We raden je aan contact op te nemen met de afzender. Bijvoorbeeld de klantenservice van de webshop waar je het pakket hebt besteld, die kan zorgen dat je pakket opnieuw wordt verstuurd.
Als die ook niet open doen of het pakket niet willen aannemen, gaat het naar een pakketpunt van PostNL. Als het daar na een week nog niet is opgehaald, gaat het retour naar de afzender.
Als we na die tijd niks van de afzender gehoord hebben, dan vernietigen we het pakket.
We bewaren je pakket 1 week voor je op het PostNL-punt. Daarna sturen we het terug naar de afzender.
Als je de bestelling bij een PostNL afhaalpunt laat bezorgen, kun je het pakketje binnen één week ophalen. Daarna gaat het pakket automatisch retour. Dit zie je dan als status bij je Track & Trace.
Is je post of pakket onterecht teruggestuurd? Of heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op via de contactopties onderaan deze pagina.
Let op: zie je 'Bellen' niet staan? Dan is onze telefonische klantenservice op dat moment gesloten. Daan vertelt je wanneer onze klantenservice weer open is.
Niemand thuis bij het bezorgen van je pakket? Dan geven we het af bij de buren of bij een PostNL-punt. Met de track & trace-code zie je waar je het pakket kunt ophalen.
In Mijn PostNL kun je zelf een haalafspraak inplannen. Heel eenvoudig en handig. Of je vraagt de afspraak aan via onze klantenservice. We komen de post en pakketten dan op de eerstvolgende werkdag ophalen..
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Als een pakket of brief niet bij u is bezorgd, neemt u contact op met de verzender. Bijvoorbeeld de webwinkel waar u iets hebt besteld. Hebt u zelf iets verstuurd wat niet is aangekomen? Neem dan contact op met het postbedrijf.
Als gekozen is voor thuisbezorging wordt het pakket altijd één keer thuis aangeboden. Lukt het de bezorger niet om het pakket thuis af te leveren, dan gaat het vanaf nu direct naar de dichtstbijzijnde PostNL-locatie. Klantonderzoek heeft uitgewezen dat de meeste ontvangers dat graag willen.
De herkomst van deze verloren pakketjes is echter mysterieus. “Ze worden door mensen opgekocht bij bijvoorbeeld een distributiecentrum, waar de pakketjes terechtkomen als ze niet zijn afgeleverd. Vervolgens worden ze in bulk weer aangeboden op sociale media of websites”, stelt de NOS.
Dit kan gebeuren omdat: Je het artikel niet op tijd hebt opgehaald. Je het pakket hebt geweigerd. Het niet bezorgd kon worden op het opgegeven adres of bij de ontvanger.
Hoeveel pakketen worden teruggestuurd? Uit het meest recente onderzoek van de ACM kwam voort dat er in 2021 zo'n 57,5 miljoen retouren waren op de meer dan 500 miljoen verstuurde pakketten in het B2C marktsegment.
Wat verdien ik met een pakketpunt? De vergoeding die je krijgt is tussen de twintig en vijftig cent per pakket of afgifte. Sommige partijen werken met een staffel of prestatiebonus. Hoe meer pakketten er door je handen gaan, hoe meer je verdient.
Hoe lang wordt mijn pakket bewaard bij een DHL ServicePoint? Maximaal 7 dagen. Zodra het pakket is bezorgd, ontvang je van ons bericht en na drie dagen sturen we een herinnering. Wanneer het pakket er een week ligt, wordt het teruggestuurd naar de verzender.
Wat gebeurt er als een pakket niet wordt afgehaald? Je pakket blijft 3 dagen in de automaat liggen. Daarna neemt de chauffeur het pakket weer mee.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
Ja, je kan een zending laten afleveren op één van de 3.750 DHL ServicePoints/Servicepunt/Parcelshops(afhaalpunt) in Nederland.
De meestvoorkomende redenen om een brief terug te sturen zijn: De brief is niet gefrankeerd. De brief is te weinig gefrankeerd. Op de brief staat een fout adres.
Vraagt u zich af wat de verwachte leverdatum is van een brief of pakket? Of heeft u andere vragen over de diensten van PostNL? Neem dan gratis telefonisch contact op via het telefoonnummer 088 – 22 55 555.
Hoe kan ik een klacht indienen over postbezorging? U kunt een klacht over postbezorging indienen bij het postbedrijf. U kunt het beste eerst contact opnemen met het bedrijf zelf.