Een goede coach maakt verandering voor cliënten leuker en makkelijker door de focus en communicatie positief en luchtig te houden. Je gaat oplossingsgericht en positief te werk. Je nodigt een cliënt uit te ervaren en onderzoeken wat er wél mogelijk is. Focust op het positieve resultaat dat een verandering oplevert.
Coachen is in de kern het schuiven van de verantwoordelijkheid naar de coachee toe. Hoe meer een coachee zich verantwoordelijk voelt voor zijn eigen leven en zijn eigen daden, hoe leuker het wordt om te coachen en hoe groter ook de kans op blijvend resultaat.
Het belangrijkste doel van coachen is het helpen van mensen om zelfgekozen doelstellingen te bereiken en problemen te overwinnen, gebruikmakend van de talenten en vaardigheden die elke persoon in zich heeft.
Dit zijn: structuur bieden, stimuleren, individueel aandacht geven en verantwoordelijk geven. Het is ten aller tijde van belang dat je het team op een manier begeleidt die dicht bij jezelf staat. Maar voor een optimale begeleiding voor jouw spelers zijn het inzetten van de vier kwaliteiten van groot belang.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaan coaching en advies niet samen. Een coach mag geen tips of adviezen geven en zeker niet sturend zijn in een gesprek. Krampachtig zie ik coaches soms dan zoeken naar vragen die ze kunnen stellen, omdat ze zich inhouden en niet zeggen wat er op hun lippen ligt.
Een coachende houding zorgt dat de medewerkers zelfstandig hun werk doen, zich toch gesteund voelen en met hun werk de goede kant op blijven gaan.
Coaching heeft een positief effect op je welbevinden.
Een coachingstraject kan duur lijken, maar betaalt zichzelf snel terug. Je werkt aan je eigen ontwikkeling, je vergroot je zelfkennis, je veerkracht en weerbaarheid zowel in je privéleven als op het werk en in de maatschappij.
Enkele voorbeelden van goede coachende vragen
Wat zou een goed resultaat zijn van ons gesprek vandaag? Hoe zal je weten dat het gelukt is? Wat is voor jou…? Wat bedoel je precies met…?
Wat coachen uniek maakt is dat er een verbinding ontstaat tussen twee mensen die samen een pad lopen. Zij doen dit door wederzijds vertrouwen en werken daarbij aan een verandering van binnenuit.
Een van de grootste valkuilen is dat de gecoachte volledig de richting opgaat die de coach wil. Dat werkt uiteindelijk averechts: het gaat om de persoon van de gecoachte die straks, na dit traject, verder moet zónder u. Laat hem zelf zijn richting kiezen.
Een goede coach stelt de juiste vragen op het juiste moment en gaat daarmee de diepte in om helderheid te creëren voor de cliënt. Door goed door te vragen kom je als coach tot diepere gevoelslagen en de kern van het probleem. Je begeleidt de cliënt vervolgens naar een oplossing.
Wat een coach vooral doet, is mentale ondersteuning bieden, welke soort coach je ook bent. Je helpt mensen de antwoorden op hun vragen in zichzelf te vinden. Je toont oprechte interesse in je cliënten en helpt ze inzicht te krijgen in wie ze zijn, wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.
Coaching helpt je je vraag te verhelderen
Of het omgaan met de uitdaging waar jij voor staat. Een eerste stap is daarom om te verhelderen waarvoor je komt. Daarom is het belangrijk om helder te krijgen wat je vraag/probleem/uitdaging precies is.
Wandelcoaching vindt meestal in de natuur plaats. In de natuur zijn, verlaagt stress. Uit onderzoeken blijkt dat we in de buitenlucht minder van het stresshormoon cortisol aanmaken. Hierdoor kunnen we makkelijker beslissingen nemen en ons beter concentreren.
Coachend leidinggeven betekent constant bezig zijn met instructies geven, bijsturen, overleggen, feedback geven en ontvangen en delegeren. Je moet voortdurend aandacht hebben voor je medewerkers. Niet slechts tijdens de tweejaarlijkse voortgangsgesprekken.
Een coachingspraktijk beginnen vereist het schrijven van een degelijk ondernemingsplan. In je ondernemingsplan komen onder meer volgende aspecten aan bod: Bepaal duidelijk tot welk soort cliënten je je wilt richten. Ga na welke speciale 'skills' je bezit als coach en wat jij je cliënten extra te bieden hebt.
Want ja, iedereen kan coach worden. Sommigen die zelf bijvoorbeeld een burn-out hebben gehad, willen vanuit hun ervaring ook lotgenoten helpen. Of ze zijn zo enthousiast over hun eigen aanpak dat ze er zelfs een boek over schrijven. In principe kunnen zij zich coach noemen.
De elementen van een coachingsgesprek? Elk coachingsgesprek heeft tot doel om handvatten te geven voor gedrag waar de coachee blij van wordt. Samen met de coach onderzoekt de coachee wat hij moet doen of laten om zijn doel te bereiken. Belangrijk is dat de coachee altijd de regie heeft.
Voorbeelden zijn delegeren, onderhandelen, luisteren, samenwerken , netwerken, plannen en coachen. Overdraagbare vaardigheden hebben vaak een grote overlap met competenties.