DOT 4 remvloeistof is in het bijzonder geschikt voor hydraulische remsystemen in trommel- en schijfremmen van o.a. auto's, vrachtwagens, heftrucks en motoren. Om schade aan je voertuig of ongelukken te voorkomen, is het erg belangrijk om de juiste remvloeistof te gebruiken.
De verschillen
De eerstgenoemde soort heeft een droog kookpunt van 190 en een nat kookpunt van 140 graden Celsius. Remolie Dot 4 heeft een droog kookpunt van 205 en een nat kookpunt van 155 graden Celsius. Uit bovenstaande kun je concluderen dat de laatstgenoemde een zwaardere belasting aankan dan Dot 3 remvloeistof.
DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn onderling compatibel. In de internationale standaard is een mengbaarheid clausule opgenomen waar deze vloeistoffen aan moeten voldoen. Je kunt ze dus met elkaar mengen.
Het soort remvloeistof wordt uitgedrukt in DOT. Het cijfer erachter (je hebt DOT3, DOT4 en DOT5) heeft te maken met de hoogte van het kookpunt. Hoe hoger het cijfer, hoe hoger het kookpunt. En dat is belangrijk, omdat de remmen en daarmee de remvloeistof behoorlijk heet kunnen worden.
Voor personenauto's wordt DOT 4 remolie aangeraden. De bescheiden hoeveelheid remvloeistof in je auto moet namelijk de zeer hoge temperaturen die tijdens het remmen ontstaan kunnen verdragen. Deze temperaturen kunnen oplopen tot wel 500 graden.
Het is belangrijk dit goed op orde te hebben want zonder remvloeistof kunt u niet remmen. De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald.
Wanneer u de remvloeistof vervangen wilt, zal de oude remolie uit het systeem moeten worden gepompt. Dit kunt u bij een garage laten doen, maar u kunt het ook eenvoudig zelf doet met een olie vacuümpomp. Let wel op, het kan per auto verschillen hoe u dit precies moet doen.
DOT 4 remvloeistof is in het bijzonder geschikt voor hydraulische remsystemen in trommel- en schijfremmen van o.a. auto's, vrachtwagens, heftrucks en motoren. Om schade aan je voertuig of ongelukken te voorkomen, is het erg belangrijk om de juiste remvloeistof te gebruiken.
Om het remsysteem optimaal te laten functioneren is het belangrijk om de remvloeistof bijtijds bij te vullen of geheel te verversen. Bij regelmatig gebruik van de personenauto is het raadzaam dit minimaal een keer in de twee jaar te doen.
Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen. Je kunt het remvloeistof vervangen het beste aan een vakman overlaten. Remvloeistof vervangen gebeurt meestal bij een onderhoudsbeurt.
Regelmatig de remvloeistof vervangen is nodig omdat het veroudert en de kwaliteit en werking minder wordt. De soorten remvloeistof DOT3 en DOT4 zijn bovendien hygroscopisch, wat betekent dat de remvloeistof water opneemt uit de lucht. Hierdoor daalt het kookpunt van de remvloeistof.
Remvloeistof is sterk bijtend, dus zorg ervoor dat gelakte delen waar remvloeistof op kan lekken goed worden afgedekt, en zet een emmer spoelwater klaar voor het geval dat. Als het deksel niet op het potje zit, moet je het remhendel rustig inknijpen, want anders kan er een straaltje uit omhoog spuiten.
Remvloeistof heeft de neiging om na verloop van tijd in kwaliteit achteruit te gaan. Met een levensduur van 30 maanden is ze dus houdbaar tot twee en een half jaar na de productiedatum.
Tenzij anders vermeld in de technische papieren volstaat remolie met de specificatie DOT 4. In het geval van een sportwagen is het dikwijls wel raadzaam om DOT 5 of 5.1 toe te passen.
Verse remvloeistof is helder en goudgeel. Verouderde en verontreinigde remvloeistof is groen en troebel. Voorzichtig: wanneer de vloeistof deze kleur heeft aangenomen, is het tijdstip van een veilige verversing al lang overschreden. Er moet dan onmiddellijk actie worden ondernomen.
In het remsysteem van een gemiddelde personenauto zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof. Deze kleine hoeveelheid moet drukken kunnen verdragen van 15.000 kPa bij zeer hoge temperaturen.
Tijdens het remmen wordt de remvloeistof heet en kunnen er bellen ontstaan. Het opbouwen van voldoende remdruk wordt zo moeilijker tot onmogelijk. De remzuigers werken dan niet goed meer en kunnen in het ergste geval zelfs vastroesten.
Gemiddeld betaal je €40 tot €75.00. In principe moet een monteur deze klus binnen een half uur kunnen klaren. Gemiddeld genomen betaal je als consument €50.00 per uur aan werkloon in een garage. Voor het vervangen van de remvloeistof betaal je dus al gauw €25.00.
Traditionele remvloeistoffen
Het kookpunt van de vloeistof werd verhoogd (DOT 3: 200 graden Celsius; DOT 4: 230 graden Celsius en DOT 5.1: 263 graden) en daardoor bleef de vloeistof z'n kwaliteit ook bij hogere temperaturen behouden.
Welke remvloeistof heb ik nodig? De kwaliteit van remvloeistof wordt aangeduid met een DOT-codering. Hoe hoger de DOT waarde, hoe hoger het kookpunt van de olie. Voor vrijwel alle motorfietsen is DOT4 vloeistof het beste.
Gemiddeld dien je remvloeistof jaarlijks te vervangen. Raadpleeg altijd de technische papieren van de motorfiets om erachter te komen welk olietype (DOT) je nodig hebt. In tegenstelling tot motorolie is remolie universeel en voor zowel de auto als de motorfiets.
Elke autoband is voorzien van een zogenaamd DOT codering. DOT is de afkorting van US Department of Transport; het Amerikaanse ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dit departement heeft een aantal eisen vastgelegd waaraan een autoband moet voldoen.
Onderhoud van het remsysteem van de auto bestaat uit het tijdig vervangen van de remblokken en remschijven. Naast de remblokken en schijven is de remvloeistof een gevoelig onderdeel van het remsysteem. Zonder remvloeistof kunt u niet remmen.
Remvloeistof kun je in de meeste autoshops of bij een tankstation halen. Er bestaan twee soorten remvloeistof: Remvloeistof op basis van glycol.
“Remvloeistof vervuilt en dat is vooral een probleem voor auto's tot circa 10 jaar oud. Vervuiling is eigenlijk de belangrijkste reden om remvloeistof te verversen. De hygroscopische eigenschappen van remvloeistoffen worden steeds beter, waardoor vocht meestal pas na circa drie jaar voor problemen kan zorgen.”