubbele boete is een van de boetes vernietigbaar.
5 minuten respijt
Overigens heb je tot 5 minuten nadat je geparkeerd hebt, de kans om bij de parkeermeter of via een app een parkeerticket te kopen. Wordt je voertuig binnen die 5 minuten gefotografeerd door de scanauto dan wordt parkeerboete 'niet uitgeschreven. '
Tweemaal beboet voor hetzelfde feit
Een dubbele boete is onterecht wanneer je twee keer bestraft wordt voor hetzelfde feit. Dit heet ook wel het ne bis in idem principe. Stel je bijvoorbeeld voor dat je één keer door rood rijdt, maar je krijgt twee boetes. Hieronder lees je meer specifieke situaties.
Een scanauto is in staat 1200 auto's per uur te controleren. Een parkeerwachter te voet komt onmogelijk in de buurt van dit aantal. In 2019 waren de totale parkeergelden geprognotiseerd op 928 miljoen euro en in 2020 zijn de parkeerkosten geprognotiseerd op ruim 1 miljard euro.
Wanneer is er sprake van gevaar of hinder bij parkeren? Een voertuig zodanig op de weg laten staan dat gevaar of hinder wordt of kan worden veroorzaakt of verkeer in gevaar wordt gebracht of kan worden gebracht. Daarbij kan het gaan om gevaar voor personen en goederen.
Op de stoep parkeren met de auto
Het is strafbaar om je auto op de stoep te parkeren. De wet schrijft voor dat je de auto op de rijbaan dient te parkeren of in een parkeervak als deze aanwezig is. Het maakt niet uit of je met twee wielen half op de stoep staat of dat je de auto helemaal op het trottoir neerzet.
Nergens in de wet is geregeld wat precies een berm dan wel een groenstrook is. Het oordeel is uiteindelijk aan de rechter, maar het Hof heeft (recent) geoordeeld dat als de rijbaan en de groenstrook niet door een verhoogde stoepband zijn gescheiden, dit niet zonder meer betekent dat dit een berm is.
In Nederland maakt men een onderscheid tussen twee soorten parkeren: fileparkeren en insteken.