God bestaat uit drie personen: de Vader, de Zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest. Ze hebben elk hun eigen taak. De Vader is de Schepper door Zijn kracht; de Zoon is de Heiland door Zijn bloed; de Geest de Heiligmaker doordat Hij woont in de harten van gelovigen.
De Kerk leert dat de ene God zich heeft geopenbaard als de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De christelijke geloofsleer stelt evenals het jodendom en de islam dat er één God is (monotheïsme). De leer van de drie-eenheid is wel een opmerkelijke vorm van monotheïsme.
De heilige Geest is Gods presentie binnen de mens. God komt nu niet langer van buitenaf. Hij komt in de Geest als het ware van binnenuit. Waar het in de christologie gaat om God voor ons, gaat het in de pneumatologie - dit is de christelijke leer over de Geest - om God in ons.
Hij laat het Evangelie horen en brengt mensen tot aanvaarding daarvan. Geloof is persoonlijke aanvaarding van wat God in Jezus Christus belooft. Zo krijgt een mens deel aan Jezus Christus. Voor jongeren (en ouderen) betekent dat: richt je aandacht niet op je geloof, of op de gaven van de Geest, maar op je Heer.
De apostel Paulus leert ons deze gevoelens te herkennen: 'liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid [en] zelfbeheersing' (Galaten 5:22). Influisteringen van de Heilige Geest komen vaak stilletjes en subtiel. God zal zelden schreeuwen om onze aandacht te trekken.
Jezus zegt: heb de Heer je God lief met heel je hart, ziel en verstand. Dus je moet je verstand ook laten heiligen door Gods Geest. Dat wil zeggen dat je je verstand gebruikt om God en de naaste lief te hebben. Want wie God en de naaste liefheeft in concrete daden laat zich leiden door de Geest.
De heilige Geest geeft ons kracht en hulp in onze strijd tegen de zonde. De Here Jezus zei voordat Hij terug ging naar de hemel: “Jullie zullen met de heilige Geest gedoopt worden. Jullie zullen kracht ontvangen wanneer de heilige Geest over jullie komt” (Handelingen 1:5-8).
Heel expliciet verschijnt de duif als symbool van de Heilige Geest; in sommige kerken is hij aan de koepel boven de centrale ruimte afgebeeld, zodat de Geest als het ware boven de gemeente zweeft. Ook verschijnt deze vogel op doopvonten, wat verwijst naar de doop van Christus in de Jordaan.
Iemand die de Heilige Geest heeft gelasterd, wordt halsstarrig en weigert zijn zonde als zonde te zien. Hij wordt onberouwvol: hij heeft besloten dat hij zich niet zal bekeren. Hij verzet zich tegen de waarheid, ook al weet hij diep van binnen wat de waarheid is.
In 1 Korintiërs 12:8-10 en 28-30 vinden we de volgende gaven, zonder die uit Romeinen 12 te herhalen: wijsheid, kennis, geloof (een bijzondere geloofskracht), genezingen, wonderen, onderscheiden van geesten, tongentaal, vertolking van tongentaal, apostel, helpen en besturen.
Met Pinksteren dragen priesters rood omdat het de kleur is van de Heilige Geest. Rood is ook de kleur van de martelaren. Daarom dragen we met Tweede Kerstdag ook rood, want dan gedenken we de heilige Stefanus, de eerste martelaar die zijn leven gaf voor het geloof in Jezus.
Het kruisteken symboliseert (al dan niet uitgesproken) de zegenbede: In de naam van de Vader (aanraking hoofd) en de Zoon (borst) en de Heilige Geest (linker- en rechterschouder), Amen. In het Latijn: In nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti, Amen.
De auteur van het Matteüsevangelie geeft bij de aanvang van zijn verhaal de lezers al aanwijzingen wie die verkondigde Jezus is: de Christus, zoon van Abraham en zoon van David.
Op het ogenblik dat Jezus in volheid zijn goddelijk zoonschap ervaart, opent hij zich dus voor de liefdevolle bewogenheid van God voor de mens; hij verbindt zich met Gods beweging naar de mens toe, met zijn tederheid en zijn 'menselijkheid'.
Het is de Geest die de Heilige Schrift en de Overlevering deed ontstaan. Bij de Synoptici is er sprake van de Geest bij de Doop des Heren. Nadat Johannes de Doper Jezus heeft gedoopt, zie Jezus de hemel openscheuren en de Geest als een duif uit de hemel op zich neerdalen.
Geloven in God betekent een heel persoonlijk engagement waarbij je ja zegt aan God en op Hem durft te rekenen. Dat kan maar omdat Hij zichzelf te kennen heeft gegeven in Jezus als Iemand die ons onvoorwaardelijk en onuitputtelijk liefheeft. In God geloven is in liefdevolle dialoog staan met Hem.
Geloof in Jezus Christus hebben, betekent dat we Hem zoveel vertrouwen dat we doen wat Hij ons ook gebiedt. Door ons geloof in Hem te stellen en zo zijn gehoorzame discipelen te worden, zal onze hemelse Vader onze zonden vergeven en ons voorbereiden op onze terugkeer naar zijn koninkrijk.
De Bijbel vertelt hierover in het boek Handelingen: “Plotseling kwam er uit de hemel een geluid dat leek op een enorme windvlaag en het vulde het hele huis, waar zij zaten. Op hun hoofden vertoonden zich tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen.
De witte duif is het symbool van de eeuwige trouw tussen geliefden. Dat is de reden waarom bij huwelijken vaak witte duiven door het bruidspaar worden losgelaten. 'Mijn duifje' is ook al eeuwenlang een geliefd kooswoordje onder geliefden.
Niemand - zelfs een priester niet - werd toegestaan om het Heilige der Heiligen in te gaan. Zelfs de Hogepriester kon slechts een keer per jaar binnengaan om boete te doen voor de zonden van de mensen.
Heiligen zijn mensen die door hun geloof een bijzondere plaats bij God innemen. Zij hebben dit in stilte bereikt, of juist door een bijzondere openbare getuigenis van hun geloof. In dit laatste geval is vaak sprake van verering van de betreffende heilige.
Lucas beschrijft in de Handelingen der Apostelen hoe de apostelen aan het begin van Sjavoeot in Jeruzalem bijeen zijn. "Toen de dag van Pinksteren aanbrak, waren zij allen op één plaats bijeen. Plotseling kwam er uit de hemel een geraas alsof er een hevige wind opstak, en het vulde heel het huis waar zij waren.
Heiligen staan vaak afgebeeld met een aureool rond hun hoofd (of hun hele lichaam).