Het asfalt van het fietspad is alleen rood zodat je beter het onderscheid kunt maken tussen het fietspad en de weg. Er zijn rode fietsstroken met een wettelijke status, die de fietsers hun plek op de weg 'garanderen'. En die status hebben ze alleen als er een fietssymbool op de strook staat.
Aan de strepen kunt u zien hoe hard u normaal gesproken mag rijden. Maar soms past een lagere snelheid beter bij de situatie. Zoals bij het naderen van een kruising, in een bocht of bij wegwerkzaamheden. Dan is vaak een lagere snelheid verplicht (bijvoorbeeld 70 of 50 km per uur), terwijl de strepen niet veranderen.
Kleuren voor verkeer
De kleurcode geeft de snelheid van het verkeer op de weg aan. Groen: Geen vertragingen in het verkeer. Oranje: Gemiddelde hoeveelheid verkeer. Rood: Vertragingen in het verkeer.
Als aan de kant van de rijbaan een gele doorgetrokken streep is aangebracht, dan mag u langs die zijde van de rijbaan niet stilstaan (of parkeren). Parkeer in de daarvoor aangegeven vakken. Even stilstaan voor in- en uitstappen mag dus ook niet.
Een groene middenstreep en doorgetrokken zijstrepen
De brede groene middenstreep maakt u extra alert op het gevaar van inhalen. Waar de witte strepen langs de groene ononderbroken zijn, mag u niet inhalen; u mag alleen inhalen op die plaatsen waar de witte strepen naast de groene streep onderbroken zijn.
Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.
De blokmarkering heeft geen juridische betekenis, het wordt gebruikt om bijvoorbeeld een kruisingsvlak te accentueren of een oversteekplaats voor fietsers of voetgangers. Voorrang wordt geregeld volgens de aanwezige verkeerstekens of verkeersregels.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute.
Want eigenlijk heten deze strepen wegmarkeringen.
50 km/h is de standaard binnen de bebouwde kom. Zoals aangegeven merk je dat aan het plaatsnaambord dat je voorbij rijdt. De rijbaan wordt vaak aangegeven door middel van een onderbroken of doorgetrokken streep tussen jou en de tegenligger.
Een kantstreep is de lengtemarkering die de grens van de rechterkant van de rijbaan aanduid. De streep kan zowel doortrokken als onderbroken zijn.
Op zijn strepen staan betekent 'niet toegeven, voet bij stuk houden, volhouden dat je gelijk hebt' en vaak ook: 'je gezag laten gelden, laten merken dat jij de hogere in rang bent en dat de ander daarom naar je moet luisteren'.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster. Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt.
Lijn en streep zijn synoniemen in de betekenis 'haal of trek met potlood, pen, verf enzovoort'. Een regel is een reeks woorden die over een bepaalde vaste breedte naast elkaar geschreven, gezet of gedrukt zijn. Een rechte lijn / streep tekenen is niet zo gemakkelijk. De tekst mag niet langer zijn dan honderd regels.
Een dubbele streep (doorgetrokken of onderbroken)
Soms is jouwe onderbroken, en die van je tegenligger doorgetrokken. Dit betekent dat jij wel over de streep heen mag, maar de ander niet. Je ziet dit soms bij invoegstroken, of in- en uitritten. Andersom geldt hetzelfde.
Binnen een blauwe zone mag u alleen maar parkeren op plekken die als parkeerplaats zijn aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep. Binnen een blauwe zone mag u alleen uw motorvoertuig met meer dan 2 wielen parkeren met een duidelijk zichtbare parkeerschijf.
Als aan de kant van de rijbaan een gele onderbroken streep is aangebracht, dan mag u langs die zijde van de rijbaan niet parkeren. Stilstaan mag wel. U mag wel stilstaan om te laden of te lossen of om een passagier te laten in- of uitstappen.
Invoeg- en uitvoegstrook snelweg
Ook bij een weefvak is het van belang dat je het verkeer op de doorgaande weg voor laat. Als jij dus wilt invoegen en iemand anders wil vanaf de doorgaande weg uitvoegen, gaat degene op de doorgaande weg voor. Zo voorkom je dat er onnodig geremd moet worden.
In normale omstandigheden is het bestuurders op de snelweg niet toegestaan om rechts in te halen. Hiervoor kan een boete worden opgelegd. Ook de bestuurder die onnodig links blijft rijden kan worden beboet.
„Ziet u witte blokmarkeringen op de weg? Dan geldt dus dat bestuurders van rechts voorrang hebben.
Om u te waarschuwen voor een gevaarlijk punt worden soms zigzag-strepen op het wegdek aangebracht. Nader het zebrapad met gepaste snelheid.
Als u keert op de weg moet u het overige verkeer voor laten gaan. U mag niemand hinderen. Let goed op het overige verkeer.