Binnen een succesvol team vind je diversiteit. Ieder teamlid is uniek, met eigen talenten, ervaringen en kennis. Juist de diversiteit zorgt voor de beste teamprestaties, omdat iedereen een eigen talent inbrengt. Dit zorgt voor meer creativiteit, ook bij het oplossen van eventuele problemen.
“De definitie van een team is een groep personen die door middel van samenwerking een gezamenlijk doel nastreeft, waarbij de teamleden afhankelijk van elkaar zijn om het doel te bereiken.”
Een team is een groep mensen, bestaande uit twee of meer personen, die gezamenlijk een taak uitvoert voor werk, studie of een hobby. Meestal heeft een team een leider, maar dat hoeft niet altijd.
Het is belangrijk om samen te werken binnen een onderneming. Samenwerken zorgt voor een positieve teamgeest, meer productiviteit en persoonlijke groei. Voor een deel komt dit op natuurlijke wijze tot stand. Er zijn ook een paar stappen die jij kunt nemen om effectief samenwerken aan te moedigen.
De Britse onderzoeker Meredith Belbin bekeek wat de meest voorkomende en belangrijkste teamrollen zijn. Met behulp van deze teamrollen kun je inschatten wat jouw toegevoegde waarde is in een team en met wie je het beste kunt samenwerken. Handig voor wanneer je een nieuw project start, van baan of team wisselt.
Een team is een geheel met een eigen dynamiek, waar medewerkers goed ziek van kunnen worden. Een gezonde teamdynamiek is ondersteunend aan het werkplezier, de samenwerking, de motivatie en aan de effectiviteit van het werk. Dit heeft grote invloed op hoe mensen omgaan met veiligheid en preventie.
Met een stabiel team bedoelen we hier met nadruk niet een homogeen team, waarvan de mensen worden ingezet op verschillende opdrachten. Een dergelijke situatie noemen wij eerder een vakgroep of afdeling. Hierbij wordt iedereen ingezet op (meerdere) verschillende projecten die binnen verschillende afdelingen lopen.
wat is samenwerken? Samenwerking is het proces waarbij meerdere mensen samen aan een taak werken. Je werkt dus samen richting hetzelfde doel: je hebt elkaar nodig! Dat maakt het soms ook lastig, want iedereen is verschillend en dat zie je terug in hoe mensen met elkaar samenwerken.
Het is een groep met onderlinge afspraken over hoe ze met elkaar omgaan. Dit is zo gegroeid binnen de cultuur van het bedrijf en gegroeid door wat het team heeft meegemaakt. Er is een bepaalde manier van samenwerken, er zijn leiders én volgers in de groep. Er wordt op een bepaalde manier met elkaar omgegaan.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
De sleutel om je team op 1 lijn te krijgen is dus eigenlijk dat onderlinge vertrouwen. Het vertrouwen dat ieder teamlid zijn of haar uiterste best doet om het teamdoel te behalen. Als dat vertrouwen er is, zullen je teamleden elkaars oordeel niet zo snel meer in twijfel trekken, en groeit de onderlinge waardering.
Voorbeelden van Nederlandse waarden zijn vrijheid, gelijkheid, respect solidariteit en rechtvaardigheid. Maar ook veiligheid, leefbaarheid, tolerantie, eerlijkheid, rijkdom, bescheidenheid en beleefdheid behoren zeker tot de Nederlandse waarden.
Kernwaarden zeggen iets over overtuigingen die je hebt. Het is een combinatie van gedachten die je meekreeg vanuit opvoeding, school, omgeving of die je zelf hebt gevormd. Het is ook wat je gelooft en waar je je veilig bij voelt. Kernwaarden geven aan hoe je in het leven staat, wat je beweegt, wat jou drijft.
Wat is toegevoegde waarde? Simpel gesteld draait het om waardecreatie. Je voegt waarde toe aan de organisatie, afdeling, klanten en collega's. Het is niet alleen je vakkennis of werkervaring maar ook jij als persoon, met al je kwaliteiten, talenten, drijfveren, passies en eigenaardigheden, voegt waarde toe.
Wat betekent teamplayer? 'Iemand die goed is in samenwerken binnen een groep van mensen': teamplayer betekenis. Hij of zij herkent dat een groep sterker is dan een individu en doet er alles aan om samen met het team de doelstellingen van het bedrijf of de afdeling te halen.