Iedereen heeft ooit wel eens met de handrem gereden. Dat is op zich niet echt een ramp, maar het kost wel geld. Ten eerste verbruikt de auto opmerkelijk meer brandstof en ten tweede veroorzaakt het rijden met de handrem erop slijtage aan de remschoenen.
Het aantrekken van de handrem tijdens het rijden is uit den boze. Het levert geen kortere remweg op maar wel mogelijk slipgevaar.
De werking van het handremknopje is eigenlijk heel logisch. Net als bij een ouderwetse handrem, trek je de moderne parkeerrem aan door het knopje omhoog te trekken. Door het knopje omlaag te drukken, gaat de elektrische handrem los. Bij veel auto's gaat de handrem automatisch los als je probeert weg te rijden.
Parkeer niet langdurig met een opgetrokken handrem
Parkeer je ergens voor een langere tijd, dan doe je er goed aan om die handrem niet op te trekken. Je zet de auto dan beter in eerste versnelling. Bij streng winterweer kunnen namelijk de handremkabels bevriezen. Dat geeft problemen wanneer je weer wil vertrekken.
Als u parkeert in de versnelling staat uw auto voor langere tijd stil, zonder dat u risico loopt op verroeste handremkabels. Bij het starten van de auto die stilstaat in de versnelling is het noodzakelijk om de koppeling in te trappen bij het starten, anders schiet uw auto ineens naar voren.
Personenauto's moeten zijn voorzien van een parkeerrem die op ten minste twee wielen werkt.
De parkeerrem wordt vaak “handrem” genoemd, omdat de hendel bij veel auto's met de hand moet worden aangetrokken.
Zet hem niet te strak, hierdoor zitten je remschoenen constant tegen je remtrommel. Hierdoor krijg je weerstand en slijten je remschoenen harder, ook zal je benzineverbruik aanzienlijk stijgen. Stel de handrem zo af dat hij na 3 klikken op de handrem staat.
U vraagt of dit normaal is en of u de auto altijd op de handrem moet zetten als deze op een helling staat. Het is een normaal verschijnsel dat een auto die op een helling geparkeerd staat weg kan rollen. Een auto die op een helling geparkeerd staat moet dus altijd op de handrem staan.
Door het indrukken van het knopje van de handrem, trek je het armpje terug zodat de handrem omlaag kan.
Gebruik geen handrem
Zet jij je auto altijd op de handrem wanneer je 'm ergens parkeert? Dan kun je dat tijdens deze vrieskou beter achterwege laten. Bij temperaturen onder 0 loop je namelijk de kans dat je handrem vastvriest. Zet je auto daarom gewoon in de versnelling.
Het veiligst is een fiets met twee soorten remmen: een terugtraprem én een handrem. Niet elk kind heeft al voldoende kracht om terug te trappen of beschikt over de motorische vaardigheden die nodig zijn voor een handrem. Kies je toch voor een fiets met één rem, dan is een terugtraprem de beste optie.
Indien een remslang opzwelt tijdens het intrappen van het rempedaal (bult erop dus) is dit ook een reden tot afkeur. Een slechte handremkabel (buitenmantel gebroken/doorgeroest) trouwens ook. Wat soms tot vervelende maar heel zinnige reparaties leidt is de eis omtrent putcorrosie van de remleidingen.
Is de APK datum verlopen? U mag wettelijk gezien niet autorijden zonder APK. Ongeacht of de APK 1 dag te laat is of de APK keuring 3 dagen te laat is. U mag wel tot maximaal twee maanden na het verlopen van de APK uw auto stilstaand op de openbare weg laten staan.
Afgekeurd en vervaldatum is verlopen
Als uw voertuig wordt afgekeurd voor de APK, dan heeft u vanaf de vervaldatum nog 2 maanden de tijd om het voertuig te laten repareren. In die 2 maanden mag u niet meer met het voertuig rijden, behalve als u onderweg bent naar de garage voor de APK-keuring.
hallo 52% voor de handrem is geen probleem . ze moeten wel links en rechst remmen maar 99% verschil is voor de apk geen probleem maar alleen op de handrem(parkeerrem dus). voor de gewone rem mag je 20% remverschil hebben tussen links en rechts op de remmenbank.
Let er wel op als je een terugtraprem hebt, dat je dan niet te abrupt remt, omdat je achterwiel dan blokkeert en slipt. En mocht het zo zijn dat je een terugtraprem hebt in combinatie met een handrem, gebruik dan in dat geval beide remmen als je moet remmen.
Gebruik van de achterrem
Bij veel motoren is de voorrem de krachtigste rem. Daardoor lijkt het misschien overbodig om de achterrem te gebruiken. Toch is de achterrem heel belangrijk. Door de achterrem te gebruiken in vloeiende bochten, blijft de motor stabiel en kun je kleine snelheidscorrecties uitvoeren.
Los de hendel van handrem en zet de auto in de eerste versnelling. De volgende dag is de handrem dan vaak vanzelf ontdooid.
Als je de auto parkeert in de versnelling, weerhoudt de compressie in de motor de auto ervan om te gaan rollen. De gekozen versnelling vergroot of verkleint de kracht die nodig is om de motor in beweging te brengen. Je wilt de versnelling kiezen waarbij je de minste kans hebt dat de auto gaat rollen.
Rij voorzichtig voor- en achteruit
De beste manier om een bevroren handrem te 'ontdooien' is door de auto voorzichtig te verplaatsen. Trek de handrem allereerst extra aan zodat het mogelijke ijs in de kabel breekt. Werkt dit niet, doe dan de handrem naar beneden en rij voorzichtig voor- of achteruit.
Een versnelling overslaan bij schakelen is geen probleem als je omhoog schakelt, al is het verstandig om dan wat rustiger te schakelen en de koppeling iets langer ingedrukt te houden, zodat het toerental van de motor iets kan zakken.
Deze onschuldig lijkende handeling kan extra slijtage aan de versnellingsbak veroorzaken. Door je hand er op te houden, kan de schakelvork van de bak namelijk tegen draaiende delen van de bak - zoals de zogeheten synchromeshringen - drukken, met extra slijtage tot gevolg.