In Nederland is dit niet bij wet toegestaan, maar sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat passeren op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken over hoe een motorrijder een autofile passeert.
Veelgestelde vragen. Is het legaal om met een passagier op de motor te rijden? Ja, het is legaal om met een passagier op de motor te rijden, maar de bestuurder moet wel een geschikt rijbewijs hebben en de motor moet geschikt zijn voor twee personen.
Wanneer u op uw motor in de file rijdt, bent u erg kwetsbaar bij kop-staart-botsingen. Een motor heeft namelijk geen airbags, bumpers of kreukelzones. Op de tweede plaats wordt de file voor automobilisten minder lang wanneer motorrijders niet in dezelfde rij aansluiten.
Sinds 1991 mag je op de motor langzaam tussen de file door rijden. Om dit veilig te laten verlopen is er een filegedragscode opgesteld door het Motorplatform. Het snelheidsverschil mag bijvoorbeeld niet meer dan 10 km/uur zijn en als de file weer op gang komt moet de motorrijder weer invoegen tussen de auto's.
Technische eisen motor
Voordat een motor op de openbare weg mag rijden, moet het voertuig voldoen aan technische eisen. Zo mag een motor niet langer zijn dan 4 meter en moet een motor goed werkende remmen hebben. De technische eisen voor de motor staan in de Regeling voertuigen.
Rijbewijs B (Auto)
Met een rijbewijs B mag je een voertuig van categorie AM besturen: een bromfiets, een scooter of een lichte motorfiets. Als je je autorijbewijs B behaald hebt voor eind 1988, mag je echter met eender welke motorfiets rijden, zonder beperking op vlak van cilinderinhoud of vermogen.
Rijbewijs B – Wie langer dan twee jaar het rijbewijs B op zak heeft, mag met een motor of scooter van 125 cc de weg op, op voorwaarde dat die een vermogen heeft van maximaal 15 pk (11 kW).
Je kunt het beschouwen als een vriendelijke manier van herkenning en begrip voor de andere motorrijder. Het ontstaan van de groet bij motorrijders is niet heel duidelijk. Er gaat en verhaal over middeleeuwse ridders die, als ze elkaar te paard tegenkwamen, hun hand opstaken als een groetgebaar en gebaar van herkenning.
Vanaf 1 september 2011 mogen motorrijders de files voorbijrijden aan een snelheid van maximaal 50 km/u en op voorwaarde dat het verschil in snelheid met de auto's die zij voorbijrijden niet groter is dan 20 km/u.
Niet enkel om boetes te voorkomen, maar vooral om de veiligheid van u en uw passagier te garanderen. U bent sowieso verplicht om een helm te dragen, handschoenen, een lange broek, een vest met lange mouwen en schoenen met enkelprotectie.
Motorfietsen met Nederlands kenteken hebben vooralsnog geen APK-keuring nodig om de weg op te mogen.
Professor Sebastian Verhelst, hoofddocent verbrandingsmotoren aan de UGent: “Van zodra je een minuutje of meer stilstaat, loont het al de moeite om de motor af te zetten.” Al doe je dat beter niet als de motor nog niet opgewarmd is.
Helaas is wettelijk motorkleding (nog)niet verplicht.
Offroad terrein
Er zijn verschillende terreinen opengesteld voor offroad motorcrossen. In Nederland kun je bijvoorbeeld naar IJmuiden. De Kuil bij IJmuiden is een opengesteld terrein waar je elke dag met je motor naartoe kunt gaan om vrij rond te crossen.
Dezelfde wet die een helm voor motorrijders verplicht, doet dit ook voor bromfietsen. Dit zijn scooters en brommers met een geel kenteken. Andere voertuigen die hieronder vallen zijn brommobielen zonder een gesloten carrosserie en driewielige voertuigen.
Vanaf 8 jaar mogen kinderen vervoerd worden op een bromfiets of motor/motorfiets van meer dan 125cc, (met afhankelijk van de gestalte, een kinderbeveiligingssysteem en) met aangepaste kledij en een helm.
Een motorfiets is goedkoper dan een auto in aanschaf, verzekering en brandstofkosten. Moto's zijn interessant voor woon-werkverkeer of professioneel gebruik omdat ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn. Niet alleen de aankoop, maar ook het onderhoud en de accessoires.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Reken qua kosten op ongeveer 2,5 cent per kilometer. Ga ervan uit dat je motor na 5 jaar nog ongeveer 40% waard is van wat je ervoor betaalde. En dat je na 7 tot 10 jaar ook nieuwe motorkleding nodig hebt.
Hij groet uit principe geen motorrijders die hun motor al volledig hebben afbetaald. Hij is te bang dat zijn stuur eraf trilt als hij deze loslaat. De rijwind zou zomaar zijn nieuwe tatoeages eraf kunnen blazen. Hij kan niet zien of de andere motorrijden zijn oren dichthoudt of groet.
Verkeersdoden naar vervoerswijze
De meeste verkeersslachtoffers in 2021 waren fietsers (207) en inzittenden van een personenauto (175). Van de verkeersdoden in de auto waren 137 bestuurders en 38 passagiers. Daarnaast overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers, 43 voetgangers en 32 bestuurders van een scootmobiel.
De afgelopen 10 jaar kwamen er zo'n 28% motorrijders bij. Het aantal ongevallen daalde tijdens diezelfde periode met 24%. De veiligheid van motorrijders is er dus nationaal gezien op vooruitgegaan. De gemiddelde leeftijd van de motorrijders in ongevallen is met 5 jaar toegenomen.
Wanneer rijles en rijexamen zware motor (categorie A)?
Een zware motor heeft een motorvermogen van 35 kW of meer. U mag rijexamen op een zware motor doen als u 21 bent. U behaalt dan een rijbewijs A met de aantekening code 80. U mag dan de eerste 2 jaar alleen op zware motoren met 3 wielen rijden.
Ben je minstens 2 jaar in het bezit van een rijbewijs B (dat afgeleverd werd na 2011)? Dan mag je een motorfiets van categorie A1 besturen op voorwaarde dat je 4 uur opleiding volgt in een erkende rijschool. Dan krijg je code 372 op je rijbewijs en hoef je geen examen af te leggen.