Kwalitatief goede zorg is zorg die voldoet aan professionele standaarden en richtlijnen. Veilige zorg betekent dat zorgverleners ernaar streven vermijdbare schade bij cliënten te voorkomen. Dit rapport beschrijft hoe zorgverleners de kwaliteit en veiligheid van hun zorg ervaren.
Wie bepaalt wat goede zorg is? Patiëntenorganisaties, zorgverleners en zorgverzekeraars maken samen afspraken over wat goede zorg is. Die worden vastgelegd in kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten. Alle goedgekeurde kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten komen in het Register.
Minder werkdruk, administratie en regels
Driekwart van de zorgverleners geeft aan dat een verlaging van de werkdruk het werk aantrekkelijker maakt. Daarnaast willen zorgverleners dat de administratieve taken en de regels in de zorg verminderen.
De belangrijkste factor spreekt voor zich. De tweede factor in het rijtje is opvallender. Uit het onderzoek blijkt dat patiënten groot belang hechten aan helderheid over het ziektebeeld en de behandeling, maar ook informatie over de financiële positie van een ziekenhuis wordt steeds belangrijker.
Kwaliteitszorg is zeggen wat je doet, doen wat je zegt, laten zien dat je goed doet wat je zegt, en wat je doet steeds beter proberen te doen. Kwaliteitszorg heeft te maken met al datgene wat je doet om de gewenste kwaliteit ook daadwerkelijk zeker te stellen.
De zorg draait om mensen. Werk je in de zorg, dan zet jij je elke dag voor hen in. Je zorgt niet alleen voor de juiste behandeling, maar bent er daarnaast verantwoordelijk voor dat je patiënten goed geïnformeerd en verzorgd worden, je stelt hen en hun naasten gerust en biedt een luisterend oor als dat nodig is.
Maar kwaliteit is niet alleen belangrijk voor de zorg zelf, maar ook als een strategisch middel om klanten te houden en te groeien in de markt. Met een bewezen goede kwaliteit van zorg is de zorgverlener in staat om klanten te vinden, aan zich te binden en te behouden.
Volgens het kwaliteitsinstituut valt kwaliteit (ISO 9001) te definiëren als: “Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.”
Kwaliteit van bestaan verbeteren
Ongeacht ziekte, aandoening of beperking naar vermogen kunnen meedoen en bijdragen aan de samenleving. Een eigen plek hebben in de maatschappij. Je daadwerkelijk onderdeel voelen van de samenleving. Dit zijn belangrijke aspecten van kwaliteit van bestaan.
Maar kwaliteit is niet alleen belangrijk voor de zorg zelf, maar ook als een strategisch middel om klanten te houden en te groeien in de markt. Met een bewezen goede kwaliteit van zorg is de zorgverlener in staat om klanten te vinden, aan zich te binden en te behouden.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen.
Kwaliteitszorg betekent dat scholen de 'goede dingen nog beter proberen te doen'. Adequate instrumenten en een heldere plannings- en beleidscyclus zijn hiervoor onontbeerlijk. Kwaliteit mag geen toeval zijn. Daarom is systematisch werken aan de kwaliteit van de school noodzakelijk.
Triple-C staat voor Cliënt-Competentie-Coach. Triple-C is een behandelmodel dat uitgaat van de menselijke behoeften. We leggen de focus niet op het moeilijke gedrag. Maar we kijken juist naar hoe iemand met moeilijk verstaanbaar gedrag zoveel mogelijk zijn normale leven kan oppakken.
Het meten van kwaliteit op basis van betrouwbaarheid is de derde dimensie. De vierde dimensie, conformiteit, meet in welke mate het product of de dienst voldoet aan de gespecificeerde normen. Het meten van de levensduur van een product bepaalt ook de kwaliteit van een product en valt onder de dimensie duurzaamheid.
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) houden toezicht op de zorg.
De belangrijkste factor spreekt voor zich. De tweede factor in het rijtje is opvallender. Uit het onderzoek blijkt dat patiënten groot belang hechten aan helderheid over het ziektebeeld en de behandeling, maar ook informatie over de financiële positie van een ziekenhuis wordt steeds belangrijker.
Kwaliteit van zorg is afhankelijk van een groot aantal factoren, zoals de aanwezigheid en deskundigheid van begeleiders, materiële voorzieningen zoals huisvesting, ondersteuning van de begeleiders door deskundigen, manieren van werken, etc.
Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
Een kwaliteitsmedewerker is verantwoordelijk voor de kwaliteit van een product of dienst van de werkgever. Een kwaliteitsmedewerker wordt ook wel QA-medewerker genoemd. Je zorgt als kwaliteitsmedewerker dat de kwaliteit die wordt gevraagd ook écht gemaakt en geleverd wordt!