De ICE is een duurdere trein met daardoor ook duurdere tickets. Die is daarom alleen rendabel op trajecten met veel zakelijke reizigers die bereid zijn veel te betalen omdat ze de kosten bij hun baas kunnen declareren. Die zakelijke reizigers zijn er op het traject Amsterdam-Berlijn nou juist niet zoveel.
Vanaf ieder station in Nederland kun je vanaf 37,90 euro (enkele reis) naar de Duitse hoofdstad. Overdag rijdt er elke twee uur een rechtstreekse trein Amsterdam – Berlijn. In Nederland kan er op 7 stations worden ingestapt, Hengelo is de laatste stop voordat de trein de grens passeert.
Als eerste stopt de trein in Hilversum, vervolgens in Amersfoort Centraal. Daarna doet de trein Apeldoorn, Deventer en Almelo aan. De laatste stop in Nederland is Hengelo, daarna passeert de trein de grens. Bad Bentheim is de eerste stopt in Duitsland, hier wordt ook de Nederlandse locomotief vervangen voor een Duitse.
Vanaf 25 mei 2023 rijdt de eerste nachttrein van de startup European Sleeper tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn. De trein rijdt in eerste instantie drie keer per week en stopt ook in Antwerpen, Roosendaal, Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Deventer en Bad Bentheim.
De nachttrein is vaak uitgerust met een aantal dingen die je tijdens het slapen nodig hebt. Dit hoef je zelf niet mee te nemen. Kussen: heb je een bed gereserveerd in de nachttrein? Dan ligt er een kussen voor je klaar.
De rechtstreekse ICE trein brengt u in 6,5 uur naar het hart van Berlijn. Met het vliegtuig bent u 1,5 uur onderweg. Uiteraard moet u wel rekening houden met twee uur eerder inchecken op Schiphol en uitchecken op het vliegveld in Berlijn.
Intercity Berlijn
Reis rechtstreeks naar Berlijn in slechts 6.20 uur!
Het duurt gemiddeld 7u 33m om met de trein van Amsterdam-Centraal naar Berlijn te reizen, over een afstand van ongeveer 575 km.
Vliegen is in principe het snelst en het makkelijkst. Binnen een uurtje zit je vanuit Schiphol in Berlijn, ideaal! Berlijn heeft twee actieve vliegvelden met een goede verbinding naar het centrum; Schönefeld (trein en S-Bahn) en Tegel (pendelbus naar verschillende stations).
Voor een eerste bezoek aan Berlijn zouden 3 volle dagen voldoende moeten zijn. Van een bezoek tot het Holocaust Monument tot aan een luchtballonvaart over Berlijn; deze drie dagen geven jou genoeg tijd om de rijke geschiedenis van de stad te ontdekken.
Weekendje stedentrip Berlijn met de trein vanaf € 38 | NS International.
Berlijn is een veilige stad, er is weinig vandalisme en geweld. Net als overal ter wereld is het wel raadzaam om goed op je spullen te letten. Diefstal komt ook in Berlijn voor.
Nee, eten en drinken is niet toegestaan in de bus en trein. Ook alcohol drinken is verboden.
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
De belangrijkste conclusie is eigenlijk: de trein naar Berlijn is in het algemeen een stuk goedkoper dan het vliegtuig. Weliswaar is soms een vliegticket goedkoper dan een treinkaartje. Maar de meeste mensen wonen niet op Schiphol, en zoeken ook geen hotel naast het vliegveld.
Gemiddeld reizen er in totaal 8,3 miljoen mensen in de ochtendspits. De avondspits is drukker met 9,7 miljoen reizigers, maar meer gespreid. In de avondspits is er een piek rond 17.00 uur, maar die is vooral te merken voor forenzen.
De belangrijkste oorzaak hiervoor is het personeelstekort waar de vervoerder mee kampt. "Op papier hebben we speling door de lagere reizigersaantallen, maar door het tekort aan personeel is dat niet zo", zegt een woordvoerder van NS.
De gloednieuwe trein gaat maar liefst 620 kilometer per uur. Het gevaarte is daarmee de snelste trein ter wereld. Deze week rolde het voertuig na jaren ontwikkelen uit de fabriek. De trein heet Maglev, een afkorting voor de Engelse woorden magnetic levitation.
De normale kaartjes voor de metro in Berlijn kan je op elk station kopen. De kaartjes zijn maximaal 2 uur geldig en de tarieven zijn tussen de € 1,80 en €3,00. Een dagkaart kost ongeveer €4,- en een weekkaart €36,-. Naast de U-bahn kan je deze tickets ook gebruiken voor de tram, bus, trein en S-bahn.
De U-Bahn (Untergrundbahn) is de gewone metro en heeft een fijnmazig netwerk door Berlijn. In het weekend rijdt een aantal metro's op de U-lijn de gehele nacht, maar niet met dezelfde regelmaat als overdag. Het kan voorkomen dat je 's nachts langer moet wachten op een metro.
Dat is adenosine. Dat reist dan door je bloedbaan naar je hersenen. Als je daar genoeg van hebt, word je slaperig. Een slaperig gevoel krijg je dus als er veel adenosine in je hersenen zit.
Eet 's ochtends binnen een uur nadat je wakker bent geworden een goed, gezond en vezelrijk ontbijt. Als je er langer mee wacht blijft je energie level heel laag en word je niet echt wakker. Grote kans dus dat je tijdens de treinreis weer in slaap valt en dat wil je natuurlijk niet. Maak dus altijd tijd voor je ontbijt.
Veel gestelde vragen over de Nightjet
Een kaartje in het zitrijtuig kun je kopen vanaf € 29,90, in het ligrijtuig vanaf € 49,90, in het slaaprijtuig vanaf € 89,90. Deze tarieven zijn inclusief reservering en per enkele reis.