Als een probleem met iemand op het werk echt te erg wordt, probeer er dan met iemand anders over te praten. Het lucht niet alleen op, maar een collega kan u misschien ook helpen om iets te veranderen aan de situatie. Vermijd het roddelen op het werk, dit zal het probleem alleen erger maken.
Stel duidelijke grenzen: dit pik ik wel en dat pik ik niet. Schrijf deze grenzen voor jezelf op. Laat dit duidelijk in je gedrag merken. Probeer niet extra aardig of juist onaardig te zijn als hun gedrag er niet naar is, maar blijf neutraal en blijf je richten op dingen die wel goed gaan.
Wie zich beter voordoet dan hij is, plant zich vaker voort'. De beste manier om iemand te 'betrappen' op liegen, is het stellen van onverwachte vragen, aldus de universitair docent. Door concrete, onverwachte vragen te stellen, wordt het moeilijker voor de ander om zijn of haar verhaal geloofwaardig te houden.
Zo ga je ermee om: spreek je collega's aan op gedrag dat met jou te maken heeft, zoals slecht luisteren. En zeg duidelijk dat je dit niet oké vindt. Zet vervolgens je eigen irritatie even op pauze en vraag waarom je collega dit project of die klant zo belangrijk vindt.
Mensen die genegeerd worden, voelen zich vaak afgewezen en buitengesloten door een groep. Dat is vaak bijzonder pijnlijk en kan diepe sporen achterlaten, waar je nog lang mee rondloopt. Genegeerd worden kan op alle leeftijden voorkomen en ervoor zorgen dat je een negatief zelfbeeld krijgt.
De lastige collega
Je weet wel: Mark die de hele dag door onnodig veel aan je hoofd zit te kletsen, of Daniëlle die constant spullen van je bureau 'leent' om ze vervolgens nooit meer terug te geven. Hij of zij kost je onnodig veel energie, tijd en – zeker niet onbelangrijk – verpest je goede humeur op het werk.
Als iemand je bewust negeert met de reden dat hij of zij het oprecht te druk heeft, is er niet zoveel aan de hand met jullie vriendschap. Wel is het natuurlijk vervelend als het vaker dan één keer gebeurt. In dit geval is het helemaal oké om de vriend(in) te appen om te vragen hoe het met diegene gaat.
Kom je niet tot actie naar je collega toe, dan kun je het incident bespreken met de vertrouwenspersoon van je organisatie. Deze kan met je meedenken, en je helpen met de te zetten stappen.
Op je werk te maken hebben met een narcistische collega kan erg energiezuigend zijn. Narcisten willen graag in de aandacht staan en bemachtigen door hun dominante voorkomen vaak hoge functies binnen een organisatie. Een narcistische baas kan ongevoelig, overdreven veeleisend en respectloos zijn voor andere werknemers.
Bij depersonalisatie ervaart iemand zichzelf of het eigen lichaam als onwerkelijk, alsof iemand zichzelf van buitenaf bekijkt, of lichaamsdelen voelen vreemd aan.
'Ghosting'; doen alsof iemand waar je direct mee te maken hebt niet bestaat, de ander bewust negeren of overslaan, doen alsof wat iemand anders doet geen waarde heeft of aandacht behoeft, is een van de naarste en manipulatiefste dingen die je een ander aan kunt doen. Of die je kunnen overkomen.
Conflicten en confrontaties vermijden
Het kan met jouw karakter te maken hebben. Kwaliteiten die bij jou passen zijn wellicht: harmonieus, gemoedelijk, loyaal of bemiddelaar. Het kan ook zijn dat je niet hebt geleerd om met conflicten om te gaan. Je kreeg mee vanuit je opvoeding dat een conflict verkeerd was wellicht.
Overal kun je mensen tegenkomen die een ander niet zien staan. Sommige mensen voelen zich verheven boven een ander. Bijvoorbeeld omdat ze hoger opgeleid zijn, een hogere functie hebben, meer vermogen hebben opgebouwd of een mooiere woning hebben. Ze voelen zich verheven boven 'de gewone man of vrouw'.
Als je hem negeert heeft hij het idee dat je hem niet meer nodig hebt en dan gaat hij jagen. Als jij hem even negeert, betekent dat dat je hem niet nodig hebt. En precies dat activeert zijn jachtinstinct. Vertel altijd de waarheid over jouw gevoelens en ga geen rare spelletjes spelen.
De meeste mensen voelen zich hier ongemakkelijk bij. Te weinig oogcontact kan ons onbewust wat vertellen over de gesprekspartner: namelijk dat hij weinig zelfvertrouwen of weinig interesse heeft, of dat hij wantrouwend is.
We zijn zeer gevoelig voor oogcontact
Dat we weleens het gevoel hebben bekeken te worden terwijl dat niet zo is, is goed te verklaren. Mensen zijn erop gespitst om op te merken of iemand oogcontact maakt. Het is een belangrijke sociale vaardigheid die ons helpt te communiceren.
Ga naar de ander toe, zeg zijn naam en maak oogcontact. Benoem het gepaste gedrag in deze situatie, bijvoorbeeld: "Als je kritiek krijgt, luister dan eerst naar wat de ander precies zegt, stel een vraag als je iets niet begrijpt en zeg dan rustig wat jij er zelf van vindt." Doe het gedrag voor.