Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling (de zogenoemde briefadresgever). Met het adres van de briefadresgever bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid. Een briefadres is daarom nooit een postbus.
Iemand zonder vast woonadres kan een briefadres van een familielid, vriend of kennis gebruiken. De hoofdbewoner moet hiervoor wel toestemming geven. Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen.
Een geregistreerd briefadres is een adres dat in de Basisregistratie Personen (BRP) staat. Met dit adres kan je een zorgverzekering afsluiten. Het briefadres kan het woonadres zijn van familie, een vriend of een kennis. Uitkeringen en toeslagen blijven hetzelfde voor de bewoner die jou het briefadres geeft.
Geldigheid. Een briefadres is 6 maanden geldig. Het is alleen een administratief adres, u woont hier niet. Iemand die op een briefadres ingeschreven staat, telt niet mee als bewoner op dat adres.
Een briefadres aanvragen is gratis.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
Wijziging van de wet
Per 1 januari 2022 wordt namelijk de wet gewijzigd. Een gemeente is dan verplicht om iemand die volgens de wet in die gemeente verblijft in te schrijven in de BRP en een briefadres te geven. Uiteraard zijn we hier blij mee.
Heeft u als thuisloze wel een briefadres of krijgt u tijdelijke (maatschappelijke) opvang? Dan kunt u bijstand aanvragen in uw eigen gemeente.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
Gemeenten moeten sinds 1 januari 2022 iedereen zonder woonadres verplicht inschrijven op een briefadres. Ook wanneer niet of lastig valt vast te stellen in welke gemeente deze persoon feitelijk verblijft.
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.
U mag maximaal 2 personen een briefadres geven op uw adres. Behalve als het om een gezin gaat.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
Betekening aan het briefadres
De Wet BRP bevat bepalingen die bevorderen dat de briefadreshouder ook daadwerkelijk via het briefadres kan worden bereikt. Uit hoofde van zijn hoedanigheid en functie heeft de gerechtsdeurwaarder ook toegang tot deze gegevens.
Personen die in een mobiele woning verblijven of om beroepsredenen of bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats in België hebben, kunnen zich inschrijven op een referentieadres: woonwagenbewoners (mobiele woning) militairen en burgerpersoneel in het buitenland en hun gezin.
Je riskeert dat je: geschrapt wordt op het adres waar je gedomicilieerd bent; ambtshalve ingeschreven wordt op het adres waar je effectief woont. Je moet je domiciliëren op het adres waar je je hoofdverblijfplaats hebt. Als je verhuist, dan moet je dat aangeven bij de gemeente.
Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.
U moet toestemming geven voordat iemand zich kan inschrijven op uw adres. Lees verder bij Verhuizing doorgeven. U hebt geen woonadres en wilt toch post ontvangen. De bewoner van het adres dat u als briefadres wilt gebruiken, moet toestemming geven.
Zolang er geen beslag wordt gelegd op een deel van de uitkering, krijgen daklozen 710 euro per maand. Een 'normale' uitkering bedraagt 904 euro. Van die tweehonderd euro extra moeten alle vaste lasten betaald worden. Zonder woning ben je dus voordeliger uit.
ja, dat kan. maar een woonadres moet ook altijd kenbaar zijn voor jouw baas of uitbetalende instantie.
Als iemand in een gemeente verblijft maar geen woonadres heeft, is de gemeente vanaf 1 januari 2022 verplicht om iemand in te schrijven op een briefadres. Als iemand geen geschikte briefadresgever kan vinden, moet de gemeente zelf als briefadresgever optreden.
U bent verplicht om u binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland (in persoon) in te schrijven. Dit geldt ook als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland verhuist.
Wie permanent in een camper wil wonen, moet wel voldoen aan de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP), waarin staat dat het verplicht is een adres op te geven bij de gemeente. Dat kan het woonadres zijn, maar wie zo'n adres niet heeft, kan ook een briefadres opgeven, een zogenaamd postadres.
Iemand op je eigen adres een postadres geven kan gevolgen hebben voor reinigingsrecht, rioolrecht en kan van invloed zijn op het recht op- of de hoogte van uitkeringen en toeslagen. Maar dit hangt van de specifieke situatie af. Pas hiermee op. Er wordt veel mee gefraudeerd.