Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis. Als je twaalf keer niet uitcheckt, blokkeert het systeem je OV-chipkaart.
3.5. Wat gebeurt er als u in- en uitcheckt op hetzelfde station? Als u (op dezelfde dag) binnen zestig minuten uitcheckt op hetzelfde station als waar u heeft ingecheckt gaat NS ervan uit dat u geen reis heeft gemaakt. Het volledige Instaptarief wordt dan teruggestort op de OV-chipkaart.
U bent wel uitgecheckt maar niet ingecheckt. Daar kan fraude mee worden gepleegd en u laadt daarmee een verdenking op zich, ook al is het ten onrechte. Veelal krijgt u uw geld terug overigens.
Wanneer je een uitcheck hebt gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je dit bent vergeten, dan kun je saldo terugvragen.
Geen zorgen; meld je bij onze conducteur bij een vergeten incheck. Vergeten uit te checken? Je kunt binnen 6 uur na je incheck alsnog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS.
Neem de dag na de vergissing contact op met de klantenservice. Houd je bankafschrift waarop de afschrijving staat bij de hand, want daarop staat een referentienummer dat wij nodig hebben voor de verwerking.
Correctietarief: als je op rekening reist (NS Flex)
We rekenen dan een correctietarief in verschillende situaties: Vergeten in of uit te checken: € 20.
Dat kun je doen in drie simpele stappen op www.uitcheckgemist.nl. Het saldo wordt vervolgens klaargezet bij een oplaadpunt en kan daar worden opgehaald met de OV-chipkaart. Heb je met NS gereisd en vraag je voor die reis je saldo terug, dan hoef je niet meer langs een ophaalautomaat.
Nog makkelijker is de OVpay app. Hierin zie je namelijk alle reizen die je het gemaakt en kan je eenvoudig je geld terugvragen bij een gemiste uitcheck. Ook kan je direct zien of je in- of uitgecheckt bent.
Je kunt dan niet uitchecken op het treinstation. De kaartlezer geeft de foutmelding “saldo te laag”. Je moet dan eerst jouw kaart opladen bij een automaat. Pas dan kun je weer uitchecken.
niet komen opdagen / annulering vlucht. Bij een zogeheten 'no-show' (oftewel het niet gebruikmaken van één van de geboekte vluchten uit het ticket zonder hiervan melding te maken) heeft de luchtvaartmaatschappij het recht alle doorgaande- en retourvluchten automatisch te annuleren.
Als een conducteur in de bus, tram, metro of trein de kaartjes komt controleren, wordt jouw bankpas gescand. De controleur kan dan alleen zien of en waar je bent ingecheckt. Ook kan de controleur zien wat de recente check-ins of check-uit zijn.
Uitchecken kan tot 6 uur na je reis. Hierna kun je niet meer uitchecken en begint een nieuwe rit. Let op: je kunt alleen door de poortjes met een groene pijl.
Hoe werkt de controle door de conducteur? Dit werkt hetzelfde als met een OV-chipkaart. Een conducteur scant je betaalpas en kan zien of, waar en wanneer je bent ingecheckt. Hij ziet verder geen persoonlijke (bank)gegevens zoals saldo.
De overstaptijd op de OV-chipkaart gaat in op het moment dat je uitcheckt. Je hebt dan 35 minuten de tijd om in te checken in de volgende bus, tram of metro. Als je binnen de 35 minuten weer incheckt, betaal je niet opnieuw het basistarief.
Alarmnummer 112 bellen.
Bel je 112 met een mobiele telefoon vanuit een trein, geef dan als eerste het treinstelnummer door of de eerstvolgende plaats waar je naartoe rijdt. De centrale kan alle hulpdiensten klaar laten staan op een van de stations langs het traject.
"Als u vergeten bent uit te checken, kunt u in ieder geval op dezelfde dag tot 6 uur na het inchecken nog uitchecken op uw bestemmingsstation. " Het is dus afhankelijk van de tijd van inchecken.
Ja. Zodra je je account hebt geopend kan je alle bewegingen zien: waar( dus exact welke halte) je bent ingechekt, uitgecheckt, overgestapt ( dus weer in- en uitgecheckt) en exact hoe laat. Ook wat het heeft gekost per ritje.
Recent ontdekte ik dat je van de NS niet langer dan 60 minuten in een station mag verblijven wil je in hetzelfde station weer gratis kunnen uitchecken. Kom je over de 60 minuten, dan schrijft de NS 10 euro van je OV-chipkaart af bij het uitchecken.
Reis je met het openbaar vervoer, dan heb je een geldig vervoerbewijs nodig. Jouw OV-chipkaart is pas geldig als je bent ingecheckt. Dus ook als je scholier, student of forens bent en je een abonnement hebt moet je altijd in- én uitchecken!
Waarom moet je in- en uitchecken? Reis je met een OV-chipkaart op saldo (geldbedrag)? Dan wordt met in- en uitchecken automatisch het juiste bedrag voor de reis van je saldo ingehouden. Reis je met een reisproduct (abonnement, kortingsproduct, studentenreisproduct)?
Bij reizen met de OV-chipkaart is in- en uitchecken nodig. Inchecken kan door je OV-chipkaart met een positief saldo tegen het scherm van een poortje of losse kaartlezer te houden. Het poortje gaat open of de kaartlezer geeft een bevestigingssignaal. Aan het eind van je reis check je op dezelfde manier uit.
Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen. Daarna kan dit alleen via NS Klantenservice.
'Reizen met een betaalpas werkt precies hetzelfde als met de OV-chipkaart', legt de vervoerder uit. 'Een reiziger checkt bij het instappen bij de kaartlezer in, vooraan in de bus, met een betaalpas/creditcard of een mobiele betaalpas/creditcard op de smartphone.
Uitzwaaien of winkelen
Als er genoeg saldo (€ 10 of € 20) op je OV-chipkaart staat, kan door de gesloten poortjes op een station. Als je binnen 60 minuten in- en uitcheckt, betaal je niets.