Neem bijvoorbeeld Zalando: daar zeggen ze dat 97 procent terug de winkel ingaat, en volgens het bedrijf wordt slechts 0,05 procent van de retourzendingen vernietigd. De rest belandt in outlets of gaat via opkopers de wereld over.
Een geretourneerd product moet worden gecontroleerd op verkoopbaarheid en dan opnieuw worden verpakt, ingevoerd in het systeem en teruggeplaatst in het magazijn. De (menselijke) handelingen die dat proces vereist kosten vaak meer dan het oplevert om ze opnieuw te verkopen.
Bij een retour heeft een bedrijf die kosten al voor niets gemaakt. Bij een retourzending komen er opnieuw de vervoerskosten bij, een inspectie van het pakketje, netjes maken (knopen vastmaken, haren verwijderen), en het weer inpakken. In totaal kost dit Nederlandse webshops tientallen miljoenen per jaar.
In Nederland worden ieder jaar 21,5 miljoen kledingstukken niet verkocht. Jaarlijks worden 1,23 miljoen stukken vernietigd en bijvoorbeeld verwerkt tot vulling voor autostoelen, of verbrand.
Bijna de helft van mensen die online winkelen stuurde in 2020 iets terug, en dat valt mee. Nederlanders stuurden in 2020 bijna 23 miljoen online bestelde pakketjes retour, 7 procent van het totaal. Dat is minder dan voorheen, ondanks de coronacrisis en bijbehorende hausse aan online bestellingen.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. U als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
PostNL bewaart jouw pakket maximaal 7 dagen. Als je binnen die tijd jouw pakket niet hebt afgehaald, dan wordt jouw pakket teruggestuurd naar ons. De extra kosten die hiervoor worden gemaakt, worden door ons bij jou in rekening gebracht.
Waar kan ik de kleding inleveren? In de meeste gemeenten staan textielcontainers waar je kleding, schoenen en huishoudtextiel kunt inleveren. Als die er niet zijn, kun je het naar de milieustraat brengen. Je kunt herbruikbare spullen ook naar de kringloopwinkel brengen.
Overschotten en wegwerpproducten. Een deel van deze kleding wordt vervolgens met korting aangeboden, sommige stukken gaan terug in de voorraad. Wat hierna overblijft, wordt gedoneerd aan een goed doel of vernietigd door het te verbranden of vervezelen. Er wordt helaas vaak gekozen voor die laatste optie.
Inzameling van textielafval
In 2019 is 554 kiloton textiel als afval weggegooid of als tweedehandsartikel geëxporteerd. In 2019 werd via de gemeenten 86 kiloton textiel gescheiden ingezameld. Daarnaast werd 174 kiloton textiel via het restafval weggegooid.
[n] : kaartje voor heen- en terugreis. [m] : teruggang, neergang.
Webwinkel mag geen kosten in rekening brengen voor een retour. De consument heeft juist het recht om producten binnen 14 dagen retour te zenden. Dit moet kosteloos kunnen. Behalve dus potentieel de kosten voor het terugsturen zelf.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.
Wie is er verantwoordelijk voor de retourzending? Wanneer het product u niet bevalt en u stuurt het terug, dan is dat op uw kosten en voor uw risico. Ook wanneer u een antwoordnummer van de verkoper gebruikt. Komt het product beschadigd aan bij de verkoper, dan kan de verkoper een schadevergoeding vragen.
Alle artikelen waarvan de factuur binnen de betalingstermijn is voldaan kunnen gedurende 100 dagen aan ons worden geretourneerd. Dit is mogelijk indien de artikelen ongedragen zijn, in originele staat en voorzien zijn van de originele labels.
Producten die na opening niet retour kunnen, om hygiënische of gezondheidsrisico's, mogen uitgesloten worden van herroeping. Deze producten moeten dan wel verzegeld zijn. Bij niet verbroken verzegeling mogen de producten gewoon retour.
Jaarlijks gooien Nederlanders ruim 135 miljoen kilo textiel in de kledingbakken. Van die enorme hoeveelheid wordt slechts 1 procent gerecycled. Om de klimaatdoelen nog te kunnen halen is er nú actie nodig, zeggen de recyclers.
Uit Brits onderzoek blijkt dat het gemiddelde kledingstuk in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2,2 jaar 'overleeft'. Daarna wordt het weggedaan. 2,2 jaar is in sommige gevallen nog best lang, aangezien er ook nieuwe kledingstukken zijn die na een paar keer wassen al klaar zijn voor de textielbak.
In de kledingkasten van Nederlanders is vaak veel kleding aanwezig, die niet meer of bijna niet meer wordt gedragen. Deze kleding kan echter mensen in nood helpen wanneer ze worden gedoneerd. Daarom is het goed om jouw kleding een tweede leven te geven door deze aan een organisatie te doneren, die kleding inzamelt.
Gewone truien en broeken kan je zeker vijf keer dragen voor ze gewassen moeten worden. T-shirts draag je best een tot twee dagen voor je ze wast. Maar ook dit hangt af van hoeveel je zweet.
Maar hoeveel kleding heb je dan daadwerkelijk nodig? Zo'n dertig items. Oftewel de inhoud van een capsule kledingkast. Een capsule kledingkast is een kast met weinig inhoud, maar wel met dertig slimme items zodat je zeker tachtig combinaties kunt maken.
Conclusie over was vouwen of hangen
Gebreide, tricot en jersey kledingstukken kun je beter opvouwen dan ophangen, omdat ze anders gaan uitrekken. Linnen en katoenen kleding kun je juist weer beter ophangen omdat je dan voorkomt dat het gaat kreuken. Persoonlijke voorkeur speelt ook een rol.
Moet een webshop verzendkosten terugbetalen? Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
Hoe lang blijft een pakket op een PostNL-punt liggen? We bewaren je pakket 1 week voor je op het PostNL-punt. Daarna sturen we het terug naar de afzender.
Degene die jouw pakket ophaalt: Neemt zijn geldige legitimatiebewijs mee (geen kopie). Moet jouw adres kunnen opgeven. Er staat nergens op dat ik een kopie van ontvanger zelf nodig heb om pakket op te halen ,dus iedereen mag een paketje uit Nederland ophalen op locatie mits egen ID en adresgegevens laat zien.