Je auto kan je aanduwen bij startproblemen veroorzaakt door je accu. Dit kan je meestal herkennen aan een tikkend geluid bij het starten. Een belangrijke voorwaarde voor het aanduwen van je auto, is dat de accu niet volledig leeg is. Dit zie je bijvoorbeeld aan de lampjes die nog branden in je dashboard.
Aanduwen van een auto doet u zo: Zet het contact aan en schakel alle andere stroomverbruikers uit. Trap de koppeling in en houd deze vast. Zet de auto in de tweede versnelling.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Regelmatig rijden
Een auto heeft een aantal onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Denk hierbij aan de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank. Het is daarom verstandig om minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
Wat te doen bij een lege accu? U heeft twee opties als de accu leeg is van auto: de accu starten met startkabels en een hulpauto of de accu starten en opladen met een accubooster. Een lege accu zorgt ervoor dat de auto niet meer kan starten. Het is daarom belangrijk dat u weet hoe u de auto accu zelf kunt starten.
Accu leeg: auto aanduwen
De auto aanduwen is alleen mogelijk als de accu niet volledig leeg is. De accu is niet volledig leeg als uw dashboardlampjes nog branden. Een auto aanduwen kunt u niet alleen. Het is daarom verstandig om altijd met meerdere mensen de auto aan te duwen als uw accu leeg is.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen.
Het meest voorkomende probleem is een te zwakke accu, die niet genoeg stroom levert om de motor te starten. Koppel de accu bij voorkeur 24 uur voor de geplande rit aan een acculader of druppellader. Start de motor dan nog niet, dan is een nieuwe accu nodig.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Niet starten met de koppeling ingetrapt. De lagers van de krukas zijn nog niet gesmeerd en zullen sneller slijten. Voor het stoplicht ook de koppeling niet ingedrukt houden. Dit geeft ook axiale speling /slijtage op de krukas.
Met een boor boor je je een weg door de sleutelcilinder, waarbij je zo veel mogelijk van de slotpinnetjes in de cilinder sloopt. Vervolgens ram je een schroevendraaier in de cilinder, even draaien, en presto! Je auto start. Zoek op je accu naar een spoel met rood spoeldraad.
De accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank: een auto heeft tal van onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Daarom is het verstandig minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
Om een auto te starten is ongeveer 100 ampère nodig.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Een aantal symptomen waaraan u een kapotte accu kunt herkennen zijn: De auto start niet zonder lampen, verwarming, radio of andere stroomverbruikers ingeschakeld te hebben. Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen.
In de praktijk zal het niet vaak voorkomen dat je je auto oplaadt van 0 tot 80%. Koppel je jouw elektrische auto aan een snellader, dan laad je het accupakket in gemiddeld 30 minuten voor 80% vol. Heb je een elektrische auto met 500 kilometer aan actieradius, dan kun je na je lunchpauze dus weer 400 kilometer vooruit.
Wie nog altijd de angst heeft om met een elektrische auto met een lege accu te komen staan, kunnen we enigszins geruststellen. Uit testwerk van AutoBest blijkt dat je veelal nog tientallen kilometers kunt rijden nadat de accu volgens de boordcomputer leeg is gereden.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Accuproblemen worden onder andere veroorzaakt door korte ritjes. Starten kost veel stroom en dit verbruik wordt tijdens korte afstanden vaak niet helemaal teruggeleverd door de dynamo. Elke keer zakt het stroomniveau hierdoor net een klein beetje verder, waardoor je op een dag niet meer wegkomt.
Een lege accu opladen kan met een goede acculader. Dit kan alleen als je ergens langere tijd bent, want het opladen kost tijd en enige voorbereiding. Check voor het kopen van een acculader welk type accu in je auto zit. Dit staat op de accu of anders in de gebruiksaanwijzing.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Over het algemeen kun je zo'n drie tot zes jaar met een auto accu doen. Je kunt de levensduur van een accu verlengen door niet te veel korte ritjes te maken. Als je auto op een koude wintermorgen niet start, hoeft dat niet altijd te betekenen dat je accu kapot is. Hij kan ook leeg zijn.