Met een e-ticket hoef je niet in te checken. Reis je van of naar een station met gesloten poortjes, ga dan naar een poortje en open deze met de vierkante code op het e-ticket. Let op: je kan de poortjes alleen openen door het e-ticket te laden en te tonen in de NS-app of met een uitgeprint e-ticket.
Inchecken. Op het e-ticket staat een barcode, met deze barcode moet je altijd inchecken in elke bus. Houd de barcode voor de scanner bij de chauffeur (zie foto rechts) om in te checken. Hier schijnt een rood lichtje, zorg ervoor dat deze in het midden van de barcode staat.
Het gekochte e-ticket is je vervoersbewijs, waarmee je direct kunt reizen. Met jouw 9292 e-ticket op je telefoon open je eventuele poortjes die je onderweg tegenkomt. Via de app heb je het e-ticket snel bij de hand tijdens een controle door een conducteur of bij het instappen bij de chauffeur.
Nee, bij NS Flex moet u in- en uitchecken met de OV-chipkaart waarop NS Flex staat. Er wordt wel gewerkt aan kunnen inchecken met de telefoon, maar op dit moment kan dat alleen nog voor reizen tegen vol tarief en dat is niet te combineren met NS Flex.
Hoe werkt inchecken met je smartphone? Waar je voorheen je plastic pasje voor de scanner moest houden, kun je nu je smartphone gebruiken. Dit doe je door de achterkant van je telefoon tegen de incheckpaal te houden. De poortjes op het station gaan dan gewoon open.
Open de poortjes met de barcode op het e-ticket. Houd de vierkante barcode tegen het verlichte vlak aan je rechterkant. Het poortje gaat open. Je kunt nu het station binnenlopen.
Mocht het poortje niet open gaan met het scannen van je e-ticket zet dan de NFC uit op je smartphone en probeer het opnieuw, houdt je smartphone op enige afstand van de de scanner. (NFC vind je bij de "instellingen" van je smartphone onder "verbindingen").
Let op: E-tickets zijn alleen geldig op de dag waarvoor je deze hebt aangeschaft.
Reizen met de bus kan ook zonder OV-chipkaart. Losse kaartjes zijn er in verschillende vormen: een papieren kaartje, een e-ticket en een m-ticket. Een aantal kaartjes hieronder kun je direct als e-ticket bestellen, andere kaartjes zijn alleen te koop bij verkooppunten of bij de buschauffeur.
NS e-ticket op mobiel laden
Allereerst heeft u een smartphone met android of iOS nodig, waarop uw de NS-app kunt downloaden en installeren. Deze is gratis verkrijgbaar in de Google Play Store of App Store. In de e-mail die u ontvangt na betaling kunt u de kaartjes ophalen; “Haal mijn kaartjes op”.
Klik bovenaan rechts op het 'e-Ticket' icoon. Je kan het afdrukken of exporteren naar PDF. Wij raden je aan om veiligheidshalve steeds een print-out of afdruk van je e-Ticket mee te nemen op reis.
Het elektronisch of e-Ticketnummer vind je terug door de vluchtdetails open te klikken via het '+' teken aan de rechterzijde.
Als je online incheckt voor jouw vlucht, kun je thuis zelf jouw boardingpass opslaan in een handige app (wallet bijvoorbeeld), of je boardingpass openen vanuit jouw mail als je hem nodig hebt. Reis je alleen met handbagage, dan kun je meteen doorlopen naar de securitycheck.
De passagier ontvangt een e-mail met zijn elektronisch ticket en een link om in te checken. Hiermee kunt u alle gegevens invoeren die nodig zijn om in te checken voordat de luchtvaartmaatschappij het online inchecken activeert (meestal 2-4 dagen voor de vertrektijd).
Sinds 9 juli 2014 is het niet meer mogelijk om een e-ticket voor een reguliere enkele reis of retour met korting aan te schaffen, behalve voor Grensabonnementhouders buiten hun vaste traject, en tijdelijk tijdens de uitfasering voor houders van de nog bestaande Jaartrajectabonnementen.
Met een OV-chipkaart check je in op het station van vertrek en uit op het station van aankomst. Op de perrons van alle stations staan kaartlezers. De kaartlezer herken je aan het logo van de OV-chipkaart en de logo van je vervoerder.
Wanneer ontvang ik mijn vliegtickets? De reispapieren en het vluchtschema voor jouw reis ontvang je circa 7 dagen voor vertrek. Bij het (online) inchecken ontvang je je instapkaart voor het vliegtuig.
Het kan voorkomen dat de downloadlink in de bevestigingsmail weigert het downloaden te starten. Probeer dan in dit geval het bestand te openen op een nieuwe pagina door op de link te klikken met de rechtermuisknop.
Controleer of de printer aan staat en correct is aangesloten op de computer. Controleer of de printer genoeg geheugen beschikbaar heeft en sluit programma's die je niet gebruikt. Probeer om het ticket te printen als afbeelding: Open het PDF bestand.
In- en uitchecken met de QR-code sticker
Een snelle manier van inchecken is via de QR-code sticker bij de werkplek. Dit doe je door in de mobiele app naar het scherm 'Check-in' te gaan in het menu. Klik nu op de knop 'Scan een code'. De app opent je camera en je scant de QR-code op de sticker.
Wat zijn e-tickets? E-tickets zijn treinkaartjes die je laadt in de NS-app. Met een e-ticket in de NS-app open je de poortjes en toon je jouw treinkaartje aan een conducteur.
Je scant gewoon je pinpas en de paal reageert eigenlijk hetzelfde als bij de OV-chipkaart. Hetzelfde geldt voor in de trein: is er controle, dan scant de conducteur met zijn apparaat je pinpas om te zien waar je bent ingecheckt.
Inchecken bij de NS met je iPhone
Sterker nog: het werkt met je contactloze betaalpas, creditcard en mobiel (iPhone en Android). Dat is wel zo makkelijk. Je hebt dan geen extra pasje meer nodig. Om in te checken druk je tweemaal op de zijknop (óf de thuisknop als je die hebt) en houd je de telefoon bij het paaltje.