Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Treinen rijden gemiddeld 84 kilometer per uur, twee jaar geleden ging het nog drie kilometer per uur sneller.
De snelste trein ter wereld is een magneettrein in Japan, die heeft in 2015 op een testbaan tien seconden een snelheid van boven de 600 kilometer per uur behaald. De snelste klassieke hogesnelheidstrein is de Franse TGV POS. Die behaalde in 2007 een snelheid van 574 kilometer per uur.
De meeste hogesnelheidstreinen rijden in dienstregeling 250-320 km/h, terwijl andere Europese Intercity-treinen snelheden halen van maximaal 130 tot 200 km/h.
De treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dit kan in Nederland echter nog nergens gereden worden, aangezien het beveiligingssysteem dit niet toestaat. De maximale dienstsnelheid in Nederland is voorlopig nog 140 kilometer per uur. De treinen zijn bedoeld voor de Randstad.
Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Met de bestelling is een bedrag van 1 miljard euro gemoeid en komen er 13.000 zitplaatsen bij. De nu door DB bestelde ICE 3 zal tegen 2023 met een snelheid van ruim 300 kilometer per uur gaan rijden, terwijl in Nederland de ICNG tegen die tijd met 200 kilometer per uur over HSL kan.
Met een gemiddelde snelheid van 317 kilometer per uur is de treinverbinding tussen Beijing en Nanjing verreweg de snelste ter wereld. In Europa is de TGV voor het eerst niet meer de koploper. De HSL van Milaan naar Reggio Emilia gaat net iets harder.
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
Een paar cijfers
Een trein die 130 km/uur rijdt, heeft een remweg van 600 meter. Een trein kan nooit in één keer stilstaan, en komt ook weer traag op snelheid. Spoorlopers veroorzaken 3,5 uur treinvertraging per dag: bijna 30% van alle treinvertragingen.
Een nieuw record voor de snelste trein ter wereld. Op een testbaan haalde de Maglev, een magneetzweeftrein van de Japanse spoorwegen, een snelheid van 603 kilometer per uur. Daarmee werd het gisteren behaalde record van 590 kilometer per uur meteen gebroken.
De hogesnelheidstreinen of kogeltreinen in China rijden over het algemeen, met een snelheid van ongeveer 200 a 350 kilometer per uur. De werkelijke snelheid van de treinen ligt aan het type trein en het traject. Het snelste traject, is het traject van Beijing naar Shanghai en weer terug.
Thalys rijdt op verschillende stukken tussen Amsterdam en Parijs wel 300 km/u! Uitgezonderd is de route tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Antwerpen en Brussel. Op die stukken rijdt de trein 160 km/u.
Die conclusie van het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving wordt ook door dit ritje bevestigd: met de auto leg je dit traject drie keer zo snel af als met het openbaar vervoer. Met het ov moet je namelijk eerst met de bus, dan heb je bijna 20 minuten overstaptijd en daarna nog met de trein.
Een treinstel heeft onder een elektrisch vermogen van 1.000 kW (1.362 pk) onder de bovenleiding. Het treinstel beschikt over vier tractiemotoren, van het type . De draaistellen met tractiemotoren zijn geplaatst onder de cabines.
Per dag wordt met een passagierstrein gemiddeld 680 kilometer gereden, zegt woordvoerder Kees Rutten van de NS. „Alle treinen bij elkaar rijden zo'n 500.000 kilometer per dag.
Op reguliere lijnen die met het treinbeïnvloedingssysteem LZB voorzien zijn, rijdt de ICE tot 230 km/h, bijvoorbeeld op het traject Berlijn – Hamburg. Op de hogesnelheidslijnen wordt 250 of zelfs 300 km/h gereden. Nieuw aangelegde hogesnelheidslijnen worden in Duitsland Neubaustrecken (NBS) genoemd.
De gloednieuwe trein gaat maar liefst 620 kilometer per uur. Het gevaarte is daarmee de snelste trein ter wereld. Deze week rolde het voertuig na jaren ontwikkelen uit de fabriek. De trein heet Maglev, een afkorting voor de Engelse woorden magnetic levitation.
Hoe snel rijdt de Eurostar? Eurostar rijdt door de Kanaaltunnel met een snelheid van 160 kilometer per uur (100 mph), maar buiten de tunnel halen we een snelheid van 300 kilometer per uur (186 mph).
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland.
Thalys rijdt vanuit Amsterdam via Schiphol en Rotterdam naar Parijs met wel 300 km/u. Thalys rijdt 10 keer per dag via de HSL-Zuid naar Parijs.
Na ruim 30 jaar is de Belgische spoorwegen het record voor de langste reizigerstrein kwijtgeraakt aan de Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn. Een trein van 1,9 kilometer legde 25 kilometer af, van Preda via Filisur naar het Landwasserviaduct.
In 2 uur en 15 minuten doorkruis je de stad van Noord tot Zuid. Met Thalys reis je in 3 uur en 20 minuten van Amsterdam naar Parijs.
Prijzen ICE International
Met ICE International reist u al vanaf € 20 naar Duitsland en vanaf € 38 naar Zwitserland. Hoe eerder u boekt hoe voordeliger uw ticket. Boeken kan al vanaf 180 dagen van tevoren.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.