Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Je kunt mondeling communicatief vaardig zijn; je bent bijvoorbeeld goed in presenteren of in het stellen van de noodzakelijke vragen. Je kunt ook schriftelijk communicatief vaardig zijn; je kunt dan bijvoorbeeld goed je ideeën op papier zetten en maakt weinig tot geen grammaticale- en/of spelfouten.
Vier belangrijkste aspecten van communiceren
Een boodschap mondeling of schriftelijk helder aan anderen overbrengen. Aandachtig en respectvol luisteren naar anderen. Non-verbale signalen of lichaamstaal begrijpen en gebruiken (denk aan houding of gezichtsuitdrukking)
Goede communicatie
Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon). Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen. Je hebt echte aandacht voor de ander.
Communicatieve vaardigheden (ook wel sociale vaardigheden genoemd) gebruiken we om te communiceren en interactie aan te gaan met anderen. Dit gaat verder dan verbaal zijn. Het heeft ook te maken met non-verbale communicatie, lichaamstaal en persoonlijke uitstraling.
Communicatie betekent gedachten of boodschappen uitwisselen met andere mensen. Dat kun je in werkcontext in essentie op twee manieren doen: Mondeling communiceren of verbale communicatie: met elkaar praten en naar elkaar luisteren. Schriftelijk communiceren: het schrijven, uitwisselen en lezen van geschreven tekst.
Luisteren betekent iets met aandacht (aan)horen. Een goede luisteraar toont belangstelling wanneer hem of haar iets verteld wordt en geeft de ander de ruimte om zijn of haar verhaal te vertellen. Je hoort niet alleen aan wat de ander zegt, maar probeert ook tussen de regels door te luisteren.
>>> Het vermogen om vlot en op gepaste wijze contact te leggen en te onderhouden. Competenties Graad 1 | Onderhoudt het contact met gasten en / of collega's. Graad 2 | Treedt vlot en makkelijk in contact (actief) met gasten en / of collega's.
Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die nodig zijn bij contacten met andere mensen. Voorbeelden van sociale vaardigheden zijn luisteren, een gesprek op gang houden, iemand een compliment geven, jouw mening geven, iets weigeren, voor jouw belangen opkomen en reageren op kritiek.
Er zijn vele beschrijvingen van skills: Vaardigheden die je nodig hebt om een prestatie te leveren. Een vaardigheid die geleerd wordt door training. Iets dat je met gemak doet.
Goed communiceren is niet alleen nuttig als je in media of communicatie werkt, het is een noodzakelijke skill in talloze facetten van werk. Daarom zijn er tientallen mogelijkheden om je communicatieve vaardigheden te ontwikkelen.
Er zijn vier belangrijke communicatiestijlen: passieve communicatie, agressieve communicatie, passief-agressieve communicatie en assertieve communicatie. Elke communicatiestijl kan verbaal, non-verbaal, of in geschreven vorm worden weergegeven.
Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.
Er zijn verschillende soorten communicatiemiddelen: je stem, je lichaam, teksten, foto's, video's, geuren, kleuren en tekens. Een digitaal communicatiemiddel is het internet. Op het internet kun je verschillende communicatiemiddelen met elkaar combineren.
Denk bij de communicatiebehoefte aan de volgende drie aspecten: relationeel aspect (de relatie), communicatief aspect (hoe de communicatie nu is georganiseerd en het gedragsaspect (tot welke gedrag heeft de ingezette communicatie geleid).
In dit artikel delen we het effect van geweldloze communicatie en de vier stappen hierin: waarnemen, gevoelens uiten, behoefte(n) onderkennen en verzoeken tot actie.